Gå til innhold

Billig og god pumpe og vannblokk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en nokså stor radiator (evo360), mne kanskje jeg bør sette en restriktor foran radiatoren isåfall?

Nei! Det tror jeg slett ikke blir nødvendig! En såpass stor radiator tåler nok enda større pumper / flow en det du får til med de du har nevnt. Men ta nå ikke dette så voldsomt bokstavelig da. Forskjellene vil uansett være ganske små, og til å leve med.

 

Btw; Sitter og hører på Dj Misja Helsloot nå, "In Trance We Trust"!

Bare så du vet det. :p

Lenke til kommentar
De mest aktuelle pumpene vil ha en tilført effekt som gjerne ligger mellom 8 og 14-15 watt.

Det er slett ikke det samme som at denne effekten går over i vannet som varme!

Kan du utdype dette litt meir?

Vil ikke mesteparten av varmeenergien gå over i lufta da? Sett at man har pumpa utenfor tanken selvfølgelig...

Lenke til kommentar

rommet mitt

 

gå inn her og se hvordan rommet kommer til å være om noen få uker. (Skal flytte) så jeg vet ikke nøyaktig hvor bredt det er. Er mer en 2 meter jallefall.

 

Vis du ser så har jeg pulten og under dnne er pc'en. Jeg har lyst til å strekke 2 vannrør fra og til pc'en. Utfori skal det henge en diiger radiator.

 

Kan jeg ha en HydorL20 til dette eller må jeg satse på større???

 

 

Takker for noen svar til! :D

Lenke til kommentar
Vil ikke mesteparten av varmeenergien gå over i lufta da? Sett at man har pumpa utenfor tanken selvfølgelig...

Det var egentlig dette eg var ute etter.

 

Er pumpa i nedsenka vannet vil all den elektrriske energien som går gjennom ledningen i pumpa bli overført til vannet.

 

Er pumpa utanfor vannet vil ein mindre del av denne energien bli overørt til vannet.

 

Men kor stor del?

 

Eg har lest litt her og der men ikkje fått et fornuftig svar på dette.

Lenke til kommentar
Er pumpa i nedsenka vannet vil all den elektrriske energien som går gjennom ledningen i pumpa bli overført til vannet.

 

Du må huske at ikke all eneergien går over til vannet. Husk på energien som får vannet til går rundt, varmen som blir overført til vannet og ikke minst energien som får pumpa til å vibrere, og lydenergien.

Av dei tinga som du nevner her er det kun lydenergien som ikkje blir om til varme i vannkjølingsystemet

 

Om du brukar ei nedsenka pumpe.

Lenke til kommentar

Hvis 99% går til varme og 1% går til lyd, kan du da forklare meg hva som fytter vannet i et vannkjølingsystem?

 

Har du en pumpe som bruker 14W, så går ikke alle de 14 Wattene til varme selv om pumpa er nedsenket i vann.

 

Mesteparten av energien som blir brukt går til bevegelsesenergi, alstå det som gjør at pumpa pumper vann. Det er bare litt av energien som blir om til varmeenergi.

 

Hadde 14W blitt om til varmeenergi hadde pumpa smelta.

Tenk på en loddebolt på 10W. Tar du på den når den er varm så brenner du deg. Du brenner deg ikke når du tar på pumpa gjør du vel?

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Hvis 99% går til varme og 1% går til lyd, kan du da forklare meg hva som fytter vannet i et vannkjølingsystem?

 

Har du en pumpe som bruker 14W, så går ikke alle de 14 Wattene til varme selv om pumpa er nedsenket i vann.

 

Mesteparten av energien som blir brukt går til bevegelsesenergi, alstå det som gjør at pumpa pumper vann. Det er bare litt av energien som blir om til varmeenergi.

 

Hadde 14W blitt om til varmeenergi hadde pumpa smelta.

Tenk på en loddebolt på 10W. Tar du på den når den er varm så brenner du deg. Du brenner deg ikke når du tar på pumpa gjør du vel?

Loddebolten blir berre varm på et lite område. Pumpa har større område å spre varmen på derfor blir den ikkje så varme sjøl om den skulle føre bort like mykje varme.

 

Ja, pumpa lagar elektrisk energi over til bla bevegelsesenergi.

Bevegelsesenergien blir omdanna til varme pga motstand i slangar, radiator og blokk.

Om det ikkje var sånn så måtte det vera uten motstand i systemet, eller evighetsmasin. Har du noko slikt under panseret så gi beskjed

Lenke til kommentar

Du må vel skjønne det at pumpa ikke lager 14W med varmenergi? Hadde de 14Wattene gått til bare varmeenergi så skal jeg si deg at det hadde vært en del varmere i vannet. Pumpa er ikke så stor at det gjør noe. Du kan jo ikke regne med alt plastikken rundt fordi den er ikke særlig god til å lede varme. Derfor er ikke pumpa så veldig mye større sammenlignet med en loddebolt.

 

Hva slanger, radiator, blokk osv lager har jo ikke noe med hvor mye varmeenergi pumpa lager.

Pumpa lager bevegelsesenergien ja, men det er ikke den som gjør den om til varme.

Lenke til kommentar

Ja, men ALT GÅR IKKE TIL VARME. Skjønn nå det da.

Selvfølgelig skal ikke pumpa tørrkjøres, vannet kjøler jo ned pumpa. Men den varmen som blir laget av pumpas varmeenergi og friksjon i slanger osv er så liten at det ikke har noen betydning.

 

Skjønner jo det at pumpa ikke lagrer energien, den går jo videre og ut i form av varme, men jeg neker å tro at al energien blir om til varme.

Vannet går jo rundt og rundt, men friksjonen er jo ikke så stor at all bevegelsesenergien blir borte før vannet har gått en runde i systemet. Hadde friksjonen vært så stor ville jo vannet stoppet opp og det hadde da ikke vært flow i systemet.

 

Hadde du hatt en bøtte med vann og puttet pumpa oppi der så vil aldri vannet bli kokende, knapt nok lonka. Det sier jo litt om hvor lite varmeenergi det er snakk om her.

Friksjonen i slangene og blokka lager også så lite varme at slangene og vannet i seg selv vil kunne kvitte seg med den varmen.

 

Hvis en sier at pumpa sender ut 10W med varmeenergi så er det bare en brøkdel av hva det totale systemet lager. CPU+VPU/GPU+NB blir fortvekk 200W som da blir 720kJ i timen som er en del mer en stusselige 36kJ.

Varmen frå pumpa blir som en dråpe i havet.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Ok la oss sei at:

 

50% blir til varme med ei gong uten å bli til bevegelsesenergi

49% blir til bevegelsesenergi

1% støy

 

I løpet av ein time blir det til 14W*0,49*3600sek = 24,7kJ med bevegelsesenergi

 

Denne bevegelsesenergi må jo gå ein vei.

Grunnen til dette er at energi ikkje kan oppstå og heller ikkje forsvinne men kan omdannes til ei lavere energiform. Denne energiforma er som oftast varme. I dette tilfellet er det varme.

 

Om du tar å isolerer denne bøtta, set i pumpe oppi og 10 liter med vann med 20 grader så vil vannet nå 99,9 grader etter 6 timar og 39 min og 30 sek.

Dette fordi du tilfører energi til bøtta uten å ta den vekk igjen.

 

Men så klart, brukar du ei Eheim 1046 på 5W så blir dette ein dråpe i havet.

Brukar du ei Eheim 1250 på 28W og kjøling kun på cpu blir det kanskje 30% av varmeenergien i systemet.

 

PS. Du har vel fått med deg at det er snakk om nedsenking av pumpa som blir diskutert her? Om det ikkje er nedsenking så blir det ein annan sak, og det var det eg egentlig lurte på; om noken visste kor mykje av varmen som blir ført vekk av vannet i ei inline pumpe.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...