Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

==== Slettet ====


Crack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har du mistet lappen for å ha kjørt 20KIm/t over grensa?

da må du se å klage ..

det er nemlig ved 20km/t ( i 70 ++ soner) du får 2 prikker.. (under 20km/t i 70 ++ soner er det 1)

i opp til 60 soner er det 15km/t ..

 

Her er grensene for Bøter (antall * etter for å vise antall prikker)

 

Strekninger med 60 km/t eller lavere - Sats fra 1. januar 2004

Overskridelse til og med 5 km/t - 500 kr *

Overskridelse til og med 10 km/t - 1.200 kr *

Overskridelse til og med 15 km/t - 2.200 kr **

Overskridelse til og med 20 km/t - 3.200 kr **

Overskridelse til og med 25 km/t - 5.000 kr **

 

Strekninger med 70 km/t eller høyere - Sats fra 1. januar 2004

 

Overskridelse til og med 5 km/t - 500 kr *

Overskridelse til og med 10 km/t - 1.200 kr *

Overskridelse til og med 15 km/t - 2.000 kr *

Overskridelse til og med 20 km/t - 2.800 kr **

Overskridelse til og med 25 km/t - 3.800 kr **

Overskridelse til og med 30 km/t - 5.000 kr **

Overskridelse til og med 35 km/t - 6.000 kr **

 

 

Regner ikke med at du får Bot, prikk OG indratt lappen for å kjøre eks 140 i en 100 sone :p

Altså 25km/t over grensa i soner opptil 60 = indratt

også 35km/t over grensa i soner over 70 = indratt

 

burde klage

hvis ikke du hadde endel prikker før du ble tatt da .. hvis du ble tatt

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg nesten å bli lei av alle som klager på at de mister lappen så lett. Hva med å holde seg til lovene og respektere andres liv og helse?

 

Og selv om du er en sjåfør som takler alle situasjoner i en hvilken som helst bil (noe du IKKE er) så kan det være at andre ikke takler dine stygge forbikjøringer og defor blir stresset og kanskje krasjer. Hvis du da hadde holdt fartsgrensen så hadde det aldri skjedd, og verden hadde vært et bedre sted.

Lenke til kommentar
men du mister ikke lappen ved å kjøre 20km/t over grensa ..

husk på at 25km/t over i en 30 sone  er nesten DOBBELT! av hva fartsgrensa er!

og 25 over i en 50 sone er 50% over grensa! det er faktisk mye

jo da... men hvis jeg kjører i 105km/t f.eks. i 80 sonen så mister jeg lappen--- det er latterlig! (det er jo noe de fleste gjør ihvertfall en gang iblant... :thumbdown:

:devil: eller 140 i 80sone til daglig? (alle som har kjørt E-18 gjennom Stokke i rushtida vet hvorfor ALLE kjører i minst 140 et stykke der :p)

 

men jeg er også lei av folk som syter ..

når jeg bryter fartsgrensa gjør jeg det godt vitende at nå kan jeg miste lappen ..

hadde jeg mistet den der hadde jeg ikke klaget.

når iodioter som kjører i 200 osv klager så kan de bare dra seg til [sensurert etter Forums lover]

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er at flere steder i europa som jeg nevnte er veiene smalere, uten lys. I norge må veien ha lys og være bred før den får 100 sone. Derfor har jeg ingen respekt for fartsgrenser på motorveier, sorry, men sånn er det. Dette gjelder KUN motorveier med delte kjørebaner hvor front/front ulykker er umulig.

Ta feks E18 et par steder mellom oslo og sandvika om de hadde 110 så hadde det ikke blitt flere drepte/skaddde tør jeg å påstå.

 

Det er her ikke snakk om farlige forbikjøringer, 100gjennom boligområder etc. men veiene som er laget for fart rett og slett ikke har de grensene som er fornuftige.

Så NEI jeg respekterer INGEN fartsgrenser på motorveier med adskillte kjørebaner, det er ikke snakk om å ligge i 150, men holder en jevn fart på mellom 100 og 110 når veiene er tørre og forholdene tillater det.

 

Problemet er at de som bestemmer slikt i landet sitter å stirrer på statestikk uten faktisk å se på enkelt strekninger hvor ikke statestikken gir noen mening.

 

Kort sagt, grensene i by/tettstrø/boligområder er bra som de er, samme med straffene i de aktuelle områdene.

MEN når vi kommer til motorveier er mitt syn annerledes.

 

Mitt syn er med andre ord slik man har i tyskland, heftige bøter når man bryter grensene i bebygde strøk, men fri fart(lite trolig i norge, men hvertfall 110 er mulig på mange strekninger) på sikkelige veier.

 

Ellers syns jeg man godt kunne brukt mer penger på patruljer feks. på lørdagskvelder etc. i oslo sentrum for det skjer mye rart der. Men neida å ha siv. biler stående flere steder langs E18 har man råd til, idioti. Det finnes faktisk viktigere oppgaver enn å sørge for at staten tjener et par tusinger i bøter en sein kveld.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Mange ord

Hvor mange bøter/hull i førerkortet har du fått? ;)

 

Tror ikke fartsgrensen er satt bare etter veistandar, men også den generelle kjørementaliteten til normenn.

Slik som et forum må ha stramme retningslinjer pga. dårlig oppførsel blant brukerne. :)

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Nå begynner jeg nesten å bli lei av alle som klager på at de mister lappen så lett. Hva med å holde seg til lovene og respektere andres liv og helse?

 

Og selv om du er en sjåfør som takler alle situasjoner i en hvilken som helst bil (noe du IKKE er) så kan det være at andre ikke takler dine stygge forbikjøringer og defor blir stresset og kanskje krasjer. Hvis du da hadde holdt fartsgrensen så hadde det aldri skjedd, og verden hadde vært et bedre sted.

Legg til blålys og sirener på den stygge forbikjøringen .. Kanskje det er på tide å vurdere kollektivt? Måtte bare provosere litt ..

Lenke til kommentar
Nix  :scared:

 

:p blir ikke lei meg hvis jeg dør av en som kjører på meg i 110km/t i 80 sonen liksom, pågrunn av at det var 30km over fartsgrensen, men pågrunn av andre årsaker (som at kjøreren ikke kan kjøre...  :laugh: ) hvis jeg ikke døde i ulykken da...  :ermm:

NETTOPP

 

å tro at ikke nordmenn kan kjøre 110 når svensker kan det, franskmenn kan det, tyskere kan det er jo helt på jordet..

 

Nei ville ikke vært bitter om jeg krasja i 110 i 80 sone, men derimot om en gjøk kjører på meg i 70 i 50/40 sone ville jeg vært drit forbanna.....

Endret av chma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...