Gå til innhold

Stor forskjell på 4xAGP enn 8xAGP?

kRUKZ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå kjøpe meg et Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB.

Men HK-et mitt støtter bare 4xAGP... er det stor forskjell på 8x og 4x agp ? kommer jeg til å få lite utnyttelse av kortet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal nå kjøpe meg et Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB.

Men HK-et mitt støtter bare 4xAGP... er det stor forskjell på 8x og 4x agp ? kommer jeg til å få lite utnyttelse av kortet?

Nope! Det er ingen forskjell i det hele tatt.(eller?)

Skrevet

det er jo selcfølgelig forskjell på det... men jeg lurer bare på om det er stor forskjell, om det har mye å si... ?

Skrevet (endret)

Det er så liten at du ikke merker noe som helst. Du må ha minst Radeon 9800Pro og kjøre på 1600x1200 og med max bildekvalitet for å få 2-5 fps ekstra med 8x AGP.

Endret av Falcon_
Skrevet
Det er så liten at du ikke merker noe som helst. Du må ha minst Radeon 9800Pro og kjøre på 1600x1200 og med max bildekvalitet for å få 2-5 fps ekstra med 8x AGP.

Word :w00t:

Skrevet

Du får samme resultatet i 3dmark03 med agp 4x/8x med radeon9800 pro.. Selv med 4x AA/AF, 1280x1024 og alt annet snacks som kan skrues på..

Skrevet
Ja da var det vits i å lage 8x AGP!! :wow:

I følge mistapi som er medlem i forumet her, merker man litt forskjell i UT2003 med alt på max, om det er tilfelle kan jo agp 4x være en flaskehals i kommende tittler..

Skrevet

I følge mistapi som er medlem i forumet her, merker man litt forskjell i UT2003 med alt på max, om det er tilfelle kan jo agp 4x være en flaskehals i kommende tittler..

Tviler egentlig på at man trenger AGP8x før spillene blir så krevende...

Men nå er det ikke lenge til at PCI Express tar over :)

Skrevet

Ingen forskjell what so ever!

Skrevet

Er det virkelig så vanskelig å tenke seg at AGP8x vil ha en påvirkning på ytelsen i situasjoner der masse data må akseseres over AGP bussen? I f.eks Call of Duty er 256MB versjonen av R9800Pro opptil over 30% raskere enn 128MB versjonen i 1600x1200 med 4xAA pga texture overflow. Dette gjelder ikke 3DMark03.

Dette vil være en av "out of the box" fordelene med PCI express og 128MB kort.

Skrevet
Er det virkelig så vanskelig å tenke seg at AGP8x vil ha en påvirkning på ytelsen i situasjoner der masse data må akseseres over AGP bussen? I f.eks Call of Duty er 256MB versjonen av R9800Pro opptil over 30% raskere enn 128MB versjonen i 1600x1200 med 4xAA pga texture overflow. Dette gjelder ikke 3DMark03.

Dette vil være en av "out of the box" fordelene med PCI express og 128MB kort.

Hva har dette med saken å gjøre? Vi snakker om det er stor forskjell mellom 4x og 8x AGP og ikke 128mb mot 256mb minne på skjermkortet.

Skrevet

Vil være svært liten forskjell mellom agp og pci-express, vertfall med dagens og morgendagens skjermkort..

Skrevet
Hva har dette med saken å gjøre? Vi snakker om det er stor forskjell mellom 4x og 8x AGP og ikke 128mb mot 256mb minne på skjermkortet.

Poenget med Call of Duty eksemplet er at med 128MB kortet blir masse data dyttet over til system minnet fordi det ikke er nok videominne på kortet, dermed må masse data bli aksesert over AGP bussen som forklarer ytelsetapet. I en slik situasjon vil høyere AGP båndbredde være en fordel.

Vil være svært liten forskjell mellom agp og pci-express, vertfall med dagens og morgendagens skjermkort..

PCI Express skal visnok gi 10-20% bedre ytelse, ikke pga høyere båndbredde, men pga PCI express vil utnytte bussen mer effektivt og være flinkere til å hindre konflikter enn AGP/PCI.

Skrevet

Jessjess!.. Her var'n igjen! Diskusjonen om 4x/8x.. :w00t:

JEG fikk iallefall hele 80 poeng mer i 3dMark-03 med 8agp iforhold til 4agp! I to tester!.. Et håndfast bevis!.. Men er ikke brukandes i spill, bare henger seg opp... Så 4agp holder i bøtter og spann!! :yes:

Skrevet

Vet, men PCI Express skal liksom ikke bare være arvtageren til AGP, men replace hele PCI-tingen (lol). Hvis ryktene er sanne kommer ikke Intels neste chipset med AGP i det hele tatt (!). Altså, alle tillegskort i PC'en, inkludert skjermkort vil bli flyttet over til denne nye teknologien. Hele PCI bussen blir erstattet med noe nytt, så hvis jeg har forstått dette riktig kommer ikke f.eks. lydkort og nettverkskort til å virke i de nye PCI Express slotene, men at de fleste hovedkort kommer til å ha noen standard PCI slots en stund fremover. Håper dette ikke ble altfor uoversiktelig :)

Skrevet

ytelse mellom agp 4x og 8x..

1,066 og 2gb/s.

agp i sin enkleste form er en 66mhz/32 bitbuss.

dette gir en båndbredde på beskjedne 266mb/s(agp 1x)

agp 2x dobler båndbredden til 533mb/s.når standarden bli vidreutviklet

til agp 4x og 8 blir båndbredden 1.066 og 2gb/s.

noe som gir lite eller nesten ingen ytelse i pro eller spill som

mange skriver her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...