L03VIk Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Denne skjermen kommer i 2 versjoner. En grå L557, og en svart L557k. Den grå er TCO-merket 03, mens den svarte er 99. Bortsett fra dette virker de like. Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer? (at de er HELT like, bortsett fra farge og TCO-merking(som egentlig jo er mer miljø og ergonomimerking enn kvalitet)). Takker for svar!
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 slapp av den kommer. Grunnen til at den ene er 03 og den andre er 99 er rett og slett fargen på ramma.
L03VIk Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Skrevet 2. februar 2004 slapp av den kommer. Grunnen til at den ene er 03 og den andre er 99 er rett og slett fargen på ramma. Står det et eller annet i TCO-03 om at man ikke kan ha svart ramme?? hehe. Så jeg kan da konkludere med at bortsett fra fargen er det samme skjermen? Er vel et bra valg dette her folkens? Skal brukes til kontorting, samt LITT spilling. Vet at responstiden er i drøyeste laget, men i praksis skal den visst komme veldig bra ut... dessuten har vel dette kun noe å si for hardcore spillere... Også 5 års garanti da!
enden Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 (endret) Står det et eller annet i TCO-03 om at man ikke kan ha svart ramme?? hehe. Mener å huske at det har noe med kontrast til det lyse bildet, og hva som er sunt for øynene, men hvis jeg tar feil så retter sikkert Øivind på meg rimelig fort Endret 2. februar 2004 av enden
L03VIk Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Skrevet 2. februar 2004 ikke kjøp den hvis du skal spille du Hva er det egentlig som skjer med bildet når responsen er for stor? Har en Compaq Evo N1000v bærbar.... Eizoen må jo være minst like bra som skjermen på den, og den er jeg veldig fornøyd med.... Spiller sjelden.... Skermen vil helt klart blir brukt mest til kontorbruk, programmering osv.
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Hva er det egentlig som skjer med bildet når responsen er for stor? Har en Compaq Evo N1000v bærbar.... Eizoen må jo være minst like bra som skjermen på den, og den er jeg veldig fornøyd med.... Når responstiden øker blir panelet tregere. Den vil da bruke lengre tid på å fornadre hvert piksel. Dette medfører at når du kjører mange bilder i sekundet vil det bli etterslepp av det forrige bilde, slik at det blir slørete. Dette kalles også "ghosting" EIzo l557 er en meget bra skjerm når det gjelder alt annet enn spilling og den kommer på 1. plass i en av mine kategorier når det gjelder skjermer. Men spiller du med denne har den tydlige etterslep. Den egner seg derfor lite til arbeide der det er mange bilder i sekundet (FPS). Jeg tror det kan være greit å lese testen jeg har jobbet med de siste 3 ukene, slik at du bedre kan velge det som egner deg. TIpper jeg er ferdig i dag eller morgen med den.
vanedyret Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Er Dell UltraSharp 2001FP med i testen din?
L03VIk Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Skrevet 2. februar 2004 Takker for tipsene Øyvind. Skal selvfølgelig lese testen din. Bare en ting jeg ikke har fått helt klart for meg. Denne "ghostingen", vil jeg som IKKE-hardcore-gamer, synes at dette er plagsomt? Er det liksom slik at man har store problemer med å se skjermbildet? Ettersom jeg har hørt før er denne ghostingen egentlig bare synlig for et trent øye, som er ute etter det beste av det beste. For folk flest er det vel i hvert fall ikke plagsomt!?? Tror jeg skal ta meg en tur i en butikk, og se dette i praksis. Blir liksom litt snodig å diskutere noe man ser på et forum.... Men takker for hjelpen i alle fall:-)
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 forsmak, siden denne ikke er så veldig besøkt: Den store spilltesten: Den hardeste testen av de alle er hvordan de kommer ut i spill. Vi har her lagt vekt på at vi skal ha lite eller intet etterglød på pikslene, også kalt ”ghosting” eller etterslep . Dette er et begrep som brukes når bilde henger litt igjen på skjermen, dette er kritsikk for en rekke brukere. Problemet er da at bilde ikke klarer å gjengi alle bildene som sendes fra skjermkortet og blir derfor unøyaktig og litt blurete. Det er ofte vanskelig å si om en skjerm har etterslep eller ikke, da graden av hvordan ulike personer oppfatter dette, varierer fra person til person. Dessuten kan det være enkelt farger den kan gi mer etterslep på mer en andre, spesielt rødfarge var vanskelig for en rekke skjermer. Vi hadde problemer med å oppdage etterslep på skjermene, men det var enkelte som tydelig viste tegn på dette. Måten vi best kunne oppdage dette på var å spille et spill som het trackmania, et bilspill der bilene ikke kan kollidere med hverandre, men da kjører oppå hverandre. Vi lot tre biler med ulik farge kjøre foran en fjerde og kunne da se hvordan fargene på bilene foran hang igjen på skjermen. Vi så også antydning til etterslep på en rekke skjermer på spill som Unreal 2003 og Need for speed. Vi påpeker derimot at etter litt spilling på de ulike skjermene vendte øynene seg til dette og man reagerte heller ikke på dette, videre tørr vi påstå at LCD holder i dag for vanlige mennesker. Det eneste punktet ikke LCD holder mål kontra CRT er for ekstremister, og vi sikter da til verdenseliten innen ulike spill. Vi påpeker at vi ikke klarte å oppdage etterslep i spill som Counter Strike og minesveiper. Det er viktig å påpeke at etterslep er kun et problem med spill som har mange bilder i sekundet. Enkelte sikter da til FPS, som betyr frames pr second. Dette er typiske actionspill og bilspill som har mange bilder i sekundet. Strategispill og lignende er ikke utpreget FPS spill og disse vil du sannsynligvis ikke oppleve etterslep med på noen av skjermene.
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 (endret) L03VIk: Jeg har L557K og den ghoster såpass at de fleste/alle ser det i FPS spill, men nå har jeg spilt gjennom både Max Payne2, Half-life, NFSU, Call of Duty og noen få CS runder med den og klarer meg helt fint jeg. Sitter ikke å irriterer meg over ghostinga ett sekund lengre da jeg har blitt vandt til den, men det er meg og ikke deg. Vil absolutt anbefale deg å prøve en LCD for å se ja. De som har prøvd min har reagert totalt forskjellig. Noen mener det er grusomt, andre mener det brukbart og noen sier at ghosting er sterkt overvurdert. Endret 2. februar 2004 av Anders Leipsland
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Vel jeg har L557K og den ghoster såpass at de fleste/alle ser det i FPS spill, men nå har jeg spilt gjennom både Max Payne2, Half-life, NFSU, Call of Duty og noen få CS runder med den og klarer meg helt fint jeg. Sitter ikke å irriterer meg over ghostinga ett sekund lengre da jeg har blitt vandt til den, men det er meg og ikke deg. Vil absolutt anbefale deg å prøve en LCD for å se ja. De som har prøvd min har reagert totalt forskjellig. Noen mener det er grusomt, andre mener det brukbart og noen sier at ghosting er sterkt overvurdert. jeg la merke til at l557 hadde spesiellt store problemer med rødt. Noen meninger om dette anders?
L03VIk Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Skrevet 2. februar 2004 (endret) Bra og reflektert kommentar Øyvind. Var som jeg trodde, at ghosting er plagsomt for dem som vil ha max-kvalitet i spill. 25ms som f.eks. Eizoen ligger på tilsvarer da ca 40fps, og er mer enn nok til både 2D/Film, samt ikke altfor avanserte spill, og at den nok vil skape en uklarhetseffekt i de kjappeste spillene på markedet, selv om akkurat i bilspill kan jo dette neste være en fordel, med tanke på fartsfølelse osv... hehe... I første omgang skal jeg bare bruke skjermen som ekstraskjerm til min Compaq bærbare, slik at maskinen kan stå inne i et skap, med det flyet av en vifte den har, og jeg sitte med en 17" LCD utenfor i absolutt stillhet:-) Er jo begrenset hva et Mobility Radeon 7500 greier å riste av seg av FPS også Dessuten har jeg litt tid på meg da... Ser ut til at de fleste webshoper er litt "short" på LCDer for øyeblikket..... Skal ikke plage deg mer nå Øyvind, du skal få gjøre ferdig testen din.... Endret 2. februar 2004 av L03VIk
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 plager meg ikke. digger å snakke skjermer. Anders: noen tanker?
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Har ikke tenkt noe spesielt over at den sliter mest med rød på ghosting uten at jeg skal benekte det, men når det gjelder innsynsvinkel så er jo det standard på "alle" LCDer at rødfargen er den som forandres mest. Får legge litt merke til det med hvilke farger som ghoster mest neste gang jeg skal spille noe. En ting angående L557(K). Den sorte utgaven er ikke *sort* den den er mer koksgrå. Det er både positivt og negativt. Positive er at det er litt bedre for øynene samt at støv og skitt ikke synes like enkelt. Det negative er jo det at helt sort ser litt tøffere ut og matcher f.eks Logitechs sorte keyboard bedre.
Solidox_ Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Jeg har Eizo L557 og kan bekrefte at den ghoster en god del ja. Syns også jeg har lagt merke til rødfargen uten at jeg skal si dette sikkert. Uansett er det en veldig bra skjerm hvis man ikke spiller så mye. Personlig synes jeg bildet er mye bedre enn f.eks. Hyundai Q17S som jeg brukte angreretten på... Men jeg ville kanskje tenkt meg om to ganger før jeg drar på LAN, hvis det blir mye spilling. For mitt bruk er skjermen veldig god. Forresten har jeg den svarte, L557K, og har fortsatt ikke fått noen merkbare synsskader *glede seg til testen til oivind_dahle*
Ni kon Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 til dere som har eizo kan jeg berolige dere at den er vinner i en kategori
DementedAlbino Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 til dere som har eizo kan jeg berolige dere at den er vinner i en kategori Regner med at vi som har eizo er fornøyd med skjermen uansett utfallet av testen din Når det kommer til ghosting så merker jeg ikke noe til det i spillene jeg spiller. Jeg spiller sjeldent, eller aldri spill som CS osv, men heller spill som red alert, starcraft og bilspill, og da er ikke ghosting et tema i det heletatt. Så med mindre du spiller mye fps spill så kan jeg ganske sikkert si at du blir fornøyd med en Eizo skjerm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå