Gå til innhold

Problemer med garanti hos Whitebox!


3dRacer

Anbefalte innlegg

sånn er det når man kjøper whitebox. din egen feil. men håper at det går bra og at whitbox går konk. syns de er det mest useriøse selskapet som er i landet.

latterlig. skulle tro de bare hadde bestemødre som jobbet der. så fort som det går hos dem.

Går Whitebox konk så ryker garantiene til mange her på forumet. Så det der er en ond tanke.

Det der er det DUMMESTE jeg har hørt i hele dag.

 

Selvfølgelig skal man handle mot et selskap som ikke følger lovene. Om du er så heldig at din maskin fortsatt fungerer så burde du jo være glad og ikke komme med sånne idiotiske "tenk på alle oss andre som har en maskin som fungerer" uttalelser :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sånn er det når man kjøper whitebox. din egen feil. men håper at det går bra og at whitbox går konk. syns de er det mest useriøse selskapet som er i landet.

latterlig. skulle tro de bare hadde bestemødre som jobbet der. så fort som det går hos dem.

Går Whitebox konk så ryker garantiene til mange her på forumet. Så det der er en ond tanke.

Det der er det DUMMESTE jeg har hørt i hele dag.

 

Selvfølgelig skal man handle mot et selskap som ikke følger lovene. Om du er så heldig at din maskin fortsatt fungerer så burde du jo være glad og ikke komme med sånne idiotiske "tenk på alle oss andre som har en maskin som fungerer" uttalelser :nei:

Det er no ikke det dummeste! Som wh1te sa, går de konk, msiter mange garanti...

Det man heller bør ønske er at de skal forbedre seg, ikke gå konk :yes:

Lenke til kommentar
Trodde ikke det gjaldt batterier, men jeg tok visst feil da.

Det er ikke reklamasjonsrett på batterier. Men dersom man er en hyggelig kunde og forklarer problemet sitt på en skikkelig måte, kan man ofte få et nytt batteri som en ren service.

 

Derimot, dersom man kjefter, banner, kaller kundebehandleren idiot etc, så får man veldig lite service utover det man har krav på etter streng tolkning av lovteksten :p

Lenke til kommentar
Fant forresten ut alt dette i forbindelse med min "krig" med Whitebox. For mer info om det, les tråd på side 9(?)...eller følg denne linken; www.stud.ntnu.no/~espeha og klikk på Whitebox. Utveksling av mail mellom pappa og whitebox. Håpløst!

Tja. I den aller første mailen jeg så på den siden, tapte dere den saken.

 

Subject: Reklamasjon Vedr kjøp av Whitebox CL56

Mitt firma kjøpte en PC hos Dere for en Ca. 1 august.

 

Saken tapt. Reklamasjon avvises da dette dreier seg om et firmakjøp og ikke et forbrukerkjøp. Neste gang dere skal bruke firma for å kjøpe PC, kjøp en hvor man også får med garanti og serviceavtale som er tilpasset bedriftskjøp-

Lenke til kommentar

Til TEE, hvis du hadde lest hele posten så hadde du sett at de har 1 års GARANTI på batterier, vet ikke hva de har nå men, WB hadde 1 års garanti på batterier når jeg kjøpte maskinen. Vet godt at batterier er forbruksvare...

 

Til dere som lurer på hvordan det gikk med saken så fikk jeg medhold fra forbrukertvistutvalget, jeg vant denne saken. Det var ikke store penger på spill, men det ble bare altfor dumt når de oppførte seg på denne måten...

 

Edit;

 

Det her er litt artig tolkning angående garanti, siterer fra dokumentene jeg fikk fra forbrukertvistutvalget:

 

...Utvalget vil påpeke at en vanlig tolkning av en garanti vil være at det er tilstrekkelig å gi beskjed om at man mener å ha krav innen garantitidenes utløp, slik at det ikke kan kreves fysisk innlevering av varen innen fristen.
Endret av 3dRacer
Lenke til kommentar

Må bare minne om at kjøpsloven gir reklamasjonsrett for salg mellom næringsdrivende.

 

Fikk en liten følelse at mange e-poster var utelatt fra det korrespondanse sammendraget om krangelen med Whitebox. Fikk en følelse av at kjøper oppførte seg minst like dårlig.

 

Men tilbake til trådstarter. En må sannsynligvis bruke en miks mellom avtaleloven og forbrukerkjøpsloven nå du skal vurdere om det er sendingsdato eller den datoen pakken mottas. Dersom det finnes noen klar avtaletekst omkring garantien som omhandler dette vil den gjelde. Dersom dette ikke er tilfelle må en benytte avtaletolkning. Da skal en tolkegarantien slik en normal fornuftig person ville forstått den. Av stor betydning vil det være hva som er vanlig praksis hos andre handelsbedrifter i slike saker. Viktig vil det også være hva som gjelder i f.kjl. omkring reklamasjon. Så vidt meg bekjent må en reklamasjon ha kommet frem (umiddelbart tilgjengelig) til selger før fristen går ut. Dette taler for Whitebox sin tolkning.

 

Som sagt er ikke batteriet en reklamasjonssak siden feilen sannsynligvis kan forklares med "slitasje". Dersom feilen var tilstede ved levering av varen gjelder selvsagt 2års fristen.

 

Skjermkortet har 5års reklamasjonsfrist siden feilen sannsynligvis skyldes elektroniske komponenter som ikke krever vedlikehold. Dersom dette ikke er tilfellet er kan det hende fristen kun er 2år

Lenke til kommentar
Må bare minne om at kjøpsloven gir reklamasjonsrett for salg mellom næringsdrivende.

 

Fikk en liten følelse at mange e-poster var utelatt fra det korrespondanse sammendraget om krangelen med Whitebox. Fikk en følelse av at kjøper oppførte seg minst like dårlig.

 

Men tilbake til trådstarter. En må sannsynligvis bruke en miks mellom avtaleloven og forbrukerkjøpsloven nå du skal vurdere om det er sendingsdato eller den datoen pakken mottas. Dersom det finnes noen klar avtaletekst omkring garantien som omhandler dette vil den gjelde. Dersom dette ikke er tilfelle må en benytte avtaletolkning. Da skal en tolkegarantien slik en normal fornuftig person ville forstått den. Av stor betydning vil det være hva som er vanlig praksis hos andre handelsbedrifter i slike saker. Viktig vil det også være hva som gjelder i f.kjl. omkring reklamasjon. Så vidt meg bekjent må en reklamasjon ha kommet frem (umiddelbart tilgjengelig) til selger før fristen går ut. Dette taler for Whitebox sin tolkning.

 

Som sagt er ikke batteriet en reklamasjonssak siden feilen sannsynligvis kan forklares med "slitasje". Dersom feilen var tilstede ved levering av varen gjelder selvsagt 2års fristen.

 

Skjermkortet har 5års reklamasjonsfrist siden feilen sannsynligvis skyldes elektroniske komponenter som ikke krever vedlikehold. Dersom dette ikke er tilfellet er kan det hende fristen kun er 2år

Godt skrevet og du har noen gode poenger. Det som i din beskrivelse ikke er helt korrekt er din tolkning omkring selgers rettigheter mtp de frister man må forholde seg iforhold til retur til selger ved en garanti eller reklamasjonsak. Når det gjelder en reklamasjonsak er det uomtvistelig tilstrekkelig at du gir selger melding jfr forbrukerkjøpslovens §27. Når det gjelder garanti er dette som nevt tidligere en tilleggsytelse til det som normalt gis ift f.kjl. Foruten at garantien skal være ihenhold til markedsføringslovens kap.2 og er avtalerettslig bindene er det også nedfelt i f.kjl loven at en garanti er rettslig bindene. Jfr f.kjl §18 som slår fast: "En garanti er rettslig bindende for garantigiveren på de vilkår som er fastsatt i garantierklæringen og i tilknyttet reklame" Her omhandles også "seksmånedersregelen" som innebærer at mangler som viser seg innen seks måneder innen risikoens overgang "formodes å ha eksistert ved risikoens overgang" Dette er en ytteligere styring av forbrukerns rettigheter.

 

Forøvrig har FTU gitt et greit svar på frister mtp reklamasjon i deres avgjørelse.

 

QUOTE 

...Utvalget vil påpeke at en vanlig tolkning av en garanti vil være at det er tilstrekkelig å gi beskjed om at man mener å ha krav innen garantitidenes utløp, slik at det ikke kan kreves fysisk innlevering av varen innen fristen.

Lenke til kommentar
Til TEE, hvis du hadde lest hele posten så hadde du sett at de har 1 års GARANTI på batterier, vet ikke hva de har nå men, WB hadde 1 års garanti på batterier når jeg kjøpte maskinen. Vet godt at batterier er forbruksvare...

Og om du hadde lest hva jeg svarte på, så hadde du sett at jeg ikke sa noe om garantien på batteriet i det hele tatt, men bare kommenterte det som hadde med reklamasjon på batterier å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er ikke reklamasjonsrett på batterier.

Du har tidligere utmerket deg med merkelige lovtolkninger.

Det står ikke noe i kjøps- eller forbrukerkjøpsloven om at batterier er unntatt, men kanskje man opererer med en slik instruks der du jobber? (Har mistanke om at du er servicetekniker, eller noe sånt...)

 

Dersom du har en referanse til påstandens begrunnelse, så ville det vært veldig interessant!

 

Etter hva jeg har lært, så har man altså reklamasjonsrett også på det som gjerne kalles forbruksvarer; batterier, cola, servietter og kneipbrød, bare for å ta noen eksempler...

 

HH

Lenke til kommentar

om skjermkortet svikter og du ikke har drevet med overklokking/modding så skal du ifølge kjøpsloven få fikset dette da egentlig alt utenom batteriet på bærbare er ment til å vare 5 år. Men batteriet kan du selv lett ha ødelagt med f.eks klattlading, oppbevaring i feil temperatør o.l. Ihvertfall slik jeg har fått gjengitt tolkningen av kjøpsloven tidligere...

Lenke til kommentar
Du har tidligere utmerket deg med merkelige lovtolkninger.
har man altså reklamasjonsrett også på det som gjerne kalles forbruksvarer; batterier, cola, servietter og kneipbrød, bare for å ta noen eksempler...

Hvem hadde de merkelige lovtolkningene sa du. Her hevder du altså seriøst at du har 2 år på deg til å klage på kneippbrødet du kjøpte på Rema i går. Tror du burde holde deg til det du har fått opplæring i. Forbrukerrett er hvertfall ikke det som ga deg juristtittel.

 

Jeg forholder meg til hva jurister som faktisk har spesialisert seg i forbrukerrett sier. De fikk seg forøvrig en god latter over brødteorien din.

 

Poenget her er at batteriet ikke har en forventet levetid som tilsvarer reklamasjonsfristen. Dermed får du heller ikke reklamert. Vi har løst det på den måten at vi gir en lengre garanti enn produsentene gir, noe som er vanlig praksis hos laptopprodusentene. Men andre igjen vil ikke gi deg noe som helst ekstra.

 

Dersom du sjekker FTU, vil du se at den eneste batterisaken som har kommet så langt er en sak mot Whitebox. Whitebox tapte denne, ikke pga reklamasjonsretten, men fordi de ikke overholdt en skriftlig avtale de hadde med kunden.

Lenke til kommentar

@TEE

Nå må du tenke før du skriver!

Etter hva jeg har lært, så har man altså reklamasjonsrett også på det som gjerne kalles forbruksvarer; batterier, cola, servietter og kneipbrød, bare for å ta noen eksempler...

 

Hvem har sagt noe om 2 år???? Kjøper du et kneipbrød på Rema, og du kommer hjem og finner ut at alt innmaten er spist opp av en rotte, da kan du ta med deg brødet tilbake til butikken og reklamere. Jeg vil gjerne vite hvilken jurister du prater med, som kan le av noe slikt..... Det må være måten du presenterer det på som de eventuelt ler av da!

Lenke til kommentar
@TEE

Nå må du tenke før du skriver!

Og du burde virkelig prøve å sjekke litt grunnleggende fakta før du prøve å leke lærer. Det var snakk om reklamasjon.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Korteste reklamasjonsfrist er altså 2 år. Når det da blir henvist til Forbukerkjøpsloven og reklamasjon på kneippbrød, ja da blir det latter blandt de som faktisk har satt seg litt inn i forbrukerrett.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar: Tenk før du skriver. Det som er helt tydelig er at du ikke er noen jurist!

Korteste reklamasjonsfrist er 2 år. Hva har det med saken å gjøre? Det er en øvre grense, ikke en nedre grense. Forbrukerkjøpsloven skrives på generelt grunnlag, den tar ikke for seg enkeltvarer. Og selvsagt har du reklamasjonsrett på brødet du kjøper i butikken.

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

 

Tror ikke du helt har forstått dette jeg, så diskuter gjerne litt mer med disse juristvennene dine (dersom du har noen)!

Lenke til kommentar
Tror ikke du helt har forstått dette jeg, så diskuter gjerne litt mer med disse juristvennene dine (dersom du har noen)!

Du har minimum 2 år på deg til å reklamere. Ifølge "juristen" som har uttalt seg her på forumet, kan du da gjøre følgende med kneippbrødeksempelet:

 

-Kjøp brødet i butikken

-La det ligge i 18 måneder

-Åpne posen

-Oppdag at en rotte har spist innmaten

-Gå til butikken for å reklamere

 

Siden du ikke hadde åpnet posen før det gikk 18 måneder, har du heller ikke hatt noen mulighet til å oppdage mangelen.

 

Forbrukerkjøpsloven sier at frist for å reklamere på et produkt er 2 år på det korteste. Og du kan vente hvertfall opp til 2 måneder etter at du oppdaget feilen med å reklamere til butikken. Så om du ikke ønsker å ha brødet ditt liggende i 18 måneder, kan du åne posen, se at en rotte har spist innmaten og så la brødet ligge i rett under 2 måneder før du tar det med tilbake for å reklamere. Husk kvittering og se hvor langt du kommer, selv om du fulgte Forbrukerkjøpsloven.

 

Foreslår nok en gang at du tar deg bryet med å sjekke grunnleggende fakta før du prøver å leke belærende.

 

Du bør hvertfall ikke snakke om forståelse, når du ikke besitter et fnugg av det selv.

 

Edit: For at du skal få slippe å kverulere, jeg vet at loven sier at fristen for reklamasjon ikke kan være kortere enn 2 måneder etter at du oppdaget feilen, men de aller fleste setter da dette som frist for å reklamere på varen.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Du vil forskutere at jeg kverulerer? Utifra det som er skrevet her, så tror jeg det er du som er kverulanten i dette tilfelle.

 

Tilbake til saken: Alle skjønner at en ikke kan klage på en ferskvare etter 18 mnd. Skjønner ikke hvorfor du gjør et poeng av det, og hva som er så humoristisk ved det? Du prøver å synliggjøre at varen MÅ være inntakt i 2 år for at kjøpsloven skal gjelde. Der tar du feil. De 2 årene er satt som en grense for hvor lenge en forbruker påberope seg reklamasjonsrett. Du kan fint påberope reklamasjonsrett etter 2 dager om det finnes grunnlag for dette.

 

Et annet eksempel: Dersom du kjøper en hund fra en oppdretter, og denne dør etter 2 mnd, kan du etter kjøpsloven reklamere og kreve kompensasjon dersom det kan bevises f.eks hos veterinær at hunden hadde en medfødt tilstand som medførte at den døde. Etter kjøpsloven har du da to mnd på deg til å framsette en klage. Utifra din argumentasjon så skal du da legge den døde hunden i fryseren i 15 mnd og så klage. Er dette like morsomt som brødeksempelet?

 

Du kan være beskyttet av kjøpsloven på biodynamisk materiale, som andre ting. Så lenge det regnes som en vare, og det er mye nedbrytbart materiale som regnes som en vare!

 

For en stund siden kjøpte jeg en Cola som smakte vondt. Jeg tok flasken til butikken og reklamerte. Fikk en ny flaske med Cola (hadde ikke engang kvitering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...