Gå til innhold

Aopen 1557 / Tundra 1557 / CL1557 erfaringer


freaker

Anbefalte innlegg

idag kom alle delene mine til min tundra 1557p på lager, og nå skal maskine bare settes sammen og sendes :D

 

Hittils er jeg svært fornøyd med psdata og deres service, og at delene kom inn til de datoene det var satt til.. web grensesnittet demmes er også svært godt og oversiktligt. så nå er det bare og vente, den blir sendt med bedrifts express når den er ferdi :D

 

 

spørsmål: hvilken wlan opplegg skal jeg gå får da?

vil helst ha et som støtter g standarden itilfelle jeg kjøper g kort.

skal jeg gå får en med ruter eller holder det med aksesspunkt?

vil mest sansynligt bli 2 bærbare i huset om en liten stund, og da er det vel mye lettere med et wlan ruter, for den kopler man rett på adsl linja, eller må jeg gå via modemet?

Wlan: Har du ikke en ruter i huset fra før, velger du ruter. adsl modeme kobles da til ruteren og den sørger for fierwall og oppkobling og alt. En basestation kjøper man hvis man har en ruter inettverket fra før i huset.

 

Gå for G, dette koster ikke så mye mer lenger. Og du får mye bedre hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrNielsen: (Og andre forsåvidt :))

Hva burde jeg kjøpe om jeg trenger et enkelt accesspoint (g-standaren) med 4(e.l.) ethernet-porter, og hva ligger disse på i pris?

Hmm, der har du vell noe og lete etter. Oftest er det 4 porter på ruterne, men ikke basestationene.

Den observasjonen har jeg også gjort hehe :)

Derfor tenkte jeg at kanskje du visste om noen :)

 

Men er det noe poeng for meg å bruke 200kr mer på en bredbåndsrouter, når jeg ikke har bredbånd men vanlig møkka-ISDN?

 

Eller må jeg bare kjøpe en switch i tillegg til et accesspunkt?

Lenke til kommentar
MrNielsen: (Og andre forsåvidt :))

Hva burde jeg kjøpe om jeg trenger et enkelt accesspoint (g-standaren) med 4(e.l.) ethernet-porter, og hva ligger disse på i pris?

Hmm, der har du vell noe og lete etter. Oftest er det 4 porter på ruterne, men ikke basestationene.

Den observasjonen har jeg også gjort hehe :)

Derfor tenkte jeg at kanskje du visste om noen :)

 

Men er det noe poeng for meg å bruke 200kr mer på en bredbåndsrouter, når jeg ikke har bredbånd men vanlig møkka-ISDN?

 

Eller må jeg bare kjøpe en switch i tillegg til et accesspunkt?

Vell har du ikke ruter, så er det ingen feil i og velge en, da får du jo dhcp server og slikt da, mye lettere og ha lan hjemme med en ruter. Og da har du den jo hvis du senere får adsl/sdsl. Desuten er det veldig liten prisforskjel, og skal du selge den senere er det lettere og selge en ruter, for det er somoftest det folk vil ha.

Lenke til kommentar
om du har g-kort så virker vel hverkan knappen eller lampa om jeg ikke husker feil. tror det står noe om det litt lenger bak i tråden.

jeg har 1557 fra whitebox og har g wlan.

kan jeg da ikke slå av og på wlan da?

 

ifølge manual skal jo det gå ann?

 

er du sikker på det?

Lenke til kommentar
MrNielsen: (Og andre forsåvidt :))

Hva burde jeg kjøpe om jeg trenger et enkelt accesspoint (g-standaren) med 4(e.l.) ethernet-porter, og hva ligger disse på i pris?

Hmm, der har du vell noe og lete etter. Oftest er det 4 porter på ruterne, men ikke basestationene.

Den observasjonen har jeg også gjort hehe :)

Derfor tenkte jeg at kanskje du visste om noen :)

 

Men er det noe poeng for meg å bruke 200kr mer på en bredbåndsrouter, når jeg ikke har bredbånd men vanlig møkka-ISDN?

 

Eller må jeg bare kjøpe en switch i tillegg til et accesspunkt?

Vell har du ikke ruter, så er det ingen feil i og velge en, da får du jo dhcp server og slikt da, mye lettere og ha lan hjemme med en ruter. Og da har du den jo hvis du senere får adsl/sdsl. Desuten er det veldig liten prisforskjel, og skal du selge den senere er det lettere og selge en ruter, for det er somoftest det folk vil ha.

Jeg har lest at noen også kan bruke disse ruterne til ISDN-linja?

Kan dette bekreftes/avkreftes? :)

 

Og hvis det er mulig, er det kun spesielle rutere som gjør det, eller er den muligheten tilstedet på de fleste? I så fall, hva må jeg se etter?

Lenke til kommentar
om du har g-kort så virker vel hverkan knappen eller lampa om jeg ikke husker feil. tror det står noe om det litt lenger bak i tråden.

jeg har 1557 fra whitebox og har g wlan.

kan jeg da ikke slå av og på wlan da?

 

ifølge manual skal jo det gå ann?

 

er du sikker på det?

Den knappen funker kun på et intel-b kort, siden pcen egentlig ikke er godkjent for g-kort. Men g-kort funker fin-fint fordi. Det er bare ikke Centrino-godkjent. (Mulig det er blitt det nå...)

Dog det spiller jo ikke noen rolle.

Deaktiver i windows, så har du gjort samma nytten... tror jeg :p

 

Når Aopen kommer med en oppgradering som gjør at knappen funker med g-kort vil knappen funke, men ikke før den tid :)

Endret av Naits
Lenke til kommentar
Jeg har koblet meg opp mot et AP og det lyste ikke noe som jeg la merke til.

Så nok bare lysene på innsiden av skjermen... men om det lyser er det vel helst der.

 

Har 1557 med WLAN g kort. (ikke nye Intel)

blinker LED lys på insiden av skjermen?

det blinker ikke hos meg

 

Kan du slå på og av wlan ved hjelp av en av de fem hurtigtastene?

 

om knappen fungerer ikke under g wlan, så må iallfall LED lys blinker da?

 

er det noe her som har opplevd det samme?

Endret av yotbar
Lenke til kommentar

Jeg har lest at noen også kan bruke disse ruterne til ISDN-linja?

Kan dette bekreftes/avkreftes? :)

 

Og hvis det er mulig, er det kun spesielle rutere som gjør det, eller er den muligheten tilstedet på de fleste? I så fall, hva må jeg se etter?

Har gjort dette (ISDN modem på COM utgang) på en SMC router, det er IKKE alle dette går på. Samme med ISDN og analogmodem her (tror jeg) alle styres med samme AT kommandosett.

Virker som det i utgangspunktet er ment mest som fallback hvis ADLS el.l. går ned.

 

Min var en SMC7004BR, (4 portere), den har en store bror med tilnærmet lik innmat men flere porter som heter SMC708BR (tror den het det)

 

Om jeg anbefaler disse er en annen sak, min døde for ca et år siden (kjøpte ASUS WL500g isteden) og jeg kjenner flere som sier de har opplevd samme... be warned. (Livstidsgarantien til SMC koster vist omtrent det samme i returfrakt og mva :wow: (ved reimport av rep enehet) som å kjøpe en ny iflg en som prøvde.

 

Ellers var det ganske fint å bare plugge inn lan kabelen og så ordnet routeren resten, sikret mot ekle dialup hacks også. Man må bare passe på så ingen browsere står oppe med nettavisen eller lignende med refresh hvert 5 min... ISDN linja går jo aldri ned... :scared:

Lenke til kommentar
Man må bare passe på så ingen browsere står oppe med nettavisen eller lignende med refresh hvert 5 min... ISDN linja går jo aldri ned...  :scared:

Tror det er MANGE som har brent seg på akkurat dette også i Windows XP. Mange programmer som prøver å få kontakt med internett, og har man skrevet inn passord og latt maskinen gjøre ting mer autmatisk, så blir det fort et dyrt problem :D

 

Uansett, jeg tror jeg heller mot en 3Com sak. Mye bra som er sagt om de.

Og hvis noen skulle være interessert, så er linken her.

Lurer i grunn på om den USB-duppeditten er like god som et vanlig trådløskort. (Den passer jo både for laptop og stasjonær...)

 

Men, blir litt avsporing fra topic her nå. Beklager

 

Edit: Jeg startet en ny thread ang. denne bredbåndsruteren her

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Plutselig har alle deler til min bærbare kommet på lager. Og jeg som regnet med å vente på minnekortet helt til torsdag. Hyggelig når deler kommer før forventet! Får ikke noe mer svar på det med harddisk, men det er jo kjekt med en harddisk som tar minst mulig batteri, bråker lite og varmer lite da... Det viktigste er jo at den er på 60gig! Lurer på om jeg noengang klarer å fylle den opp. :)

 

Så da får jeg den kanskje til bursdagen min til helgen om jeg er heldig! Ikke så værst presang tror jeg! hihi...

Lenke til kommentar
Plutselig har alle deler til min bærbare kommet på lager. Og jeg som regnet med å vente på minnekortet helt til torsdag. Hyggelig når deler kommer før forventet! Får ikke noe mer svar på det med harddisk, men det er jo kjekt med en harddisk som tar minst mulig batteri, bråker lite og varmer lite da... Det viktigste er jo at den er på 60gig! Lurer på om jeg noengang klarer å fylle den opp. :)

 

Så da får jeg den kanskje til bursdagen min til helgen om jeg er heldig! Ikke så værst presang tror jeg! hihi...

Snakket med psdata idag, og min maskin var hos meg i slutten av uka sa han(bestilte 5 feb.) så kjangsen for at du har den til helga er der ja :)

 

kommer ann på hvor du bor, og hvilken postsending du hadde valgt.

Lenke til kommentar

Hitachi Travelstar 5K80 kommer ikke inn på lager før 18.februar. Den har da 5400rmp, UMA-100 harddisken som følger med har 4200rpm. De har fortsatt ikke svart på nøyaktig pris, men om det ikke koster noe særlig ekstra, er det da verdt å vente en uke til på å få denne harddisken isteden? Ellers er alle deler på lager og klare til å settes sammen.

Lenke til kommentar
Hvilken router er det som har mulighet for og kople til en extern hd med usb eller firewire? hadde vært veldigt kjekt, vet at asus500 har dette men finner den ikke noen plass...

Er det denne du tenker på ?

 

Asus WL-500g

 

Jeg har denne selv. Har en gammel Imoega Zip disk koblet til usb utgangen. Har ikke prøvd med web-kamera eller printer utgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...