Gå til innhold

Trøbbel med å koble PC til TV


perivarn

Anbefalte innlegg

Når jeg kobler min PC til TVen via en s-video-kabel, har jeg problemer med for lite bilde. Hvis jeg spiller av en avi-fil på PCen, får den en svart firkant rundt seg på TV-skjermen (både over, under, høyre og venstre side). Regner med at noen kloke hoder der ute kan løse dette. :-)

 

Har et Blaster5 FX5200 grafikkort, hvis det hjelper noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"pc til tv" er et topic som går igjen 10 ganger pr mnd.....har du prøvd med et søk etter problemet:-))?

 

 

om filmen er feks 320x240 vises den i den størresen på tv......kommer an på type fil,du kan velge flere konfigurasjoner på avi filer når de lages i editerings programmer..Dsverre husker jeg ikke hvae heter..men noen filer kan sees i full skjerm, mens noen er i en fast størrelse

Lenke til kommentar
"pc til tv" er et topic som går igjen 10 ganger pr mnd.....har du prøvd med et søk etter problemet:-))?

 

 

om filmen er feks 320x240 vises den i den størresen på tv......kommer an på type fil,du kan velge flere konfigurasjoner på avi filer når de lages i editerings programmer..Dsverre husker jeg ikke hvae heter..men noen filer kan sees i full skjerm, mens noen er i en fast størrelse

Tror ikke det var det han mente, men at bildet blir ikke fyller hele skjermen...

slik får han det:
+++++++++++
+OOOOOOOOO+
+OOOOOOOOO+
+OOOOOOOOO+
+OOOOOOOOO+
+++++++++++

slik vil han ha det:
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOO

O = bildet

+ = sort kant

 

vet desverre ikke hvordan du kan endre det med mindre du kan stille det manuelt på tv'en din. (har ikke dette problemet selv :p)

Lenke til kommentar

hva type "klipp" var det du ville se? var det dvd film?

 

 

hadde geforce 2 før, fikk aldri skjerm i full modus på film

 

 

 

høyreklikk på skrivebordet>egenskaper>instillinger>avansert, her er det sikkert noen instillinger for dette. har selv ATI så jeg kan ikke hjelpe deg mer enn det

 

det skal være en modus som sier "kino" modus innenfor avansert området på skjermkortet...prøv å finne den og sett en på det..

 

og sett på s-video på s-video på tv'en ikke s-video/gul plugg..da blir det svart hvitt

(hos meg blir det det)

er skjerm instilling på kortet for 50hz?

om den er på 60hz kan det bli "fønny" bilde på tv

Endret av div_
Lenke til kommentar

På min Geforce2MX har jeg mulighet for å velge oppløsningen 720x576 dersom jeg har valgt PAL-signal. Da får jeg et bilde som dekker hele skjermen, men ikke ellers.

 

På min Geforce4Ti4200 fungerer ikke dette. Eneste mulighet for å dekke hele skjermen da er 720x480 med NTSC-signal.

 

Etter mye lesing og prøving er min konklusjon at det er ekstremt elendig støtte for TV-ut på dagens skjermkort, spesielt med tanke på videoavspilling.

Lenke til kommentar
På min Geforce2MX har jeg mulighet for å velge oppløsningen 720x576 dersom jeg har valgt PAL-signal. Da får jeg et bilde som dekker hele skjermen, men ikke ellers.

 

På min Geforce4Ti4200 fungerer ikke dette. Eneste mulighet for å dekke hele skjermen da er 720x480 med NTSC-signal.

 

Etter mye lesing og prøving er min konklusjon at det er ekstremt elendig støtte for TV-ut på dagens skjermkort, spesielt med tanke på videoavspilling.

Tror ikke dette har noe som helst med selve kortet å gjøre jeg. Tror snarere det er programmet som ikke er satt til å strekke/zoome bildet.. Kortet har ikke denne instillingen..

Lenke til kommentar
På min Geforce2MX har jeg mulighet for å velge oppløsningen 720x576 dersom jeg har valgt PAL-signal. Da får jeg et bilde som dekker hele skjermen, men ikke ellers.

 

På min Geforce4Ti4200 fungerer ikke dette. Eneste mulighet for å dekke hele skjermen da er 720x480 med NTSC-signal.

 

Etter mye lesing og prøving er min konklusjon at det er ekstremt elendig støtte for TV-ut på dagens skjermkort, spesielt med tanke på videoavspilling.

Tror ikke dette har noe som helst med selve kortet å gjøre jeg. Tror snarere det er programmet som ikke er satt til å strekke/zoome bildet.. Kortet har ikke denne instillingen..

 

Jeg snakker her om desktop-oppløsningen, ikke i et videoavspillingsprogram eller noe annet...

 

Hvilken innstilling tenker du på, når du sier at kortet ikke har den?

Endret av HammerDude
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har LENGE (to-tre år) hatt samme problem som deg, men nå bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Jeg har et Herc. Radeon 8500 med en uoffisiell "Original-ATI" bios og et Sony 29" 50hz (tror det heter noe sånt som 29FX20)

 

Prøvde først med Overlay, Kino-modus osv. det ble bedre, men ikke perfekt.

 

Til slutt fant jeg ut at dette virket bra for meg:

- Satte visnings-instillingene til å bruke KUN tv.

- Skiftet oppløsning til 800x600 (dette er nøkkelen (den første), får det ikke bra med 1024*768)

- "Nøkkel 2": Gå til Visning->TV->Justeringer og trykk inn knappen for Overskann.

 

Bildet vil da gå rikelig ut over skjermen (faktisk forsvinner ca 1 cm utenfor bildet, men dette er omtrent som et vanlig TV-bilde). Det kan være litt problemer med å se startmenyen, og andre ting langs kantene på skrivebordet, men det funker glimrende til film.

 

Men Media Player Classic kan jeg nå vise filmer i både 4:3 og 16:9 med ypperlig resultat.

 

[edit] Hvorfor så jeg ikke at du hadde nVidia?? Jaja, dette kan jo allikevel være nyttig for noen med ATI

Endret av ropez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...