Gå til innhold

Twinmos pc3200 ustabil


zaico

Anbefalte innlegg

Jeg plages veldig med min pc3200 brikke, maskina starter og kjører helt stabilt når jeg kjører brikkene på 370 mhz. På 400mhz kommer jeg inn i windows, men får blåskjerm når jeg kjører igang noe krevende. Jeg har Abin NF7-s v2 HK, Barton 2600+, 360 watts FCC psu. Har selvfølgelig prøvd å gi brikkene mer spenning, opp til 2,8 volt som Twinmos sier er max. Noen som har noen erfaringer med dette problemet? Eneste utvei retur?

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste utvei retur?

Sikker på at du ikke må returnere hovedkortet, mine twinmos 3200 brikker kjører alle greit over 200, har hatt de oppe i 220(440), men det er vel ikke å anbefale i lengden. Men jeg har 2*256 og 2*512 brikker, og de kjører greit på 210-215 både på shuttle sn85 og epox 8rda, med default spenning.

:)

Lenke til kommentar
Eneste utvei retur?

Sikker på at du ikke må returnere hovedkortet, mine twinmos 3200 brikker kjører alle greit over 200, har hatt de oppe i 220(440), men det er vel ikke å anbefale i lengden. Men jeg har 2*256 og 2*512 brikker, og de kjører greit på 210-215 både på shuttle sn85 og epox 8rda, med default spenning.

:)

Nei har testet de i en annen maskin også, asus hk med via chipset. Funka like dårlig. Dessuten har jeg kjørt 235 fsb dog usynkront med minnet.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som deg. Jeg kjører 3x512MB TwinMos PC3200 og disse stopper også litt over 370mhz før winxp ikke vil kjøre stabilt.

 

Det er bare støtte for 2 brikker på PC3200 hastighet om gangen. Jeg har ikke testet om det blir stabilt på hastighet over 370mhz med bare 2 brikker.

Lenke til kommentar
Har akkurat samme problem som deg. Jeg kjører 3x512MB TwinMos PC3200 og disse stopper også litt over 370mhz før winxp ikke vil kjøre stabilt.

 

Det er bare støtte for 2 brikker på PC3200 hastighet om gangen. Jeg har ikke testet om det blir stabilt på hastighet over 370mhz med bare 2 brikker.

Jeg har bare en, og vi har samme problemet. Så jeg tror du kan spare deg arbeidet med å ta ut en for å teste..

Endret av zaico
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har også samme problemet, men dette oppstod etter at jeg bytta hovedkort. Dvs, jeg hadde nf7-s v2.0 før også, akkurat som jeg har nå, men etter at det andre ble ødelagt (har ingen sammenheng med dette) fikk jeg et nytt på garantien, som sagt helt samme modell. Før klarte jeg fint 220 fsb på 11x multiplier, men på det nyet hk`et blir det totalt ustabilt allerede på 200 fsb og 11 multiplier. Henger seg med en gang i prime95. Dette selvom jeg kjører med samme voltages som før, eller enda høyere. Grunnen til dette er at det, akkurat som på cpu`er, er forskjellige steppinger på northbridgene på hk`ene, og vi har nok vært litt uheldige med våres rett og slett. Det kan iallefall være en forklaring, og i mitt tilfellet er den det eneste naturlige forklaringen, siden hk`et er alt som er bytta ut. Jeg har en xp 2500+ og twinmos 3200.

Lenke til kommentar

bruker også twinmos-brikker(winbond)

 

kommer max til 195 på fsb med disse brikkene.

 

tror jeg bruker 2,7 spenning på disse.

 

har også nf7-s v2.0..

 

hva med innstillingene på rammen(er ikke sikker på dette)

hvor mye har dette og si for mhz(eller speed"en) på ramen...

 

skulle jo tro disse rambrikkene klarte lett 200(400mhz)som de er garantert for.

 

forskjellige steppinger på northbridgene på hk`ene(sier magnuslundstein)

kan man komme lengere med og øke spenningen der.!

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

På TwinMOS-brikkene av typen CH-5/Winbond må trcd settes til 3 for at de skal fungere på høy fart.

Min 512-brikke (CH-5) kjører på 230MHz (synkron).

Timinger: 2-3-2-10, 2,9V

Chipset: 1,7V

ABIT NF7-v2

Har også planslipa NB (var helt "lakrisbåt" ) og satt på en skikkelig kjøler.

(Var ikke stabilt over 200MHz før jeg fikk retta opp NB. Hjelper veldig lite å bytte kjøler, montere vannkjøling eller øke spenninga om ikke det er skikkelig kontakt. )

Lenke til kommentar

Hei..

 

Har også den tyspiske NF-7 2.0 -s + twinmos 3200 + winbond.

 

Er ikke noe overklokking fantome, men de 400mhz som minner skal liksom funke i har jeg ikke klart å få til å gå stabilt...

Får feil i prime95 med en gang.sniff..

 

Men nå virker det som NF-7'en har noen rare fakter og ved overklokking da..sett feil multiplier og pc'en er dau en stund.

 

Janster

Lenke til kommentar
På TwinMOS-brikkene av typen CH-5/Winbond må trcd settes til 3 for at de skal fungere på høy fart.

Min 512-brikke (CH-5) kjører på 230MHz (synkron).

Timinger: 2-3-2-10, 2,9V

Chipset: 1,7V

ABIT NF7-v2

Har også planslipa NB (var helt "lakrisbåt" ) og satt på en skikkelig kjøler.

(Var ikke stabilt over 200MHz før jeg fikk retta opp NB. Hjelper veldig lite å bytte kjøler, montere vannkjøling eller øke spenninga om ikke det er skikkelig kontakt. )

så Timinger har alså mye og si for ytelsen !bruker 7-3-3(optimal)

kom bare på 374 mhz

ser også du går opp til 1.7v på Chipset

 

 

skal prøve Timinger: 2-3-2-10, 2,9V,kansje jeg kommer lengere da :dribble:

Lenke til kommentar

Sett Memory timings på By Spd ... Da kan du ihvertfall se hva modulen er utgitt for.. Og dette skal den gå feilfritt på (hvis du ikke har "By Spd" må du sette inn nyere BIOS)

Etterpå kan du sette den på Expert, og gå ned et hakk for hver gang du tester til du finner grensen. Hvis du crasher mye ødlegger du Windows, og da får du crash av den grunn også. Bruk Doc Memory på diskett ... det er greiest. :thumbup:

Lenke til kommentar

jo,du har rett her..

ble mye crash for meg(ble hvis mye diskfeil av dette)

fikk 17252 i 3d mark,men da jeg skulle legge ut scoren var

netet mitt helt ranga(kom ikke ut på netet)

 

sikkert minne som gjør dette.374mhz men da kom jeg ikke lengere.

 

prøvde og gå mere på mp da rammen stoppet meg.men kom til 2380mhz

men ikke mye stabil da(crash igjen)

 

vel,er bare typisk mandagsoverklokker.men cool og prøve litt av og til.

Lenke til kommentar

Har ett liknende problem men vet ikke om det kan tilsvare deres. Er litt usikker på om det er ram eller cpu som hindrer meg i å kjøre 11*200 stabilt (har xp2500+)

etter ca 1min i 3dmarks01se avsluttes programmet ved at det bare stenger seg. kommer ingen feilmelding. det høyeste jeg har testet er 11*192 (384ddr) som pc'n kjører stabilt på.

 

noen som har en formening om det er cpu / ram i dette tilfelle?

Lenke til kommentar

har hent meg mange ganger til meg også..

vær forsiktig når du overklokker,vet ikke om du bruker powerstrip

ta bare ca 4-5mhz av gangen og prøv og kjør 3d mark noe minutter,slik

at du vet at grafikkortet er stabilt(slik måtte iallefall jeg gjøre det)

 

er jo samme med fsb,går aldri rett opp på max. tar ca 3-5 av gangen

og ser om systemet er stabil..

Lenke til kommentar

Traxco: Hvis den posten var rettet til meg kan jeg fortelle att skjermkortet kjører meget stabilt på 323/696 så det er ikke det som er feilen. [GF4 ti4600]

 

andre som har formeninger om det er cpu/ram som er årsaken til at jeg ikke får cpu stabilt på 11*200? :(

Endret av eln
Lenke til kommentar
Har ett liknende problem men vet ikke om det kan tilsvare deres. Er litt usikker på om det er ram eller cpu som hindrer meg i å kjøre 11*200 stabilt (har xp2500+)

etter ca 1min i 3dmarks01se avsluttes programmet ved at det bare stenger seg. kommer ingen feilmelding. det høyeste jeg har testet er 11*192 (384ddr) som pc'n kjører stabilt på.

noen som har en formening om det er cpu / ram i dette tilfelle?

Hvis du setter CPU FSB/DRAM ratio på 5/6 da kan du teste ut hvor høgt du kan komme med RAM alene. Du tar da FSB og dividerer med 5 og ganger med 6 så har du RAM speeden.

Eks: Når CPU går på sikker speed 166, går RAM med 200 (400 DDR). Eller CPU 150 blir RAM 180 (360 DDR).

Da kan du starte på f.x. 150 og gå et par hakk opp for hver test til det sier stopp, ta frem kalkisen og regne... verre er det ikke. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...