Gå til innhold

For lite kraft i disc-man


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en Sony D-NE1, men det er ikke så mye futt/kraft i utgangen som jeg håpet på, ihvertfall ikke nok når jeg bruker den som cd-spiller på fortsterkeren min (gammel Nikko NA-700II).

 

Finnes det små forforsterkere eller liknende som jeg kan sette mellom disc-man og forsterker, muligens hodetelefoner (Koss Porta-Pro)??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Bruker du line-out utgangen?

 

Har en Sony med ørepropp-utgang (hodetelefon) og linjeutgang, blir ikke mye futt om du kopler stereoanlegget til ørepropp-utgangen.

 

 

Grunnen er at øreproppene er lav impedans - 18ohm og skal ha lav spenning men høy strøm ( her snakker vi om milliampere ) mens linjeinngangen på stereoanlegget er høyimpedans og skal ha større spenning men liten strøm.

 

Good Luck

Lenke til kommentar
Det er ingen line-out :cry: , så jeg må bruke høre-propp-utgangen (ofte gjennom fjernkontrollen).

 

Litt kjipt egentlig når jeg har brukt ca. 2000 på den :mad:

Hei.

 

Let litt i menyene på spilleren.

På min Sony MiniDisc MZ-N910 må jeg gå inn på "Useful - Audio Out - Line Out" for å få det til å virke. ( Må kople ut fjernkontrollen for å fine valget i menyen!)

 

Det står i spesifikasjonene på spilleren din at den har line out.

 

Ellers så kan du ikke benytte platespiller inngangen som noen foreslo uten at du settere inn et "anti-RIAA-filter". Dette består av kun passive komponenter og er lett å lage.

Grunnen til at du trenger dette er at ved "skjæring" av en LP må bassignalet dempes og diskant heves for å få "plass til" signalet samt få et brukbart signal støy forhold. Ved avspilling må så diskenten svekkes og bass heves for å få tilbake "riktig" lyd. Ved avspilling fra linjeutgang vil du ende opp med for mye bass/for lite diskant og sikkert også forvrengning da inngangstrinnet på platespillerinngangen sikkert vil bli overstyrt.

 

Skjema for "omvendt - riaa-filter" finner du her: http://www.epanorama.net/circuits/phono.html

 

Good Luck.

 

Edit -Skrivefeil.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar
Det er ingen line-out :cry: , så jeg må bruke høre-propp-utgangen (ofte gjennom fjernkontrollen).

 

Litt kjipt egentlig når jeg har brukt ca. 2000 på den :mad:

 

Min gamle discman kostet 400 kroner og hadde line-ut :lol:

 

Den er dau nå da. :cry:

På tide

Endret av lillo
Lenke til kommentar
Det er ingen line-out :cry: , så jeg må bruke høre-propp-utgangen (ofte gjennom fjernkontrollen).

Har den ikke line out? :roll:
Aha!! 

Jeg prøvde å plugge den in utgangen der det står: "Line Out (Optical)". 

Har den line out i dag da? :roll::roll:

 

Hvorfor leser du ikke bruksanvisningen? Du vet, den lille boka som følger med spilleren. Der står det om slike ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...