Gå til innhold

Diktatur, nå også i Russland?


Anbefalte innlegg

Hva tror dere om alle de skumle hendelsene i Russland om dagen? Ruster Putin opp til nok et diktatur i Russland? Pressen mister sin uavhengighet, de politiske motstanderne sin opposisjon, og retten sin dømmekraft - typiske indikasjoner på styrer med totalitære tanker.

 

Og hvem er egentlig Putin - er han en blodig despot som noen omtaler, eller bare en mild, aldrende KGB-agent?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, jeg som har sagt at jeg skulle holde meg unna....

 

Men den gang ei, kan ikke la være å svare litt her, men får forsøke å gjøre det ordentlig da...

 

Dette har jeg alltid sagt. Russland er sånn. Men det er ikke bare Putins feil. Det har vært kommunistiske Sovjet der i mange år, og folket er nok etter min mening ikke klare for et ordentlig demokrati. Rett og slett, de er ikke modene. Men det forsvarer på ingen måte diktatur, men jeg skjønner at Putin har en vanskelig oppgave. Russland er etter min definisjon fortsatt på u-lands-stadiet, i DELER av landet.

 

Litt mye av "pass deg, ellers sendes du til Sibir" henger igjen...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Er faktisk veldig enig med deg, JoachimR. Russland er på det stadiet ennå. Men en viktig grunn til det, er det uregjerlig store landområdet de sitter på. Se på det landet! Det kunne vært en egen verdensdel!

 

De er fremdeles veldig preget av autoritær kommunisme, og vil være det for lang tid, men skal dette nå blusse opp igjen?

Lenke til kommentar

Russland mangler en utvikling. Når man går rett fra plan.økonomi, ett-partisystem, og diktatur, til markedsøkonomi, flerpartisystem og demokrati, blir det en rask og vanskelig overgang. Istedet for å bruke trappen tar men en expres-heis. Folket er vant til å ikke kunne si hva de mener. De er vant til å gjøre som de blir bedt om. Sier mafiaen 100 000 for beskyttelse, betaler de det.

 

Også Putin lever litt i fortiden. Når han personlig trekker tilbake en skolebok som oppfordret til en diskusjon angående hans styre, biser det at han er redd for sin stilling. Hvilket alle russiske ledere har vært.

 

Men, vi kan jo håpe at dette vil utvikle seg...

Lenke til kommentar
Russland er etter min definisjon fortsatt på u-lands-stadiet, i DELER av landet.

Joda, men Norge og USA har da også de taktene. Norge fordi vi importere alt for mye varer og USA fordi det er et betalingsunderskudd på 4,5% av BNP bare pga oljeimporten.

Endret av Atpn
Lenke til kommentar

Russland har ikke hatt skikkelig kommunisme siden Lenin tenkte tanken om et samfunn der alle var verdt like masse osv. Det er STOR forskjell på kommunisme og Stalin-kommunisme (som omtrent blir facisme).

 

og til de som preiker om at russland ikke er klar for et skikkelig demokrati, se hvordan Sveits blir styrt. Det er det som kalles demokrati. Her i Norge liker folk å tro at de faktisk får være med å bestemme ting, takket være valget vi har vært 4. år. Uansett hvordan resultatet blir etter det demokratiske valget våres så skjer det samme hver gang, politikere får ikke gjennomført det folket stemmte de inn på tinget for å gjøre.

 

Og til JoachimR, USA er langt i fra et demokratisk styrt land.

Lenke til kommentar
Russland har ikke hatt skikkelig kommunisme siden Lenin tenkte tanken om et samfunn der alle var verdt like masse osv. Det er STOR forskjell på kommunisme og Stalin-kommunisme (som omtrent blir facisme).

 

og til de som preiker om at russland ikke er klar for et skikkelig demokrati, se hvordan Sveits blir styrt. Det er det som kalles demokrati. Her i Norge liker folk å tro at de faktisk får være med å bestemme ting, takket være valget vi har vært 4. år. Uansett hvordan resultatet blir etter det demokratiske valget våres så skjer det samme hver gang, politikere får ikke gjennomført det folket stemmte de inn på tinget for å gjøre.

 

Og til JoachimR, USA er langt i fra et demokratisk styrt land.

Nr. 1: Hva er "skikkelig" kommunisme? Det er den ideen som ble definert av Karl Marx og Friedrich Engels på 1840-tallet. Lenin tolket kommunismen, og gjennomførte det han kalte kommunisme. Det mange ikke vet er at også Lenin la planer som Stalin siden gjennomførte. Lenin regjerte i 6 år, Stalin regjerte i over 25 år.

 

Nr. 2: Det er forskjell på autoritær kommunisme og facsisme. Selvom disse ekstremideologiene har klare fellestrekk som en følge av den ekstreme arten, er det grunnleggende ideologiforskjeller. Forskjellene var allikvel ikke så store at det hindret Stalin og Hitler i å samarbeide - noe de gjorde i 1939.

 

På Sveits-biten er jeg helt enig med deg. Sveits eier ikke demokrati på samme måten. Kvinner fikk stemmerett i 1979 - jeg tror det sier en del om det landet. Norge forholder seg litt annerledes til de demokratiske spillereglene, så en sammenlikning med Sveits er meningsløs - bortsett fra at vi begge er outisder-land, uten EU-medlemskap.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Nr. 1: Hva er "skikkelig" kommunisme? Det er den ideen som ble definert av Karl Marx og Friedrich Engels på 1840-tallet. Lenin tolket kommunismen, og gjennomførte det han kalte kommunisme. Det mange ikke vet er at også Lenin la planer som Stalin siden gjennomførte. Lenin regjerte i 6 år, Stalin regjerte i over 25 år.

nja, njo, tja. Han gjennomførte ikke kommunismen, men revolusjonen. kommunismen er det klasseløse samfunn, og det har ikke verden sett siden ur-kommunismen for noen titalls tusen år siden ;) Lenin gjennomførte mange finfine reformer, men ble en liten tosk han også etterhvert.

Lenke til kommentar

Hei sluffy. Du burde lese dette utdraget fra Caplex:

 

demokrati (av gr. demos, folk, og kratein, folkestyre); en styreform hvor flertallet har avgjørende innflytelse, men mindretallets interesser også blir tatt hensyn til. Ved direkte d. treffes beslutningene ved direkte avstemning, ved representativt d. av valgte representanter. Som viktige trekk ved et demokrati regnes allmenn stemmerett, rettssikkerhet, organisasjons- og ytringsfrihet og fri partidannelse. Ofte betraktes et samfunn uten for store sosiale og økon. ulikheter som en forutsetning for et fungerende demokrati.

**

 

Vil du fortsatt påstå at USA ikke er demokratisk styrt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...