Gå til innhold

Diktatur, nå også i Russland?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man snakker om kommunister og sosialister synes jeg det er helt greit, og en heltemodig handling, og fengsle dem.

 

Jeg har da inge problemer med å se at man ¨å ha penger for å bli president i United States. Absolutt ingen. Al Gore ville fått et problem faktisk, om han hadde blitt valgt. Men jeg tror samtidig at de fleste banker ville gitt et lite lån til en som har kommet så langt at han er valgt til president.

 

Det skal også sies at det vel koster litt bare det å stille til valg. Mener jeg at huske.

Jaha, du er altså imot: yttringsfrihet, organisasjonsfrihet og demokrati. interesant.

 

Så du mener det er greit at den med den tjukkeste lommeboka, flest sponsorer som vil ha sitt og flest kontakter innen en viss industri blir president i verdens mektigste land? BTW: Jeg trodde staten betalte for presidentens sikkerhet og livsopphold, men jeg tok visst feil. I USA må presidenten selv betale for sikkerhet, reiser, boli, mat etc. Det kalles visst demokrati.

Lenke til kommentar
Så du mener det er greit at den med den tjukkeste lommeboka, flest sponsorer som vil ha sitt og flest kontakter innen en viss industri blir president i verdens mektigste land? BTW: Jeg trodde staten betalte for presidentens sikkerhet og livsopphold, men jeg tok visst feil. I USA må presidenten selv betale for sikkerhet, reiser, boli, mat etc. Det kalles visst demokrati.

Presidenten betasler jo husleie og mat sånn sett av egen lomme. Det du glemmer er at en president får en relativt god lønn. Og denne beholder presidenten, sammen med tittelen, også når han går av. Altså, Clinto får presidentlønn på lik linje med Bush per i dag, og skal i pårinsippet tiltales Mr. President.

 

Jeg synes det er greit at de med best karisma og flest venner stiller til valg. Disse har av en eller annen merkelig grunn som regle en del penger...

 

er ikke du tilhenger av en ideologi som mener mennesket bør kunne gjøre hva de vil? Tydeligvis ikke

 

Til en viss grad ja. Men her snakker vi om commies, og de har jeg ingen medfølelse for. Forøvrig er jeg imot legalisering av Narkotiske Stoffer også.

Lenke til kommentar

Sluffy skrev:

og til de som preiker om at russland ikke er klar for et skikkelig demokrati, se hvordan Sveits blir styrt. Det er det som kalles demokrati. Her i Norge liker folk å tro at de faktisk får være med å bestemme ting, takket være valget vi har vært 4. år. Uansett hvordan resultatet blir etter det demokratiske valget våres så skjer det samme hver gang, politikere får ikke gjennomført det folket stemmte de inn på tinget for å gjøre.

 

Politikerne i Norge lover økt levestandard i form av økt kjøpekraft, økt forbruk og flere velferdstjenester. Dette har de lovet i hele etterkrigstiden, og dette har vi fått. Hvorvidt politikerne har skapt denne økte levestandarden eller bare administrerer den er et annet spørsmål. At politikere og politiske partier ikke får gjennomslag for enkeltsaker de kjører frem i valgkamp skyldes treghet som er innebygget i det politiske systemet for å beskytte samfunnet fra brå forandringer. Erfaringene fra mellomkrigstiden tilsier at folk blir stresset av brå forandringer. Den gangen ledet brå forandringer til mye politisk vold, massebevegelser og ofte borgerkriger, som hos våre naboer finnene.

 

Politikere som handler hardt og brutalt og får mye gjort passer bedre til å håndtere krisesituasjoner. Putin er tydelig en slik politiker. Han fengsler borgermestre, provinsguvenører og finansmenn, kjører gjennom lover som rammer mange hardt, også vanlige folk, leder et land i brutal krig og har ved flere anledninger innskrenket presse og ytringsfriheten. Folket ser midlertid ut til å godta dette da de mener han er den eneste som kan berge Russland ut av den dype krisen landet befinner seg i. Sånn sett mener de også han er den eneste som kan berge demokratiet i Russland på lang sikt, da demokrati uten mat, uten jobber og uten trygghet knapt kan kalles demokrati.

 

Norge har representativt demokrati, med valg og politiske partier. Sveits har også representativt demokrati, med politiske partier, i tillegg direkte demokrati, med landsbyforsamlinger og folkeavstemninger. Demokrati kommer i mange ulike former.

Lenke til kommentar
Så du mener det er greit at den med den tjukkeste lommeboka, flest sponsorer som vil ha sitt og flest kontakter innen en viss industri blir president i verdens mektigste land? BTW: Jeg trodde staten betalte for presidentens sikkerhet og livsopphold, men jeg tok visst feil. I USA må presidenten selv betale for sikkerhet, reiser, boli, mat etc. Det kalles visst demokrati.

Presidenten betasler jo husleie og mat sånn sett av egen lomme. Det du glemmer er at en president får en relativt god lønn. Og denne beholder presidenten, sammen med tittelen, også når han går av. Altså, Clinto får presidentlønn på lik linje med Bush per i dag, og skal i pårinsippet tiltales Mr. President.

 

Jeg synes det er greit at de med best karisma og flest venner stiller til valg. Disse har av en eller annen merkelig grunn som regle en del penger...

 

er ikke du tilhenger av en ideologi som mener mennesket bør kunne gjøre hva de vil? Tydeligvis ikke

 

Til en viss grad ja. Men her snakker vi om commies, og de har jeg ingen medfølelse for. Forøvrig er jeg imot legalisering av Narkotiske Stoffer også.

OK, så Bush er president fordi han er dyktig og karismatisk, og har jobba seg opp til penga sine?

 

:thumbs:

 

Ok jeg aner ikke hvor du får det fra, men det er ikke heltemodig å arrestere folk, heltemodige ting defineres av at du risikerer/overvinner noe for å utføre dem...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Har vi kommet tilbake til diskusjon om USA er demokratisk igjen? :scared:

 

Tror det er noen folk her som glemmer at penger != vinne valgkampen.

Clinton hadde minst penger begge ganger tror jeg, forhindret ikke han i å vinne...

 

Er det mye penger på spill i amerikansk politikk? Ja.

Men å bare påstå at penger styrer alt pga at pengene er der, blir litt for enkelt.

De fleste selskap i USA gir penger til begge partier. Som oftest er det ansatte i de forskjellige selskap som egentlig bidrar med pengene selv, skal de ikke kunne støtte den kandidaten de vil?

Forøvrig finner man "special interests" på hver side av amerikansk politikk, selv om de Demokratiske kandidatene vil ha deg tro noe annet...

 

Media i USA er jevnt fordelt mellom flere selskap, ingen av de eier mer enn ett "viktig" kort i kortstokken som vi kaller amerikansk media. Media er helt uavhengig fra presidenten og staten, i motsetning til i land som Russland f.eks... og Norge... :)

 

Bottom line: ved definisjonen av demokrati, er USA nettopp dette.

 

Ifølge den definisjonen vil jeg påstå at USA ikke er et demokrati. Her er det store bedrifter som betaler for presidentkandidatene sin valgkampanje og driver massiv påvirkning gjennom lobbyvirksomhet. Her er spesielt den jødiske lobbyen svært sterk, selv om det er en liten minoritet.

Ja. Og hvem er det som stemmer til slutt? Folket. ;)

Den jødiske lobbyen er overvurdert, siden den jødiske befolkningen i USA er konsentrert på østkysten, og det er bare ca. 10mill jøder i USA (?).

Uansett hva bedrifter, lobby, og jøder vil gjøre, så er det fremdeles folket som bestemmer til slutt. Mao. et demokrati.

 

Informasjonsflyten i USA kontrolleres og bare de med størst pengesekk og "riktige" syn på saker får uttale seg.

Ja vel... Stemmer ikke helt med virkeligheten, men OK, du har vel vært i USA du tenker jeg...

 

Fanger og tidligere straffedømte får heller ikke lov til å stemme i mange stater. Dette gjelder vel og generelt afro-amerikanere som har etternavn som ligner på straffedømtes.
Ser at du har lest Michael Moore ja...

Det han glemte å si til deg var dette: dette skjedde også med hvite folk, faktisk fler hvite folk prosentvis enn svarte...

Så klart at fanger ikke får stemme... Hallo?

 

Russland begynner å gå i feil retning. Den russiske stat eier for mye av oljen, for mye av media, og når utfordrere til Putin "forsvinner" i forkant av et valg i 5 dager... Da er det et tegn på noe galt...

 

Det var fint å se minst en tråd som var kritisk til noen andre enn Bush og USA...

For hvis man ser inn i lyset, ser man at Russland, Frankrike, Italia, etc. er i mye verre stand enn USA er med Bush.

Lenke til kommentar
Tror det er noen folk her som glemmer at penger != vinne valgkampen.

Clinton hadde minst penger begge ganger tror jeg, forhindret ikke han i å vinne...

 

Men ett parti som ikke er positiv til næringslivet, som ikke vil gi næringslivet goder, skatteletter osv vil aldri oppnå noe i ett valg, da det er støtten fra næringslivet som avgjør om ett parti har ressurser til å bedrive valgkamp i ett såpass stort land.

 

Så, penger = mulighet

Lenke til kommentar
Russland begynner å gå i feil retning. Den russiske stat eier for mye av oljen, for mye av media, og når utfordrere til Putin "forsvinner" i forkant av et valg i 5 dager... Da er det et tegn på noe galt...

Han er jo komt til rette nå. Han var jo bare på ferie. Eller snakker du om en annen nå?

Mye av problemene i Russland skyldes oligarkene..mener jeg da.

Endret av lodott
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ingen av partiene har lyst å stå imot økonomiske interesser, for folk lever av økonomien, og en av de viktigste tingene for folk er jobbene deres. Med det sagt, er det ikke rart at alle selskap på kloden skyver penger til annen og enhver politisk retning for å oppnå bedre resultater, eller beholde sin plass på markedet.

 

Rybkin på ferie?

Ja, for jeg drar alltid på 5-dagers ferie uten å si fra til konen min, eller noen som helst...

Yup, når jeg drar på fylla, reiser jeg vanligvis til et helt annet land...

 

Ta av solbrillene folkens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...