Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3 Macer i nett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal sette opp 3 Macer i nettverk?

Bør jeg anskaffe en router eller en switch?

 

Her er oversikt over maskinen

1 stk G5 (Gigabit nettverkskort) OS-X

1 stk G4 (Gigabit nettverkskort) OS-X

1 stk PowerMac 9000 (10Mbit nettverkskort) OS 9.1

 

Ellers noen tips å gi?

Har hørt at noen har problemer med å få maskiner med OS 9 og OS-X til å kommunisere greit, stemmer det?

 

KT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke ta helt feil støtter mac os 9.x ikke helt og holdent tcp/ip men krever også appletalk som protokoll. Dette støttes av ingen av de routerne som jeg kjenner (til hjemmebruk vel merket).

 

Det kan også utløse det du har hørt om kommunikasjon mellom maskiner med os X og os 9.x.

 

Hilsen,

Bitcowboy

Lenke til kommentar

Hei agvg

 

Alle maskinene skal på nett, men det viktigste er at det skal være mulig å overføre filer mellom alle tre maskiner!

 

Har fått ny info.

 

De har ADSL og mest sannsynlig en ADSL router, så da blir tilkoblingen gjennom den.

Så da er det bare å håpe at OS9 maskinene dukker opp på OSX maskinen og motsatt?

 

Hei Bitcowboy

Jeg har tidligere hatt to macer med OS 9.2.2 i nettverk med to pcer (Win98 og XP).

Alle var koblet sammen gjennom ordinær router, og så videre til en brannmur og så til ADSL modemet. Dette funket helt fint, alle maskinene kunne utveklse filer.

 

Men som sagt så har jeg hørt om mye trøbbel når det kommer til å koble OS9 mot OSX?

 

KT

Lenke til kommentar

sett opp en gammel maskin med linux på som router (jeg er nokså sikker på at linux støtter appletalk) og koble modem'et inn i denne.. så kobler du fra linux boksen (2 nettverks kort) til en switch og fra switch'en til hver av mac'ene

 

edit: beklager..så ikke inlegget over..

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar

enklest mulig:

alle maskinene til en switch

mellom ADSL-"modemet" og switchen setter du en ruter (enten dedikert HW løsning eller en Linux boks. Selv kjører jeg Smoothwall på en P90 pc, men det er kasje enklere med en standard ruter (elkjøpsbetegnelse "bredbåndsruter"). Har du ADSL-modem med innebygget ruter (f.eks. NGT), pluger du bare alt sammen i switchen. Nown "bredbåndsrutere" har innebygget switch. (har de mer enn to plugger har de innebygget switch)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...