Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Minste ping med ADSL?


Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste. Hvilken dsl leverandør er best på ping? Har hatt kvalito i en Mnd, og har brukt halve tiden på å få sagtopp abonomentet. Ikke gøy å spille med ping som veksler fort mellom 80 og 120.

 

Spesielt innteresert i erfaringer om Direct connect, Tiscali og Bluecom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det spørs jo hvor langt du er fra serveren det da....rimelig meningsløst spørsmål spør du meg

Er enig med deg der.

 

Pingen varierer med mange faktorer.

 

- Avstand fra server

- Kvalitet på linjen som serveren står på (hastighet/upload osv)

- Serveroppsett (hardware og ikke minst settings / cmds, cvars o.l.)

- Dine egne settings; modem-settings gir deg automatisk en håpløs ping.

 

Er alt optimalt kan du veldig greit få LAN-ping på ADSL.

 

Jeg hadde mellom 8 og 15 i ping da jeg spilte CS på gode servere (clanwars osv).

I andre spill har ikke ping like mye å bety, f.eks Q3.

 

Jeg har forøvrig Telenor-linje (fri båndbredde såklart).

Lenke til kommentar

Catch/FirstMile er de som gir deg best ping i norge med adsl linjer..

 

har BlueCom selv (fram til imorgen) og har alt ifra 30-70ms i UT2k3 i pracc og cw, avhengig av hvor serveren er, men må si at jeg har fått dårligere ping nå den siste 1 1/2 uka ... oppgang på omtrent 5-10ms i gjennomsnitt, aner ikke hva dette skyldes, men tror det kan ha noe med bluecom sin link til nord-norge de hadde probs med...

 

overall så er bluecom gode på ping og rimelig pris (720/128)

 

/dC

Lenke til kommentar
Catch/FirstMile er de som gir deg best ping i norge med adsl linjer..

 

har BlueCom selv (fram til imorgen) og har alt ifra 30-70ms i UT2k3 i pracc og cw, avhengig av hvor serveren er, men må si at jeg har fått dårligere ping nå den siste 1 1/2 uka ... oppgang på omtrent 5-10ms i gjennomsnitt, aner ikke hva dette skyldes, men tror det kan ha noe med bluecom sin link til nord-norge de hadde probs med...

 

overall så er bluecom gode på ping og rimelig pris (720/128)

 

/dC

Vil nå si at faktisk vanlig Telenor er bedre på ping enn BlueCom.

Lenke til kommentar
Catch/FirstMile er de som gir deg best ping i norge med adsl linjer..

 

har BlueCom selv (fram til imorgen) og har alt ifra 30-70ms i UT2k3 i pracc og cw, avhengig av hvor serveren er, men må si at jeg har fått dårligere ping nå den siste 1 1/2 uka ... oppgang på omtrent 5-10ms i gjennomsnitt, aner ikke hva dette skyldes, men tror det kan ha noe med bluecom sin link til nord-norge de hadde probs med...

 

overall så er bluecom gode på ping og rimelig pris (720/128)

 

/dC

Vil nå si at faktisk vanlig Telenor er bedre på ping enn BlueCom.

jo, telenor har litt bedre latency enn bluecom, men så sa jeg heller ikke det omvendte :D

 

/dC

Endret av DaChronix
Lenke til kommentar

Er det noen "tricks" som gjør at vi får bedre ping?

 

Ping til vg.no er på ca 36ms, og det er vel ikke så veldig bra. I CS er det aldri under 45ms til norsk/svenske servere.

 

ISP er BKK.

 

Det var en som ba meg skrive "rate [tall]" i konsollen i CS, og det virket faktisk litt. Hva var det?

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Det spørs jo hvor langt du er fra serveren det da....rimelig meningsløst spørsmål spør du meg

Helt enig.

 

Dette kommer helt an på avstanden til den spillserveren du kobler opp mot. Alle kan få lav ping latency mot f.eks. www.vg.no - Om jeg pinger VG får jeg 20ms i ping på alle pakkene. Om jeg pinger fra aksesspunktet jeg er koblet opp imot, kommer jeg ned i 18ms og fra Cisco ruteren i enden kommer jeg ned i 16ms.

 

Disse tallene sier ikke mye. Komme mye an på hva linjer din ISP har som gateway inn til NIX, om du skal ut av landet med pakkene. Noe man må i de fleste tilfeller. Om man da ikke spiller på norske spillservere. Da slipper man ofte unna med bra lav latency.

 

De fleste seriøse operatører har brukende linjer både internt, mot andre ISP'er og mot NIX. Når det gjelder forskjeller mellom f.eks. bluecom og telenor, så må det være marginalt, med mindre bluecom kjører noe skikkelig jallafabrikater i enden (hos kunden altså), for ellers kjøres absolutt alt via samme utstyr, og i telenornettet. Kan ikke tenke meg telenor setter inn en haug med ekstra hopp som pakkene må gjennom før de kommer frem, bare for å lage høy latency for de andre ISP'ene. NextGenTel har iallfall ganske bra linjer sist jeg sjekket. Nå sitter jeg vel via BKK om jeg ikke tar feil. Og her går det ganske bra.

 

-Chief-

Endret av Chief
Lenke til kommentar

Sammelikn ping mot servere med for eksempel å kjøre fra en adresse i en by til en adresse i en annen by. Så spør du "hvor kan jeg bo for å kjøre raskest?" Jeg vil karakterisere spørsmålet som litt vanskelig.

 

Det er en del forhold som er inne i bildet, og fordi om en person sier 'jeg bruker leverandør x og får 20ms mot svenske servere' - så betyr dette zip, null, niks og intenting. Når på døgnet måler man dette da, og over hvor lang tid? Varierer tiden mye? Blir pakkene rutet samme veien hele tiden?

 

Dessuten vil latency på et hopp gjennom en router aldri ligge lavere enn 2-3ms, og man kommer derfor ikke lavere enn 20-30ms pga. at pakkene gjerne skal gjennom f.eks. 10 hopp.

 

Hvis det er noe som forårsaker dårlige svartider skyldes det som regel høy trafikk i forhold til kapasiteten på linja. Når det gjelder ADSL kan det f.eks. skydes når for mange (overbooking av kapasiteten) bruker for mye av linjen. Så helt generelt så burde man ikke bruke de billigste leverandørene uten noen GB grense hvis stabilt lav ping er viktig!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...