Gå til innhold

det står mellom to mp3-spillere


Anbefalte innlegg

Hvilken anbefales?

 

Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB

 

eller

 

Apple I-pod 15 GB

 

den fra creative koster 500-600 kr mindre og har dobbelt så mye lagringsplass.

Har hørt mye bra om I-pod, men er den vært 600 kr mer? + at det er mye mindre lagringsplass?

hvem har best lyd? har koss porta-pro bare så det er sagt.

brukervennelighet?

trenger IKKE radio, opptaksgreier osv. skal brukes på skolen, i byen, på bussen osv

 

mvh Martin

 

Ps: ser at begge to har fått kjempe gode kritikker, lever de opp til det??

 

takker for svar :w00t:

Endret av M_H_B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg falt valget på en Creative Jukebox Zen Nex. Langt fra like pen som iPod, men det var lagringsplassen som avgjorde det. Jeg vet ikke hvor stor mp3 samlinga din er, men min er langt over 15 GB slik at jeg får lagret alt på Creative spilleren så jeg har backup både på PCen og spilleren i tilfelle en av de skulle ryke.

 

Dette er jeg ikke helt sikker på, men i følge manualen til iPod så skal ikke den brukes i temperaturer under 0 grader som ikke er så gunstig for norske forhold. Noen klarer visst å bruke den i minus grader, men dette er visst litt bingo. En sånn grense finnes ikke på Zen Nex (min funker som bare det i over 20 minus).

 

Valget står mellom: "stygg og kraftig" (Zen Nx) eller "snerten og lekker" (iPod). Jeg tror at hvis du har mye penger og bil så kjøper du iPod, hvis ikke så kan du like greit gå for en Zen Nx, men ingen av spillerne tror jeg vil passe i en trang latexjakke så det er lurt å ha stor nok lomme (følger med lomme til å feste i beltet).

 

Creative Jukebox Zen Nx

+ god plass

+ holdbar (har mista den i gulvet en gang, og den funker i over 20 minus)

+ funker som bærbar harddisk gjennom windows explorer (tror jeg da, mulig du trenger en firmware upgrade)

+ kan oppgraderes med firmware

+/- eget program for å legge inn mp3 filer, men dette er også positivt for det er enkelt å synke spilleren mot samlinga di på PCen

- jog-hjulet kan være litt knotete hvis du har pølsefingre, hvis ikke blir du fort vandt til det

- ikke like pen som iPod (men hvem bryr seg så lenge den ligger i lomma)

- batteritid skal i følge sidene deres være opp mot 14 timer, men jeg tror ikke det er mer enn halvparten av det på min spiller, mulig det varierer litt

- stygg, grønn LCD-skjerm er kanskje litt 90-tall

 

Litt tamt mot slutten fordi jeg prøvde å finne på negative sider. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Ipod nå, er 99% fornøyd med den, det eneste som trekker litt ned er bateri kapasiteten, men dette er ikke noe problem for meg. Lyd, Utsende og ikke minst kvalitetsfølesen er utrolig bra..

 

Go IPOD!

Mine ord også;

 

Altså folkens!

 

Slutt å klage på lyden til iPoden hvis dere ikke har hørt det og bare lest det.

Jeg har begge deler. Fikk iPoden min i går kveld. Angrer ikke et sekund :)

 

Go iPod!

 

Dette er jeg ikke helt sikker på, men i følge manualen til iPod så skal ikke den brukes i temperaturer under 0 grader som ikke er så gunstig for norske forhold. Noen klarer visst å bruke den i minus grader, men dette er visst litt bingo. En sånn grense finnes ikke på Zen Nex (min funker som bare det i over 20 minus).

Altså. Ikke tro at noen typer elektronikk fryser på nullpunktet og noen andre ikke. Det meste av elektronikk begynner å fryse ved nullpunktet. Dessuten så skal du jo ikke kaste iPoden ut i snøen heller da. Inn i varm lomme! :thumbup:

 

-ahpadt

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hva er vitsen med 30GB eller 15 for den saks skyld? Trenger du ekstern harddisk? Gjør som meg, kjøp iPod Mini.. 4GB = 1000 sanger, blir vel nærmere 65 stk. album. Det er en luugn spiller..

Ehhh, så man får plass til hele samlingen selvsagt :roll:

Har selv 60gb versjonen men selv det er ikke nok til alle CD'ene i den bitraten jeg vil ha.

 

Anbefaler selv Zen fremfor Ipod. Ipod er litt mindre en Zen i mål men det forsvarer ikke prisforskjellen. At Creative sine spillere er de med best lyd er vel heller ingen stor hemmelighet. :shrug:

Lenke til kommentar
Creative hvis du går for lyd.

Ipod hvis du går på design.

 

Smak og behag...

Blir vel heller Ipod hvis du vil ha design og god lyd.

 

Stereophile

The iPod's measured behavior is better than many CD players—ironic, considering that most of the time it will be used to play MP3 and AAC files, which will not immediately benefit from such good performance. But if you're willing to trade off maximum playing time against the ability to play uncompressed AIFF or WAV files, the iPod will do an excellent job of decoding them. Excellent, cost-effective audio engineering from an unexpected source.—John Atkinson
Lenke til kommentar

Hørt mange som har sakt at zen har best lyd av alle mp3spillere til salgs.

Ipod sin lyd er ok men zen's er bedere(BEST).

Les på tester og sånt så finner du det ut(mener ikke bare norske sider).

Egentlig er jo iriver best av alle.

Bedere lyd en ipod og ikke langt unna zen.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Sakelig: Zen ser jo ut som ræva te ei rusisk ******

 

Usakelig : Alså Ipoden har IKKE dårlig lyd.

 

 

å ja jeg mente motsatt. Å du trenger ikke mere enn 15GB og ingen bruker en Mp3 spiller til backup uansett det er jo helt mongo!.

Ikke noe gærnt med utsene til zen(orginalen) :dribble:

Lenke til kommentar

Stereophile har da kåret iPoden til å ha best lyd..

 

..og ingen har mer peiling enn dem. De er jo DET mest respekterte hifi bladet i verden. Forøvrig kom ikke Creative en gang på listen over bra produkter med henhold til lyd (og de har testet den)

 

Jeg har også testet begge spillerene og iPoden er overlegen på lyd, MEN du må ha noen andre høretelefoner enn standard for å få utnyttet lyden til maks.

 

AAC er jo også et lydformat som fungerer fryktlig mye bedre enn MP3 og spesielt WMA. AAC er utviklet av Dolby, også en gjeng som kan lyd.

Lenke til kommentar

OK takk for alle svar.

men jeg syns 600 kr er mange penger (for meg), og vil ikke betale det for noe som bare er "litt" bedre en den fra creative...

 

er det stor forskjell i lydkvaliteten? hadde vært fint om folk som hadde litt peiling svarte (sier ikke at dere ikke har det), f.eks som hadde prøvd begge mp3-spillerne osv.

 

****** 600 kr.... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...