Gå til innhold

10000RPM eller 15000RPM?


Anbefalte innlegg

Vil ha en kjapp og god HD som jeg kun skal kjøre operativsystemet mitt på. Har ikke så veldig peiling, og lurer på hva jeg bør kjøpe?

 

Bør jeg kjøpe en 10000RPM SCSI 68pin eller

10000RPM SCSI 80pin eller

 

15000RPM SCSI 68pin eller

15000RPM SCSI 80pin eller

 

10000RPM S-ATA eller

15000RPM S-ATA (finnes det?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde SCSI 'rund baut' i maskinen før, men gikk bort fra det. Årsaken var først og fremst pris. Er heller ikke fornøyd med støynivået på (de fleste) SCSI disker, men så er de jo ikke først og fremst beregnet på arbeidsstasjoner heller...

 

Bruker nå en stk. 36GB Raptor på hjemmemaskinen, hastigheten holder i massevis, og 74GB'en skal visst være ennå raskere. Vurderte RAID-0, men liker ikke at disksystemet blir mer sårbart for kræsj + evt. RAID-kontroller 'issues' som måtte oppstå...

 

Stiller også spørsmålstegn ved nytten man har ved å kjøre to 15k SCSI disker i RAID-0 på en hjemmemaskin? Man får sikkert gode benchmarks, men om det tar f.eks. 1 eller 3 sekunder å laste et spill er iallefall for meg totalt uvesentlig.

 

Men selvfølgelig ... hvis du har alt for mye penger, allerede har hørselsskade og ofte har behov for å brenne 10 CD'er samtidig som du redigerer video og scanner diskene for virus - da vil jeg uten å nøle anbefale et slik oppsett.

 

Men hvis du bestemmer deg for SCSI, så har jeg en ubrukt Tekram DC-390 U2W kontroller du kan få kjøpt for 1/2 pris: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=4&s=pl

 

Bare send en PM så ordner vi det.

 

OBS! 80MB/s i SCSI sammenheng er virkelig 80MB/s hvis diskene holder tritt, i motsetning til ATA som max. klarer 25MB/s med store filer i medvind uansett hvilken ATA/66/100/133 papirspesifikasjon de liksom støtter...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Hvis du bare skal kjøre OSet trenger du ikke rask disk i det hele tatt. OSet cacher det meste.

Hva er poenget med en maskin som kjører bare OS?????

Det er vel akkurat på OS-disken du trenger en disk som har kjapp søketid. Prøv, og du vil se at maskinen blir veldig mye mer responsiv.

 

Tipper vel også at han skal ha noe flere på programmer på en annen disk muligens... :roll:

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...