Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp fra nettverksguru'er


Anbefalte innlegg

Har satt opp utstyret noe sånt som dette:

Nettverk.jpg

Har også testet (uten hell) med to nettverkskort i stasjonær maskin.

Jeg kan pinge ALT fra den bærbare maskinen, og kan pinge den bærbare fra den stasjonære. Men okke som får jeg ikke tilgang til delte mapper/ressurser og kommer ikke på nett fra den bærbare.

Saker og ting fungerte bra før jul en gang, men ramla plutselig ned under filoverføring fra stasjonær til bærbar, og nå er jeg ikke kar om å få det til å virke igjen.

Kjører XP pro på begge maskinene, og på den bærbare med WLAN kjører jeg 3com connection manager, som sier at mitt nettverk er koblet til, og alt skulle være OK.

Hvor sjekker man ip range? Nettmask er lik for alle enhetene.

Synes det er rart at jeg får opp 'finner ikke server' i IE, når jeg kan pinge websteder, inkl. DNS server fra den bærbare. Får heller ikke tilgang til delte nettverksressurser, men kan pinge den stasjonære maskinen.

 

Er det noen som ser feilen? Hva må til? Si fra om mer utfyllende info trengs.

På forhånd takk!

Gisle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om det er noe mellom accesspunkt og ruter da.

Har du forsøkt å restarte aksess punktet ditt og ( evt ruteren ) ( antageligvis siden du har hatt problemer siden jul :-/ )?

 

Funker det med en reboot kan du gjerne sjekke etter firmwareoppdateringer, hvis aksesspunktet har en tendens til å "klikke".

Har du mulighet for å få låne et annet aksesspunkt for testing ville jeg gjort det, for å sjekke om den er defekt.

 

 

Bravo for god figur :thumbup:

Lenke til kommentar

Hyggelig at du likte figuren, Herr_Dude :cool:

Tviler på at aksesspunktet er defekt, da jeg ser at det er aktivitet, og kan pinge ALT via trådløst på den bærbare. Kommer bare ikke på nett.... :cry:

Skal prøve med restart av alt.

taz; når jeg kjører den bærbare med å få tildelt IP fra DHCP, får jeg en adresse i 169.254.-rangen, og med "feil" subnett maske (255.255.0.0), så det funker ikke.

Hvorfor vet jeg ikke, men har lurt på konflikt med andre trådløse nett i nabolaget, som jeg ser er aktive. Bruker selvsagt en annen kanal, unik SSID uten broadcast osv..

Noen som har erfaring med trådløse nett som 'kræsjer' ?

Lenke til kommentar

Har du norton internet security eller noe lignende innstallert?

 

Hvis du har, må du legge til de lokale ipene til begge maskiner i trusted-zone/område. Da vil det funke.

 

EDIT: Og gå inn på egenskaper for internett ---> oppsett ---> sette opp hjemmenettverk osv..kan fikse IE-problemet

 

IE kan hende ser etter Modem-tilkobling, og har du ingen vil du få "siden kan ikke vises" automatisk.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Min ruter med innebygget trådløs har hatt en tendens til å klikke ( plutselig får jeg ikke kontakt med den ytre verden lenger ), men en reboot har alltid funket. Nå oppgraderte jeg firmware'en for ikke så lenge siden, og den har ikke klikket siden, men det var jo ikke som om den klikket daglig tidligere heller, så jeg er ikke sikker på om det gjorde susen ( stod ingenting om en fix av det i firmware oppgradringsnotatene ).

 

Jeg antar det må være aksesspunktet pga beskrivelsen av problemet. Tanken bak er dette:

- antageligvis ikke noe brannmur problemer, siden det plutselig klikket under filoverføring i juletider ;) . Kan jo være om du tilfeldigvis installerte en brannmur samtidig da.

- antageligvis ikke switch siden den ruter riktig fra ruteren til den stasjonære.

- og antageligvis ikke noe bak switchen, siden den stasjonære er på nett.

 

Det at du ikke får riktig ipadresse til den bærbare fra DHCP serveren forsterker bare intrykket, ettersom du tydeligvis ikke har riktig kontakt fra aksesspunktet.

Du kan prøve en annen kabel & port fra switch til aksesspunk også. Kan være noen der.

Lenke til kommentar
taz; når jeg kjører den bærbare med å få tildelt IP fra DHCP, får jeg en adresse i 169.254.-rangen, og med "feil" subnett maske (255.255.0.0), så det funker ikke.

Det der er sannsynligvis MS sin "innebygde" godbit da du har DHCP og ikke får noe svar fra DHCP-server. Da lager den sin egen IP-adresse, og den har en tendens tl

il å bli noe ala det der... :)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Nei, har deaktivert brannmuren i XP, satser på at fw i netopia'en greier seg. Men et relevant poeng - husker da ting funka før jul, at hvis en av maskinene hadde XP's fw aktivert, så ble det ikke kontakt.

Skal prøve å kjøre wizard, og velge å lage installasjonsdiskett, og kjøre denne på den bærbare. Har ikke 'giddet' å styre med disketter før, men gir det et forsøk nå.

Noen som har peil på om man egentlig trenger bry seg om innstillinger for Netbios og WINS? Er ikke Netbios for kompatibilitet mot eldre utstyr/protokoller?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:green:

Problem solved!

Etter å ha prøvd det meste for å løse tilkoblingsproblemet, konkluderte jeg med at det var blitt noe tull med XP. Løsningen ble å kjøre en 'reparasjonsinstall', noe som resulterte i at jeg måtte ringe M$ for å få XP i gang igjen. Vel, fikk nøkkelen fra dem, og voila; nettverket fungerer igjen.

Vet ikke akkurat hva i XP som tulla, men ved evt. fremtidige problemer prøver jeg kanskje først å installere IE og tcp/ip på nytt - kan hende lå problemet der.

Takk til alle bidragsytere på forumet!

:thumbs:

Lenke til kommentar

Bare en annen ting:

Når du har aktivert auto dhcp i router, og du velger å slå inn manuel ip på en pc, husker du da også at den som får skrevert inn manuel ip også krever manuel dns server? Bruk feks 193.75.75.193 så kommer den seg på nett.

 

Har 3 stasjonære og to laptoper i nett her hjemme...

En har manuel ip og den kommer ikke på internet uten dns info :thumbup:

Endret av TheGizmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...