Gå til innhold

Ny harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte å kjøpe en harddisk på 160 GB.

Maxtor IDE ATA-133 160GB 5400RPM

DiamondMax D540X kr 3140 på komplett.no.

Men denne er på bare 5400 RPM. Er det noen grunn til å kjøpe en disk på 7200 RPM?

//Mikke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hastighet?

Selv om de ikke er så mye raskere. Men det er jo fordeler med 5400 rpm også.. pris, varmeutvikling, levetid...

Sikler også på et par sånne disker i raid :smile:.

Men husk at du må ha ATA133 kontroller for å få disken til å virke 100%, og for å få tilgang til all dataen. Har hørt at noen har fått den til å virke med ATA100, men det er teoretisk umulig at den skal virke.

Skrevet

"Men husk at du må ha ATA133 kontroller for å få disken til å virke 100%, og for å få tilgang til all dataen. Har hørt at noen har fått den til å virke med ATA100, men det er teoretisk umulig at den skal virke."

Jasså?

Har promise ATA 100 TX2 med flashet bios og siste drivere i kombinasjon med maxtors 160 GB. Det funker helt utmerket. Taper ikke så mye hastighet på å ikke ha ATA133 kontroller at det gjør noe. Har tilgang til hele disken.

Les hva Maxtor skriver på sine sider / i brukermanualen:

" - Supports ATA-6 UltraDMA Mode 5 (100 MBytes/sec) and Maxtor Ultra ATA/133 MBytes/second data transfer rates. "

:eek: :eek: :eek:

[ Denne Melding var redigert av: Reggie Regis på 2002-03-18 16:43 ]

Skrevet

Kjøpte akkurat en Maxtor D740. Hvor finner jeg reell ATA-modus. HK (Asus A7V-E) støtter bare ATA66, men i controlleregenskaper står det UDMA 5 (ATA133 ?) med grayout. Forøvrig bra disk.

Men en kjøper ikke Maxtor pga ATA133 (om en ikke har to 7400-disker på samme IDE-kanal da :smile: ) Den kjøpes grunnet kvalitet og støynivå (Laget av Quantum-menneskene)

Skrevet

Oi hvilke krafturtrykk dere bruker, uten å egentlig vite særlig mye om hva dere prater om!

Å kalle meg brøhue er vel ganske idiotisk når det er du som prater piss. Som jeg sier kan det nok se ut som det virker, men det virker ikke 100%.

Og det er ikke pga av HASTIGHET dere må bruke ATA133, det har jeg aldri sagt heller.

Og at ATA 133 er bakoverkompatibelt er helt riktig, men når disken er så STOR blir det problemer, en ATA 133 disk på 120 gb hadde ikke vert noe problem!!!!!

Når du (Reggie Regis)henviser til manualen til maxtor og sier at:

" - Supports ATA-6 UltraDMA Mode 5 (100 MBytes/sec) and Maxtor Ultra ATA/133 MBytes/second data transfer rates. "

Så bør du kansje lese noen sider over ..

Dette gjelder hele familien som omfatter både 120 gb diskene og 160 gb diskene. Skal være enig i at det er dårlig forklart men alikevell...

Gidder ikke bruke lenger tid på forklare dette, men vil for enkelhets skyld gjerene sitere "pkalle" fra denne posten

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=19248&forum=62

"Jeg hadde ikke stolt på en ATA100 kontroller som ikke er spesifisert for ATA133 fra produsenten. Det er ikke mulig å adressere data korekt til en 160GB disk med ATA100 pga. forskjellen på adresseringen. ATA133 bruker 48bits adressering mot 32bit for de eldre ATA33/66/100 kontrollerene og diskene."

Husker ikke hvor jeg leste dette selv.

[ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-03-19 10:34 ]

Skrevet

Det er riktig tror jeg, at stort sett alle tidligere disker bruker 28-bits adressering (max 137 GB) Maxtor's siste serie bruker 48-bit (max 150.994.944 GB)

Men har dette en automatisk sammenheng med ATA-standard ? Det er jo ikke pent å gi ut disker som ikke klarer å adressere hele platekapasiteten. Tror en får det en kjøper her. 160 GB kapasitet og ATA 100 overføring.

Skrevet

Som jeg skrev brukte jeg ATA 100 tX2 kontroller med flashet bios.

Promise :

"Supports 48-bit LBA for drives larger than 137 GB."

Covah skrev forsåvidt akkurat det samme i den tråden SuperFly refererte til. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Reggie Regis på 2002-03-19 10:58 ]

Skrevet

Jeg har ikke undersøkt dette nøye, men jeg har merket meg att flere hovedkort med Highpoint eller Promise ATA100 RAID kontrolleren får nå støtte for harddisker større en 137GiB.

ATA133 eller UDMA mode6 er ikke støttet. Harddisken vil bruke UDMA mode5 som overføringshastighet. (Promise FastTrak)

Det er bare Maxtor som leverer harddisker som blir berørt av dette. Leverer ikke Maxtor med en ATA133 PCI kontroller når du kjøper harddisken? Anyone?

Forøvrig, i praksis er det mindre forskjell i ytelsen mellom ATA133 og ATA100 en det er mellom ATA100 og ATA66.

Det er forøvrig mulig å kjøre en 160GiB disk i UDMA66 mode om det er ønskelig. Det som er viktigest er att kontrolleren støtter ATA133 eller er spesifisert for harddisker over 137GiB.

Skjekk siste BIOS oppdateringer til ditt hovedkort.

Skrevet

"Leverer ikke Maxtor med en ATA133 PCI kontroller når du kjøper harddisken?"

Fikk dessverre ikke det til min 160 GB nei...

[ Denne Melding var redigert av: Reggie Regis på 2002-03-19 11:16 ]

Skrevet

Quote:

On 2002-03-19 12:04, SuperFly skrev:

Ikke for å kverulere, men hva er innbytterett?

Jeg tror han mener angrefrist. Er ikke det 14 dager ved kjøp på post ordre eller uten for ordinert salgs sted eller noe slikt? Du skal få med ett sliket skjema når du kjøper noe der står det om angrefrist.

Skrevet

Da så, men skal man bruke angrefrist .. og IKKE reklamasjon, så skal pakken ikke være åpnet eller brukt.

Men det er jo bare å prøve :smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...