Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenker det er på tide å gå til innkjøp av ny pc. Vet det kommer mye nytt, men jeg tror ikke jeg klarer å holde ut ventingen..

 

Tenker på å kjøpe en Amd64, som gjerne kan klokkes hvis jeg får et stabilt system. Maskinen skal brukes til litt av hvert; spilling, videoredigering, photoshop og noe programmering. PC'en skal helst holde et par år, men samtidig ønsker jeg ikke å kjøpe state-of-the-art som koster dobbelt så mye bare for litt ytelsesforbedring (eks. 9800pro istedenfor 9800XT). Det er også et kriterie at pc'en skal være støysvak.

 

For meg er også skjerm viktig, og jeg er ikke helt sikker på om jeg skal ha to 17" LCD eller om jeg skal gå for en bra 19" eller kanskje en 20"/21" LCD. Har blitt vant til toskjemsløsning, og synes det er helt deilig. Men på den annen side hadde det vært rimelig fett med en 21" også. ;)

 

 

Har foreløpig satt opp følgende (hentet fra komplett):

 

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz

- Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Thermaltake Venus Silent Boost K8

- A1838 Socket 754/940 Opteron/Athlon64

 

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754

- K8T800, SATA/ATA, GbLAN, ATX, LYD

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- Kit w/two matched Value Select 512MB

 

2X

Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA

- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

 

Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Bulk

- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

- AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

- Floppydisk Intern

 

2X

Samsung 17" LCD, Syncmaster 173T

1280x1024, TCO-03, Sølv

 

 

Og så må jeg ha kabinett og strømforsyning. Her er jeg usikker på hva jeg skal velge. Ønsker et stilrent kabinett som bråker lite og som ikke er så alt for dyrt.

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på stillhet kan valget av egen kjøler være godt, men jeg vet ikke hvor mye en slik Venus bråker.

 

Jeg ville nok kjøpt et EPoX hovedkort i stedet for MSI, basert på det grunnlaget at jeg har fått en dårlig oppfatning av MSI over EPoX. Dessuten ville jeg valgt annen og raskere RAM, du kan jo sjekke tråden om hovedkort og minnekompabilitet under Hovedkort, prossesor delen av forumet for å se om andre har likt oppsett og om RAM passer. ;)

 

Ellers vil jeg påstå at du har gjordt gode valg :)

 

Ta en titt hos microplex.no og velg et kabinett du selv liker. Personlig liker jeg Lepont's kabinetter meget godt, men LianLi er også stilrene.

Når det gjelder stillegående strømforsyninger skal du klikke deg inn på Fortron / Source og MIST delen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kjøp 3200+ og bytt ut hovedkortet med noe som ikke er MSI eller Asus. Kjøp minne som støtter lave timinger, feks Corsair 3200LL.

Enig med nesten alt, men behold hovedkortet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz 2 350,-

Abit KV8-MAX3 Hovedkort for Socket 754 1 527,-

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB 2 725,-

 

Sum 6603,-

 

Men så kom jo det hersens ukens tilbud fra komplett, og jeg satte opp en maskin ut fra dette. Så jo da at en kan spare ikke ubetydelige beløp ved å gå litt ned i spesifikasjonene:

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz 1 775,-

MSI K8T NEO-FSR Hovedkort Socket 754 894,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB 1 709,-

 

Sum 4380,-

 

Det vil si en prisforskjell på over to tusen kroner.

 

Er ytelsesforbedringen så bra at det er verdt det???

Lenke til kommentar
Med tanke på stillhet kan valget av egen kjøler være godt, men jeg vet ikke hvor mye en slik Venus bråker.

 

Jeg tror også det er fordelaktig med egen kjøler. Støynivået på denne står oppført til 21dB på komplett. Og det skulle jo være greit!

 

Jeg ville nok kjøpt et EPoX hovedkort i stedet for MSI, basert på det grunnlaget at jeg har fått en dårlig oppfatning av MSI over EPoX. Dessuten ville jeg valgt annen og raskere RAM, du kan jo sjekke tråden om hovedkort og minnekompabilitet under Hovedkort, prossesor delen av forumet for å se om andre har likt oppsett og om RAM passer.  ;)

 

Har ikke noe erfaringer fra EPoX selv, så det er vasnkelig å si. Egentlig har jeg vel lyst på et Abit, men så var jo MSI'en så billig. Ser jo at jeg kanskje må vurdere nf3 kort også nå..

 

Ellers vil jeg påstå at du har gjordt gode valg :)

 

Takk :cool:

 

Ta en titt hos microplex.no og velg et kabinett du selv liker. Personlig liker jeg Lepont's kabinetter meget godt, men LianLi er også stilrene.

Når det gjelder stillegående strømforsyninger skal du klikke deg inn på Fortron / Source og MIST delen  ;)

 

De Lepon't kabinettene var da egentlig helt nydelige! Litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men det koster vel å være kar.. ;) Hva med dette ?

 

Lian Li har jo også et billig greit i dette.

 

Av strømforsyning holder det vel med 350 W, og da får det bli denne eller holder det med denne ??

 

 

Og ellers takk for alle tilbakemeldinger :thumbs:

Det setter jeg pris på!

Lenke til kommentar
Antec Sonata (fra Microplex) er et bra valg hvis god ventilasjon ønskes, kan utstyres med 2x120 mm vifter.

Sonata'en ser jo veldig bra ut (i hvert fall ut fra testene), men jeg finner den ikke på Microplex. Og det er jo ingen andre som har det inne heller :cry:

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i det??

 

 

Hvis du ville ha et billigere kabinett så kan du jo se på Aopen H600B. Det er veldig enkelt og det koster ikke skjorta, samtidig er det en veldig stillegående strømforsyning på det.

H600B ser jo greit ut, litt kjedelig kanskje, og så har jeg ikke de aller beste erfaringene med aopen..

 

Skulle i tillegg gjerne hatt firewire i front slik Sonata har - for enkel tilkobling av videokamera o.l.

Lenke til kommentar
Du skal ikke ha en FX-51 isteden da? Den er vel egentlig bedre enn AMD64 XP3000+/3200+. Men da må du ha registrert minne også.

Hmm - den er jo veldig dyr da - 6700,- på komplett.. :thumbdown:

 

Tror ikke lommeboka mi tåler det :(

 

Er ikke AMD64 3000+ nok? Eller må jeg ha 3200+ ?? Hvor mye kstra må jeg ut med for å få en Intel på høyde med disse??

 

Noen som vet? Erfaringer?

Lenke til kommentar

Fra komplett.no :

Msi Kt8 Neo-fsr (pga. tilbudet) 895,-

AMD Athlon 64 3000+ BOXED 2050,-

Corsair TWINX1024-3200LL (2x512Mb) 2725,-

Seagate Barracuda 160GB S-ATA 1151,- (til videoredigering så er vel to stk. mer passende)

Western Digital Raptor 36,7GB (til os.) 1061,-

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO (128mb)2725,-

NEC DVD-brenner Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW 995,-

Creative SB Audigy2 723,-

Samsung 17" LCD Syncmaster 172T 5729,- (eventuellt med to slike:dribble:)

totalt fra komplett.no = 18057,-

(med 2x disk + 2x skjerm) = 24937,-

 

Fra microplex.no :

Lian Li PC50 USB (med bundle) 895,-

Fortron/Source, 400W 795,-

Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A) 155,- (til fronten)

totalt fra microplex.no = 1845,-

 

Totalt (uten ekstra disk og skjerm) = 19902,-

Totalt (med ekstra disk og skjerm) = 26782,-

 

Du har ikke nevnt noe om høytalere, mus og tastatur etc. og jeg velger derfor å utelate de "komponentene". Kabinett er vanskelig å velge for en annen, men jeg valgte det lian-li kabinettet du allerede hadde valgt. Jeg mener du trenger minst 400W psu (for å være sikker), og jeg er ikke enig i at plextor dvdbrennerne er verdt sin egen pris, da Nec (etter hva jeg har hørt) er minst like bra. Jeg har selv MSI hk, og kan ikke si meg misfornøyd med det, dóg det ikke er noen overklokker. (i dette tilfellet taler prisen på samme side som MSI). Skjerm må du nesten få velge selv, men jeg "prakka" på en enkel/dual Samsungløsning. Jeg er selv veldig glad i samsung, og dualskjerm. :love:

 

ellers vil jeg bare si lykke til, med ny superpc! ;)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

- L out

Lenke til kommentar

Nydelig oppsett tipp-ex!!

 

Noen spørsmål dåg:

Western Digital Raptor 36,7GB (til os.) 1061,-

Er ytelsesforskjellen på denne så utrolig mye bedre at det forsavrer å gå ned 120 GB og øke støyen til (oppgitte) 31 dB??

 

Er lydkortetet som inngår i MSI-kortet så dårlig at jeg må ha et eget lydkort?

 

Når det gjelder dvd'brenneren har jeg egentlig veldig lyst på en 8x.. Noen som har erfaringer med NEC sin 8x i forhold til plextor'n?? NEC'en er jo en del billigere.

Lenke til kommentar
...Og så må jeg ha kabinett og strømforsyning. Her er jeg usikker på hva jeg skal velge. Ønsker et stilrent kabinett som bråker lite og som ikke er så alt for dyrt.

Hva med to SATA Raptor disker i Raid 0 som systemdisk?? dette øker diskhastigheten med ca 40% og koster ca 2000,- ekstra. I tillegg så bruker du en IDE disk som lagringsdisk.

 

Ang stilrent og stillegående kabinett så kan jeg anbefale Aopen A600A

 

- Aluminium

- Sort "piano" finsh (du kan speile deg i lakken)

- PSU med 120mm vifte

- 120mm vifte i bakkant

- Airduct i sidedør med justerbart rør som gir CPU kjøleren kaldluft.

- Viftestyring

- Smarte løsninger

 

bedre bilder av kabinettet.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...