Gå til innhold

eheim 1048, skal den bråke slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vannkjlingen ligger nå på gulvet og testes for lekkasjer osv. Har fått ut all luften ut av systemet, men pumpen bråker fremdeles, med en sånn slags sprakende lyd. Noen som vet noen tips?

Og hvor får jeg kjøpt o-ringer i størrelse til evo 360 niplene (er vel 3/8 bsp tror jeg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange eheim pumper bråker endel pga en del inni som liksom er litt løs(viss jeg har fårstått det riktig). Dette kan da ordnes rimlig enkel via en såkalt eheim mod. Denne finner du mer om her på forumet bare du søker litt. Lykke til !

Skrevet

Raklinga / sprakinga har sammenheng med at skovlehjulet (impelleren) er montert med en "løs" innfesting på rotoren.

Uten å gå i detalj, er dette gjort av hensyn til motorens lave startmoment.

Den såkalte "Eheim-mod´en" går kort sagt ut på å lage et tightere feste mellom skovlehjulet og rotoren, gjerne vha gjengetape, silikon eller lignende.

Et søk på Google eller her på forumet, vil helt sikkert gi deg svaret i detalj.

Her: http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/com...c_wak_eheim.htm

På tysk riktignok, men bildene taler for seg....

Skrevet

Ja det stemmer det med impelleren..

Jeg har selv en slik pumpe, har også moddet den, og pumpa skal ikke kunne høres i et still rom, du må ta i pumpa for å kjenne at den går!

Lykke til!!

Skrevet
takk for raske svar, hvor får jeg kjøpt gjengetape?

Biltema, Clas Ohlson, enhver rørlegger/baderoms-butikk vil jeg tro.

Skrevet
Bruk silikon.

så jeg skal altså bare ta silikon utenpå den ene delen som skal inn i den andre? vil ikke den delen feste seg til den andre da? (Kanskje er akkkurat det som er meningen, vet ikke jeg :))

Noen som vet om en step by step guide, engelsk eller norsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...