Gå til innhold

Ødela en kjøleribber på min hovedkort


Sabbe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ved montering av mitt hovedkort greide jeg å ødelegge den ene kjøleribba til en av komponentene :blush: Det er en av de 4 små svarte kjøleribbene mellom de store kondesatorene. Brukte nå hobby-lim til å lime sammen ribba. Det jeg lurer på, er det farlig å bruke lim til å lime igjen ribba?

 

Er det farlig å bruke kortet uten den kjøleribba? I tilfelle limet skulle svikte? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Limet sviker vel ikke om du brukte noe ok lim, typ epoxy eller i det minste vanlig superlim.

 

Nei, det er ikke farlig å lime kjøleribben, så vidt jeg vet er det ingen lim som fører støm. Du vil sansynligvis få ganske reusert effekt på kjøleribben når den er limt sammen igjen.... Om det vil få konsekvenser i praksis aner jeg ikke. Sannsynigvis ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

http://www.morextech.com/newsite/Produits/...NF7-S-Board.jpg

 

Hvor på kortet finner du 4 kjøleribber? Det er ikke tilfeldigvis MOSFET`ene mellom kondensatorene som har fått seg en støkk? Hvis de er knust, så er det ikke sikkert det hjelper mye med hverken artic silver adhessive eller superlim.

 

Dersom du har kjøpt et brukt kort med kjøleribber påmontert her, så kan det være en idè å holde seg laaaaangt unna superlim, hvertfall hvis det er rett på MOSFET`en du skal lime ribba. Det gjør bare vondt værre.

 

DrErling

Lenke til kommentar
http://www.morextech.com/newsite/Produits/...NF7-S-Board.jpg

 

Hvor på kortet finner du 4 kjøleribber? Det er ikke tilfeldigvis MOSFET`ene mellom kondensatorene som har fått seg en støkk? Hvis de er knust, så er det ikke sikkert det hjelper mye med hverken artic silver adhessive eller superlim.

 

Dersom du har kjøpt et brukt kort med kjøleribber påmontert her, så kan det være en idè å holde seg laaaaangt unna superlim, hvertfall hvis det er rett på MOSFET`en du skal lime ribba. Det gjør bare vondt værre.

 

DrErling

Hm, ja, jeg kjøpte kortet brukt...Jeg har hovedkortet med rød layout og nå sjekker jeg abit sin hjemmeside, og de har ikke de kjøleribbene på... Den sitter godt nå, men hvis du sier at lim er dårlig, kan jeg sikkert bare fjerne den ene ribba. Tror ikke det er noe farlig å kjøre det uten ribbe...Eller kan jeg bestille den limen fra microplex...

 

Her er iallefall et bildet av kortet mitt: De hvite firkantene skal liksom forestille de svarte kjøleribbene.

 

http://www.geocities.com/final_fantasy7and8/hovedkort.JPG

Lenke til kommentar

Det er ikke originalt kjøleribber på hverken ic`er eller de MOSFET`ene som står ved siden av.

 

Derimot kan du ved ekstreme fsb hastigheter og høy spenning til prosessoren oppnå litt bedre stabilitet ved å ha passive ribber på MOSFET, og en vifte som blåser på disse.

 

Dersom de derimot er festet med superlim (vanlig superlim) så har de helt motsatt effekt. Superlim leder varme dårlig, og gjør at mosfet`ene i stedet for å bli bedre kjølt faktisk blir varmere.

 

Skal du lime noen som helst form for kjøleribber på mosfet eller ic`er, så må du (bør) bruke artic silver thermal adhesive (eller tilsvarende produkt) som er beregnet på dette.

 

Jeg reagerte på at det bare var kjøleribber på 3 av mosfet`ene. Hvis det skal være noe poeng så bør det jo ha vært på alle 6 etter min mening.

 

Til slutt anbefaler jeg deg til en av to ting:

 

1. ikke bry deg om at kjøleribba datt av. Du oppnår ikke noe særlig ved å ha den der.

2. kjøp et sett med ribber beregnet for mosfet (3dfxcool blandt andre har dette) og en tube thermal adhesive, og lim på alle seks mosfetene.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...