genesis Skrevet 25. januar 2004 Skrevet 25. januar 2004 Før kunne en få fra toppskjiktet for ? 2tusen kr - et voodoo2 nå må en ut med 4-5tusen for toppmodellene skulle tro en fant ut billigere produksjonsmåter/teknikk, altså hos alle som produserer deler av skjermkortet, og hos dem som setter det sammen. slik jeg ser det, fordyres nok kortene, pga. en kortere tid på markedet enn før. Altså, det er et raskt ritt, men veier det opp for økningen? også er jeg klar over at kr har mindre verdi, men hvor mye mindre verdi? (eks. sammenlignet med året 1996 = ?) Er det slik at skjermkort produsentene tar seg realistisk mer betalt nå enn før? Til kraftigere skjermkortene blir, til lettere blir det vel å se forskjell på pris/ytelse?
stigen1 Skrevet 25. januar 2004 Skrevet 25. januar 2004 Er helt enig med deg, det er ikke realistiske priser! Det er jo halve prisen av en grei nok pc bare i skjermkort! At de yter mer enn før er greitt, men så mye mer? Jeg tror ikke det, men å hele tiden kjøpe det nyeste er vel ikke det klokeste. Det som er i mellomsjiktet i dag holder mer enn nok til dagens spill(også for hardcore gamere) Kan vel sammelignes med å kjøpe ny bil, forferdelig gromt! Helt til man får et tap i pris, og en nyere modell kommer rett etter du kjøpte den. Da faller det du kjøpte drastisk i pris, og det nye produktet er "mye" bedre! Markedet styrer oss, sånn er det, og kommer alltid til å bli!
Dirty Water Skrevet 25. januar 2004 Skrevet 25. januar 2004 Jeg ønsker ikke å legge ut i lange baner om dette emnet nå, men har det slått dere hvor stor produksjonskostnaden på et skjermkort er? Produsentene selv betaler jo fort et par hundre dollar kun for grafikk-chippen, da er det ikke så veldig rart at det blir dyrt for oss forbrukere :/ Tror dere meg ikke? Vel, canterwood chippen, altså i875P koster 50-60 dollar per stykk for en hovedkortprodusent, og det er bare northbridgen til et hovedkort - en high-end grafikkchip er mange ganger mer komplisert enn det den er. Er det fortsatt rart at prisene er slik de er? Jo mer avansert en mikroprosessor blir, jo dyrere blir den å lage - både med tanke på utviklingen av prosessoren, og med tanke på selve produksjonskostnadene. I tillegg skal alle leddene som er involvert fra grunnstadiet hvor en eller annen prosessoringeniør sitter og tenker ut hvordan de skal utvikle den neste prosessoren, helt frem til mannen på lageret til komplett eller psdata pakker dem og sender dem av gårde til deg, og alle på denne lange veien skal ha en liten bit av kaken - alle skal klare å leve av det. Tenker dere noengang på dette? Fortsatt er nok hovedgrunnen at jo mer avansert et skjermkort blir, jo mer ressurser bruker utviklerne og produsentene på å lage det, og derfor blir det dyrere og dyrere. Det var nå mine 2 cents. -DW
airguard Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 nåja, så lenge folk er villige(dumme nok) til og punge ut for top end kort, så er det bra for oss som kjøper mellomklasse kort da disse prisene bør ligge langt under toppkorta. men aldri i verden om jeg vil betale mer en 1500-1700 for et skjermkort, da disse holder lenge til vanlig spillbruk.(Det skal ikke være noe problem og spille f.eks half life 2 på f.eks et nvidia 5700/ati 9600pro kort)
genesis Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Skrevet 26. januar 2004 (endret) Tenker dere noengang på dette? eehh, ja? Er det nå ikke sånn alikevell at CPUene(og "alt" datautstyr) er blitt en god del billigere?xp25 @ mid-end = 1200?intel pentium 233mhz @ mid-end = 2400? avbekreft gjerne... edit_add Endret 26. januar 2004 av genesis
MDCCLXXVI Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 (endret) Grunnen er at de produserer så sinsykt raske skjermkort i forhold til hva som trengs av dagens spill. Derfor er det overkill å kjøpe fx. radeon 9800xt når det 'beste' spillet (grafikkmessig) på markedet er max payne 2.. edit: voodoo2 var vel ikke akkurat så sinsykt at det var ventet at det skulle holde et år eller to? Noe må det jo koste å være kongen på haugen en liten stund.. Endret 26. januar 2004 av Strupstad
chil Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Tilbud og etterspørsel, Grafikk kortet er enormt mye fokusering på og blant oss hardware friker så er det viktig me et godt kort, du skal lete lenge på elkjøp etter en pc som selges med radeon9800XT.
ti-guru Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 (endret) for å få et realistisk bilde av priser, ville det nok ikke være så dumt å regne ut dagens priser i '96-priser. husk at det er nesten 8 år siden... det blir akkurat som bestefaren min: "da jeg var liten kostet karamellene bare 4 øre stk" Endret 26. januar 2004 av ti-guru
chil Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 for å få et realistisk bilde av priser, ville det nok ikke være så dumt å regne ut dagens priser i '96-priser. husk at det er nesten 8 år siden... det blir akkurat som bestefaren min: "da jeg var liten kostet karamellene bare 4 øre stk" hehe ja du har rett i det
Kjetil Lura Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Grunnen er at de produserer så sinsykt raske skjermkort i forhold til hva som trengs av dagens spill. Derfor er det overkill å kjøpe fx. radeon 9800xt når det 'beste' spillet (grafikkmessig) på markedet er max payne 2.. Vil nå si det motsatte, i stede for å kjøpe 2 kort til 2000kr, kjøper eg heller 1 til ca 4300(msi FX5950 256MB) Det kortet går ikke av med pensjon så tidlig som de billigere kortene gjør. Men det som eg og legger merke til er at enkelte som skal ha nye spille pc, slurver med grafikk kortene. Men de kjøper store prosessor, gjør heller det motsatte.
genesis Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Skrevet 26. januar 2004 gjerne det ikke kom klart nok frem, men det jeg spør i min tidligere post om noen med nok kunnskaper, kunne gi oss et bilde, etter å ha regnet litt på det. altså, hvor mye var/er en 100lapp i 96, pr idag? jeg tror ikke prisen er dobblet, og det blir gjerne derfor feil (tross de andre faktorene) at skjermkort prisene er så ekstreme. Skjermkort produsentene tjener på radeon 9800pro til 2600, gjør de ikke? allikevell solgte de det for , mye penger som toppmodell. Hvor lavt kan de gå? hvor lavt gikk de før? (tatt i betraktning forskjellene)
Kjetil Lura Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 genesis: Hvor mye tror du de bruker på å utvikle en nye gpu/vpu? Men nei, skjermkortene er mye billigere i dag en i 96, hva dagens skjermkort ville ha kostet i 96 aner eg ikke, matte er ikke min sterkeste side, hehe. Men eg kjøpte mitt GF2 Ultra 64MB i desember 2000, kostet 4995. Og i dag koster de største ca 4000 med 256MB, husk ram'en er billigere i dag en i 96 og 2000. Men at de håver inn med penger er jo korrekt, de leker ikke butikk. Hehehe, samme hadde du og eg gjort, selger mest muligt skjermkort til høyest mulig pris, som markedet er villige til å betale for. Men eg tror de håver inn mere penger på de billige kortene enn på de dyre kortene.
ivarhoff Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 altså, hvor mye var/er en 100lapp i 96, pr idag? Statistisk Sentralbyrå: "100 kr. i 1996 tilsvarte 118,36 kr. i 2003. Dette tilsvarer en prisstigning fra 1996 til 2003 på 18.4 prosent"
oslo72 Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Markedet styrer prisen - uansett hvor mye det koster å produsere et kort. Hadde produsentene visst at folk ikke var villige til å betale 4.000,- for et skjermkort hadde de ikke utviklet det. Samme gjelder jo for biler - ingen bilprodusent hadde laget en toppmodell til 1.000.000,- dersom de ikke visste at det finnes folk som er villige til å kjøpe den. Og mitt Voodoo-kort kostet 4.000,- når jeg kjøpte det mener jeg å huske. Hadde også et Diamond-kort med 2MB RAM som kostet godt over 3.000,-. Synes ikke 2.-3.000,- for 9800PRO er ille i den sammenhengen. Jeg ga f.eks 18.000,- for min 286-12MHz i 1991, så det blir helt feil å sammenligne priser fra 10 år tilbake. / off topic / Ennå et eksempel - jeg ga 160.000,- for en leilighet på Ensjø i 1995. Nå solgte jeg den for 1.175.000,-. Det er over 7 ganger så mye på 9 år... for noe som er DÅRLIGERE nå enn da jeg kjøpte den...
MDCCLXXVI Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 (endret) Grunnen er at de produserer så sinsykt raske skjermkort i forhold til hva som trengs av dagens spill. Derfor er det overkill å kjøpe fx. radeon 9800xt når det 'beste' spillet (grafikkmessig) på markedet er max payne 2.. Vil nå si det motsatte, i stede for å kjøpe 2 kort til 2000kr, kjøper eg heller 1 til ca 4300(msi FX5950 256MB) Det kortet går ikke av med pensjon så tidlig som de billigere kortene gjør. Hva har du tenkt å gjøre med 2 grafikkkort? Altså, tiden hvor man kunne seriekoble grafikkort er forbi edit: dessuten var det ikke det jeg tenkte på.. tenkte at fx. voodoo2 som var det hotteste på markede drev de spillene som var der og da.. pointet nå er at man får kort opptil 5000,- som driver morgendagens spill.. mange kjøper 9800xt nå for å spille half-life 2, når de egentlig kunne valgt et 9600xt som holder til dagens spill, og kjøpt et nytt og mye bedre kort enn 9800xt til en billiger penge enn det koster å invistere i samme kort nå for å kjøre hl2 når den tid kommer Men det som eg og legger merke til er at enkelte som skal ha nye spille pc, slurver med grafikk kortene. Men de kjøper store prosessor, gjør heller det motsatte. DET er jeg enig i:) Endret 26. januar 2004 av Strupstad
jorgis Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Husk på at toppmodellene til de forskjellige skjermkortleverandørene ikke er så aggresivt priset som mainstream-modellene, rett og slett fordi de ikke selger så mange R9800XT som f.eks. R9600. Ultra-mega-modellene fungerer egentlig bare som konseptmodeller og som en briefe-faktor. Det de egentlig tjener peng på er mainstream, siden alle større PC-leverandører (HP, Dell, Elkjip) har mer interesse av å sette inn et billig kort med mye minne, enn et dyrt kort med lite minne, selv om det dyre kortet fliser det billige ytelsesmessig.
oslo72 Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Du skjønte hva han mente (håper jeg). Å kjøpe et kort nå til kr 2.000,- og et kort til neste år = SUM: 4.000,-.
Kjetil Lura Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Hva har du tenkt å gjøre med 2 grafikkkort?Altså, tiden hvor man kunne seriekoble grafikkort er forbi Tenkte på de/dere som gjør det, kjøper grafikk ofte. Så istede for å kjøpe 2 billige kort kjøper eg ett dyrt som vare lengre.
blackbrrd Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 Hmm... du sier at voodoo2 kostet 2000 kr, men voodoo2 SLI var kongen, til det trengte du TO kort.. ergo 2x2000kr = 4000kr, samme som kortene koster idag...
timtowtdi Skrevet 26. januar 2004 Skrevet 26. januar 2004 (endret) Markedet styrer prisen - uansett hvor mye det koster å produsere et kort.Hadde produsentene visst at folk ikke var villige til å betale 4.000,- for et skjermkort hadde de ikke utviklet det. Samme gjelder jo for biler - ingen bilprodusent hadde laget en toppmodell til 1.000.000,- dersom de ikke visste at det finnes folk som er villige til å kjøpe den. Og mitt Voodoo-kort kostet 4.000,- når jeg kjøpte det mener jeg å huske. Hadde også et Diamond-kort med 2MB RAM som kostet godt over 3.000,-. Synes ikke 2.-3.000,- for 9800PRO er ille i den sammenhengen. Jeg ga f.eks 18.000,- for min 286-12MHz i 1991, så det blir helt feil å sammenligne priser fra 10 år tilbake. Er helt enig med Oslo72. Markedet og den prisen man kan/vil betale avgjør. Prisene holder seg noenlunde konstante over tid, det er ytelsen som stadig blir bedre. Jeg vil gjerne legge til at fenomenet "synkende grensenytteverdi" i stor grad gjelder også HW. Dvs. at et skjermkort til 1000 kroner f.eks. er dobbelt så bra som et til 500, mens et til 2000 kun er 50% bedre enn det til 1000. Øker man prisen fra 2000 til 4000 vil forskjellen kanskje bare være 20% bedre osv. (noen vil kanskje kicke på tallene her, men de er ikke eksakte, kun for å illustrere et fenomen). For å bruke dagens Pentii som eksempel så vil sikkert en P3.2 holde mål lenger enn en P2.6, men 3.2en ligger bare ca. 1/2 år foran i løypa og koster 2000 kroner mer. Dersom man bytter ut 2.6GHz'en i en tilsv. hver 2. år, og 3.2GHz'en hvert 2,5 år, så vil man ha noenlunde likt ytende systemer (gjenomsnittlig forskjell på ca. 4% i P3.2 scenarioets favør over en 10års periode), mens han som har byttet den "dårlige" CPUen sin oftere har spart nesten 7000 kroner. Edit: I eksempelet over vil utviklingen ifht. Moores lov (50% bedre ytelse/år) spille en stor rolle på hvordan man kommer ut. Jo raskere utviklingen går, jo mer lønnsomt vil scenarioet hvor man oppgraderer billig hardware ofte, være. Dermed faller også argumentet med "jeg kjøper dyrt fordi det holder bedre over tid og dermed blir billigere". Som med biler er prisfallet størst den første tiden, og flater deretter ut. Det er alltid best økonomi å kjøpe middle-/low-end kort og å skifte ut dette når det er nødvendig. Men jeg forstår også at folk betaler for smooth action, DX9 og 3DMarks - og liker å cruise stripa med doble rør, metallic og mahogny - bevares. Men snakker man om god økonomi er det Toyota til 10.000, XP2500 og Ti4200 som gjelder. timtowtdi Endret 26. januar 2004 av timtowtdi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå