Gå til innhold

Problem med hovedkort/cpu - svart skjerm, "død" ma


mova

Anbefalte innlegg

Jeg har et delikat problem som jeg håper dere kan dele deres meninger\forslag med meg. Jeg har altså bygget en data for drøyt en måned siden. Datan har vert oppegående og jeg har ikke hatt noen store vanskeligheter med den.

 

[VIKTIG]

DAtan har virket i over en måned med de samme delene

 

 

DATA de la GOSU: (billig data)

 

Abit AT7-MAX 2 (kt7 400)

Maxtor 80gig hardisk

Asus Radeon 9200se

Barton 1,8 xp 2500+

Twinmos pc2700 512mb (1brikke)

Spire (prossesorvifte)

 

De andre delene er mindre viktige.

 

Problem:

 

Når jeg starter datan så får jeg ikke opp noe og skjermen reagerer ikke. Den retunerer bare i "power saving mode"

 

Dette har jeg prøvd:

Tatt in\ut bios batteri (da fikk jeg opp bilde på skjermen... men når jeg går ut av biosen så får jeg samme problem igjen) PS: må gå inn i bios

 

testet skjermkortet (det virka)

Prøvd en annen ram brikke (pc2700 256 ddr) (samme feil)

 

Løsning

 

Er det noen glupe folk her på forumet, som vet hvordan jeg kan ordne opp i problemet. Viss noe av det jeg har skrevet et uforstådt, eller du trenger litt mer info kan du sende meg en mail.

 

[email protected]

Jeg håper på gode tips\tilbakemeldinger.

Endret av mova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snodig.. det er ikke noe diagnose sak på hovedkortet?

sjekket at du ikke har en skadet cpu?

 

Cpu`en fungerte i overn en måned, og når jeg plutselig skulle skru på datan dagen etterpå (hadde ikke rørt kabinnetet) ville den ikke på. Men er det sysnlig viss cpu er skadelig? eller hvordan kan jeg finne det ut

Lenke til kommentar
Du sier du har testa skjermkort. Betyr det at du har testa ditt skjermkort i en annen maskin eller et annet skjermkort i din maskin? Prøv et geforce kort i din maskin!

Hmm jeg testa dette skjermkortet i en annen maksin.

 

Prøv også å resette bios med jumperen.

 

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
snodig.. det er ikke noe diagnose sak på hovedkortet?

sjekket at du ikke har en skadet cpu?

 

Cpu`en fungerte i overn en måned, og når jeg plutselig skulle skru på datan dagen etterpå (hadde ikke rørt kabinnetet) ville den ikke på. Men er det sysnlig viss cpu er skadelig? eller hvordan kan jeg finne det ut

Neida, det er ikke synslig viss cpu er skadelig :laugh: Men til problemet ditt, jeg heller også til den forklaringen om CPU. Får du opp noe som helst på skjermen? Går viftene rundt? Snurrer HD? Har du prøvd en annen CPU? Hvis du har testet alt utenom CPU og HK, er det sansynlig at en av dem er gått på dunken. Prøv å røkk ut alle disker, og ha kun hk, cpu og ram og selvfølgelig psu. Maskinen skal starte uten de andre tingene.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar
snodig.. det er ikke noe diagnose sak på hovedkortet?

sjekket at du ikke har en skadet cpu?

 

Cpu`en fungerte i overn en måned, og når jeg plutselig skulle skru på datan dagen etterpå (hadde ikke rørt kabinnetet) ville den ikke på. Men er det sysnlig viss cpu er skadelig? eller hvordan kan jeg finne det ut

Neida, det er ikke synslig viss cpu er skadelig :laugh: Men til problemet ditt, jeg heller også til den forklaringen om CPU. Får du opp noe som helst på skjermen? Går viftene rundt? Snurrer HD? Har du prøvd en annen CPU? Hvis du har testet alt utenom CPU og HK, er det sansynlig at en av dem er gått på dunken. Prøv å røkk ut alle disker, og ha kun hk, cpu og ram og selvfølgelig psu. Maskinen skal starte uten de andre tingene.

:yes:

 

Elimineringsmetoden har reddet meg mange ganger. ta ut alle delene og sett de inn igjen stykke for stykke .. cpu, psu, motherboard og ram er alt som trengs for at maskina skal starte.

Lenke til kommentar

jeg har opplevd at noen som bygger PC helt har glemmt å putte i "ekstrastrømmen" til CPUen, kan d hende at du har glemmt d?

 

En annen løsning kan være å oppdatere BIOSen, hvis du klarer å komme så langt uten å miste skjemen. Jeg tror problemet ditt i all hovedsak er BIOS relatert.

Lenke til kommentar
Da er det bare å ta frem manualen til HK og gå igjennom BIOS trinn for trinn.

Vet du noe om hvilke temperaturer CPU gikk på da den virket?

Enig, og i manualen/brukerhåndboka finner du også ut hvordan du nullstiller din BIOS, ettersom ingen svarte på det. Men om du av noen grunn har kastet vekk denne gode boken, finn ut hvilken produsent som har gjort ditt hovedkort, og hvilket modellnummer det har. Og sjekk på produsentens hjemmeside etter en nedlastningsbar manual (ofte i .pdf-format = Adobe Acrobat Reader).

 

jeg har opplevd at noen som bygger PC helt har glemmt å putte i "ekstrastrømmen" til CPUen, kan d hende at du har glemmt d?

 

En annen løsning kan være å oppdatere BIOSen, hvis du klarer å komme så langt uten å miste skjemen. Jeg tror problemet ditt i all hovedsak er BIOS relatert.

 

Dette hovedkortet er ikke av en slik type at det er aktuelt. Venligst se testen på HardOCP for store bilder av hovedkortet om du tviler. Stort bilde fra testen...

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

hvis du har boka som kom med hovedkortet, så er det en jumper på hovekortet som man skal sette et hakk lengre ned (eller opp, eller til siden, SAMME DET VEL =) hvis du ikke har den boka kan du lete etter tre pinner som står alene på hovedkortet med en jumper over to av de. hvis du setter jumperen over den midterste og den ledige jumperen, og så setter den tilbake til der den var, så skal bios være resatt....

Lenke til kommentar
hvis du har boka som kom med hovedkortet, så er det en jumper på hovekortet som man skal sette et hakk lengre ned (eller opp, eller til siden, SAMME DET VEL =) hvis du ikke har den boka kan du lete etter tre pinner som står alene på hovedkortet med en jumper over to av de. hvis du setter jumperen over den midterste og den ledige jumperen, og så setter den tilbake til der den var, så skal bios være resatt....

Jeg fant de pinsa men, hva mener du med resatt? som om jeg tok ut batteriet eller som om den er sletta og jeg må legge den innpå ny dumt spørsmål (men er ikke helt sikker)

Lenke til kommentar
hvis du har boka som kom med hovedkortet, så er det en jumper på hovekortet som man skal sette et hakk lengre ned (eller opp, eller til siden, SAMME DET VEL =) hvis du ikke har den boka kan du lete etter tre pinner som står alene på hovedkortet med en jumper over to av de. hvis du setter jumperen over den midterste og den ledige jumperen, og så setter den tilbake til der den var, så skal bios være resatt....

Jeg fant de pinsa men, hva mener du med resatt? som om jeg tok ut batteriet eller som om den er sletta og jeg må legge den innpå ny dumt spørsmål (men er ikke helt sikker)

Nei, du har ikke slettet den. Når folk snakker om å "resette bios", mener de egentlig å tilbakestille/gjenopprette til fabrikkinstillingene (instillingene som hovedkortet hadde når det var nytt, også kjent som "default" -> normal/standardinstillinger.

 

Forresten, kunne du vært så vennlig og forandret overskriften/tittelen på denne tråden til noe mer forklarende, noe som referer til problemet litt mer...?

Hm, hva med: Problem med hovedkort/cpu - svart skjerm, "død" maskin

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Nå har jeg både eleminert alt utenom cpu (tvilsomt + har ikke en ekstra) jeg har også prøvd og tatt ut batteriet (da får jeg opp bios ;) men det hjelper. Når jeg får opp på skjermen press delete to enter setup, og det er det jeg må. men jeg må endre på en instilling og lagre, viss ikke blir jeg tvunget til og gå inn i bios igjen. Dette er et stort problem og jeg HÅPER noen andre har en en god ide.

 

FORKLARING:

 

Får opp bios etter at batteriet er tatt ut\inn

Må endre noe i bios og det samme skjer (se topic)

Sjekket alt utenom cpu og hk

 

Tilbake til det med comdos (pin på hk) er ikke så god i engenlsk + dårlig forklaring i manualen, så trinn for trinn hva skal jeg gjøre?

Har prøvd meg litt fra med uten hell. (får fram bilde og kommer inn i bios da og)

 

Må jeg se meg nøtt til og sende hk til komplett.no? eller er det en annen utvei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...