Gå til innhold

Batch autolevels, hvordan og er det lurt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noen opplagte ulemper med å bruke autolevels på bildene? (Har tenkt å slette orginalene etter å ha utført operasjonen)

De fleste bildene blir bra, men noen bilder blir dårlige etter auto levels. Blant annet en del av mine bilder der det er snø på bildet. Jeg ville ikke kastet originalene..

Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt å lage en batch som kjører autolevels, eller autocolor for den saks skyld i Photoshop. Både autocolor og autolevels fungerer ofte bra. Kanskje ikke så bra som å behandle alle manuelt, men i mange tilfeller får man et bedre resultat enn på originalen.

Men som det ble sagt i et annet innlegg, ikke kast originalen! Noen "vanskelige" bilder blir håpløst dårlige ved å bruke autofunksjonene. Og skulle du ønske å lage en "optimal" versjon av et bilde en gang så er det bedre å starte med originalen enn med en allerede manipulert versjon.

Hvordan?

Med Photoshop 7 velger du å lage en ny action (Ikon nederst i Action "vinduet"). For å skille den fra Actions som følger med Photoshop kan det være lurt å lage en egen gruppe med actions som du plasserer den i (gjør det først).

Når du er fornøyd går du på menyen File|Automate|Batch. Velger din gruppe fra Set dropdownen (hvis du lagde ditt eget sett). Velger så din Action.

For prosessere mange bilder velger du input katalog og en annen output katalog.

Jeg pleier også å krysse av for "Override Action Open commands" og "Override Action Save As commands".

Det kan også hende du må velge "Suppress Color Profile Warnings", avhengig av oppsettet ditt for dette i Photoshop og om bildene har Color Profiler embedded.

Jeg har stort sett bare bilder med embeddede profiler, og da gjør jeg profilkonverteringer "manuelt" i Action hvis det er nødvendig.

Når det gjelder "Include subfolders" har jeg ikke fått det til å virke spesielt bra, så jeg kjører en folder av gangen.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Her er et bra eksempel på hva som skjer hvis du kjører AutoLevels på ALLE bildene dine:

http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/temp/autolevels/

Dette er et bilde av Karlsvogna, tatt på Røros for et par dager siden. Som du ser vil ikke Auto Levels egne seg på alle bilder - og å slette originalfilene er ganske dumt!

Syns forøvrig det ble oppsiktsvekkende lite støy på bildet, sett i forhold til at jeg brukte ISO200, 16 sek lukkertid og at C730 er kjent for "støyproblemer". Problemet da jeg tok bildet var derimot at det var umulig å se hva jeg tok bilde av før etter at bildet var tatt. Å treffe motivet var dermed rimelig vanskelig, siden jeg ikke hadde med meg stativet mitt (brukte en krakk istedet, ganske slitsomt).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Har scannet på hundrevis av negativer med Nikon Coolscan IV ED (negativ scanner), disse bildene ble veldig blasse. Har prøvd autolevels og autocolor i photoshop. Mange bilder blir mye bedre etter dette, men noen blir for mørke.

 

Finnes det andre/bedre alternativer?

 

Er det autolevels eller autocolor som generelt vil gi beste bilder, har ikke tenkt å justere alle bildene manuelt.

 

Evt har paintshop en slik funksjon? Bedre eller dårligere?

Lenke til kommentar
Har scannet på hundrevis av negativer med Nikon Coolscan IV ED (negativ scanner), disse bildene ble veldig blasse. Har prøvd autolevels og autocolor i photoshop. Mange bilder blir mye bedre etter dette, men noen blir for mørke.

 

Finnes det andre/bedre alternativer?

 

Er det autolevels eller autocolor som generelt vil gi beste bilder, har ikke tenkt å justere alle bildene manuelt.

 

Evt har paintshop en slik funksjon? Bedre eller dårligere?

Verken Auto Levels eller Auto Color gir gode resultat.

 

Man bør stille dette med Levels og Curves!

 

 

At de er blitt blasse etter scanning må skyldes at de er scannet feil, eller

muligens brukt feil fargeprofil på scanninga, forskjellige film typer oppføre seg ikkje likt, dette må man ta hensyn til når man scanner. Man bruker som regel egne profiler ut fra type film, feks Agfa RSX II krever en helt annen enn en FujiFilm.

 

 

Du kan korrigere det ved å sette en go Unsharp Mask, og evt knuse

pikslene ved litt Noise.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...