Gå til innhold

hvilken distro/shell


Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei hvordan ytelsen til windows gradvis blir dårligere etter at du har installert/avinstallert programmer + at systemet ofte lagger når d er en stund siden du bootet.

tenkte derfor jeg skulle gi linux en sjanse, siden det er på tide med en reinstallering av operativsystemet uansett :roll:

 

Og i den sammenhengen ber jeg om deres anbefalinger av distro/shell?

 

bruker pcen mest til surfing, p2p, cd/dvd-brenning og avspilling av musikk/filmer, altså ikke noe spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på. Her er min mening:

 

Hvis du vil knote/lære _mye_, og bruke en god del tid på å få ting til å fungere -> Gentoo

 

Hvis du vil ha noe som fungerer nesten med en gang -> Fedora Core 1

 

Er du ikke vant til å jobbe med kommandolinja ville jeg gått for Fedora. Men det er bare å prøve seg frem om du har tid. Installer SuSE, Mandrake og Fedora og se hva du liker best. Se på hjemmesidene deres, og se hvilke som tiltaler deg mest.

 

Forskjellen mellom de brukervennlige distroene SuSE, Mandrake og Fedora, og f.eks. Gentoo, er at de førstnevnte har en form for grafisk kontrollpanel, hvor du kan gjøre de fleste innstillingene. De har også en grafisk installasjonsrutine som konfigurerer det meste for deg automatisk.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

det er forsåvidt ikke så viktig. har lest noe som fikk det til å virke som jeg kunne boote flere distroer fra "samme" installasjon. men hvis det ikke er tilfellet, kommer jeg til å velge meg ut en og installere den. men vil gjerne ha flere tilbakemeldinger, og fint om dere begrunner valget :)

Lenke til kommentar

Hurra, jeg er et prakteksempel! :thumbs:

 

hehe, takker for hjelpen, og at alle svarte så raskt!

 

da blir det nok SuSE eller Fedora, får se hvem som faller mest i smak.

 

men vil også beholde XP, kjekt å ha det også. hvordan bør jeg ordne det, med tanke på partisjoner og filsystem?

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag:

 

part 1: NTFS -> Windows XP

part 2: swap -> swap

part 3: reiserfs/ext3 -> GNU/Linux

part 4: ext2/fat32 -> Fellesfiler

 

Det er enklest med fat32 på fellepartisjonen, men det er jo et filsystem med begrensninger. Det finnes gratis drivere for Ext2 for Windows, men den jeg har prøvd har noen feil nå og da. Men jeg er så sjelden i XP at jeg kan leve med det. Det var værre å ikke kunne sette rettigheter på filene...

 

Det er forresten enklest hvis du legger inn XP først.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
men vil også beholde XP, kjekt å ha det også. hvordan bør jeg ordne det, med tanke på partisjoner og filsystem?

Det enklest er å ha filer du vil dele mellom linux og windows på en FAT32-partisjon, siden det funker "out of the box". Andre løsning blir litt mer knot.

 

Selve linux skal du altså ikke installerere på FAT32, men på egne filsystem.

 

 

EDIT: Var litt seint ut der, er ikke så greit når man snakker i telefon samtidig og ikke har handsfree :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

MÅ man ha en egen swap partisjon? og hvor stor bør den være?

så vidt jeg har forstått er swap=ramemulering? kanskje litt rart forklart men...

 

og med tanke på dvd-brenning så er filen ofte oppe i 3-4.7gig, det går vel ikke så godt overens med FAT32... :thumbdown:

Endret av zlinky
Lenke til kommentar
MÅ man ha en egen swap partisjon? og hvor stor bør den være?

så vidt jeg har forstått er swap=ramemulering? kanskje litt rart forklart men...

 

og med tanke på dvd-brenning så er filen ofte oppe i 3-4.7gig, det går vel ikke så godt overens med FAT32... :thumbdown:

Hvis det er en temp-fil du snakker om, er det jo bare å ha slikt på andre partisjoner. Trenger vel ikke akkurat å dele de mellom linux og windows.

Lenke til kommentar
nei, det er rar/iso filer som ligger lagret. eller som jeg lager. blir tungvindt/umulig om jeg skal dobbeltlagre alt det...

 

har 512mb ram, så jeg vet ikke hvor stor swap man bør ha da jeg?

Nei, da blir det tungvint ja. FAT32 støtter vel ikke filer over 2GB? Du må nok bruke tredjepartsprogrammer - dvs. linux støtter lesing av NTFS uten noe dilldall, men skriving er begrenset. Fins et prosjekt som heter Captive som støtter både lesing/skriving av NTFS men har ikke testet det. Ellers kan du bruke tilleggsprogrammer til windows for å aksessere Ext2.

 

Når det gjelder swap - jeg har 768MB RAM på hovedmaskinen og swapper aldri. Det kan likevel være lurt å ha en swappartisjon sånn just in case. Har vel ~500MB på min

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...