Gå til innhold

Twinmos pc3200 ustabil


zaico

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lett etter nf7 overklokking hints..fordi jeg har 2500 barton + twinmos ddr3200 m/winbond.

 

på default 2500 og 3200 går den helt dønn stabil, men blir for varm på3200..64 grader load.

 

Problemet er at på mange andre settings henger den seg dønn opp og piper.men jeg har fått den til å gå relativt ok med lav MP og 200FSB, men sist gang fikk jeg regnefeil i prime...som tyder på ustabilitet...

 

Men alt funker jo 100% i 2500@3200...

 

Så, jeg har luktet på timings, er første tråd jeg har funnet hittils med faktisk timings hints..så jeg har skrevet ned og vil teste lykkelig etter jobb.. :)

 

Janster

Lenke til kommentar

sveinsel: Har nå testet det du skreiv, multiplier er foresten låst på cpu.

prøvde følgende:

 

11*160 = 1760mhz [ cpu 4 / 5 ram ] 400mhz på rammen altså. kjørte 3dmarks smertefritt.

 

 

11*200 = 2200mhz [ cpu 6 / 5 ram ] 333mhz på rammen her. kjørte igjennom 3dmarks også smertefritt her.

 

 

hva er det da som er problemet? den klarer ikke 11*200 men begge de over. virker som både cpu og ram skulle tåle det :roll:

Endret av eln
Lenke til kommentar
hva er det da som er problemet? den klarer ikke 11*200 men begge de over. virker som både cpu og ram skulle tåle det  :roll:

Når du kjører prosessor samtidig opp i speed belaster du systemet mer.

Mulig RAM vil ha et par tideler mer Volt og /eller den blir varm. kjøling

Mulig CPU vil ha mer V (erfaring: gå ikke over 1,7V uten forsterket kjøling)kjøling

Hovedkortet nordbrua blir varm... kjøling

Du har en 333 CPU som kanskje ikke vil 400? Den har tross allt ikke kommet igjenom AMD sin klassifisering for mer enn påstemplet speed :green:

 

Hvis du har crashet mye, formater og legg inn Windows på nytt. Men det skal gjøres helt uten overclocking.

 

Edit:

Har en Noicecontrol 431watt'er.

så du ville ha annbefalt å kjøre 11*192 istede for 11*209,9 ?

Hvis du er fornøgd med stabliteten så versågod bruk sistnevnte. Det er lovleg å gå litt tilbake hvis man ikke gidder se blåskjerner og advarsler.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet, fikk PAGEFAULT_IN_NON_PAGED_AREA, trodde jeg skulle bli gal fordi jeg fant ikke ut hva som var feil! Men nå endelig... ah.... herlig...

 

Jeg har 2x512MB Twinmos 3200 og XP2500@3200, med begge brikkene i så får jeg en hel drøss med blåskjermer helt sporadisk og i det siste et par "blablabla programmet må avsluttes", jeg tok ut den ene brikken og fikk enda flere blåskjermer og ingen av programmene ville kjøre stabilt... Nå satt jeg i den andrer brikken og alt funker kjempestabilit! Jeg har også prøvd dette (uten hell), sette timeren fra 2.5 til 3. Bytte plasser på brikkkene fra 1-2 til 1-3...

 

Min (og mange andre sin) observasjon for å finne ut av om du har bra RAM er å kjøre Super Pi. Med begge brikkene installert fikk jeg opp en feilmelding. Med den ene (defekte) brikken, krasjet programmet med en gang. Med den fungerende brikken gikk alt bra og jeg klarte det på 49sek :thumbup:

 

Sorry, men jeg bare må :w00t::thumbs::thumbup::D <-Så glad er jeg siden jeg ENDELIG klarte å finne ut av feilen... Ah...

Lenke til kommentar

Jeg opplever akkurat det samme. Jeg kjører min xp2500+ på 200fsb og rammen på 1/1 og det blir blåskjerm etter 1-10min med spilling. eller hvis jeg kjører rammen på "byspeed" går det rett vest! jeg trodde det var CPU som stoppa, men jeg tror jeg har noen FSB å gå på med "riktig" ram? jeg kjører nå på 190FSB fjell stabilt! det er ikke godt nok! hva burde jeg gjøre? siste utvei er å kjøpe ny ram!

Endret av Alieu
Lenke til kommentar

er på skolen, hadde ferie i forrige uke :) men hva skal super pi være godt for?

btw her er resten av maskinen:

 

AMD XP 2500+ @ 3200+ 40-45c

Hercules 9800Pro 430GPU 360Mem

Abit NF-7 S v2.0

TwinMos 1024MB PC3200 400Mhz

Seagate 120GB S ATA

Thermaltake Volcano 11+

Antec TruePower 480W

Suntek TH-656 Blått

Lenke til kommentar
er på skolen, hadde ferie i forrige uke :) men hva skal super pi være godt for?

btw her er resten av maskinen:

 

AMD XP 2500+ @ 3200+ 40-45c

Hercules 9800Pro 430GPU 360Mem

Abit NF-7 S v2.0

TwinMos 1024MB PC3200 400Mhz

Seagate 120GB S ATA

Thermaltake Volcano 11+

Antec TruePower 480W

Suntek TH-656 Blått

Du kan sikkert bruke memtest86 for å være sikker, men hvis du prøver Super Pi og får diverse feilmeldinger så er det ihvertfall en liten sjanse for at det er RAMen, syntes bare at Super Pi var et kjapt og enkelt program for å teste... Ser ut til at vi har ganske likt oppsett :thumbup: så prøv super pi (eller memtest86) først med KUN den ene brikken og så KUN med den andre. Si ifra hvis det funker med en av brikkene, da har vi samme problem...

Lenke til kommentar
Når jeg bestilte deler lurte jeg på om jeg skulle velge de under eller twinmos brikkene jeg har nå. tenkte mer ram var bedre enn kvalitets ram, men der dret jeg på draget 2k4!

 

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...60&l=2&lantall=

 

ville jeg klokket bedre med ocz brikkene?

Det kan jeg nesten garantere, bare se på denne, tror de OCZ er med, ganske lang nede i testen under AMD systsemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...