Gå til innhold

Skjerm veksler mellom grønt bilde og normalt.

tomcse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skjermen det dreier seg om er en "Apple Multiple Scan 20 Display" - Family number: M3016.

Den bruker jeg på min PC, ved hjelp av overgang fra analog VGA til Apple-pluggen.

Den er fra rundt midten av nittitallet tror jeg, da jeg overtok den fra en bedrift i 2001. Den har fungert helt ypperlig frem til nå i midten av januar. Den blir plutselig grønn i bildet, og lysstyrken øker også til tider når dette skjer. Meget slitsomt til øynene mine og tilfredsheten over å ha en 20" skjerm med flott bildekvalitet.

Jeg kan intet gjøre når den uten forvarsel blir grønn; dunking, lirking med ledninger osv hjelper ikke. Men hvis jeg skrur den av og på igjen, vil bildet i 80% av tilfellene være normalt igjen. Så lenge det varer. Det kan være snakk om sekunder, minutter.

Jeg har gått VK1 elektronikk, og har vært borti loddinger som har løsnet og lignende. Kan dette ha skjedd hos meg? Eller er det en feil i finelektronikken?

Forventer ikke konkrete svar. Dette er bare et forsøk på å høre om andre har opplevd det samme, og om det lar seg løse på en billig og enkel måte. Jeg er komfortabel med å fikle i elektronisk utstyr.

Lommeboka tillater ikke kjøp av ny skjerm, hvertfall ikke i samme størrelse.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har holdt litt på med Eizo-skjermer og har bla prøvd å reparere over 10 stk deffekte slike. ca 5-6 stk manglet en av fargene og det viste seg etter litt feilsøking at det var kretskortet bakerst i skjermen (Det som tar i mot signalene) som var gåent. Ved å bytte dette kortet med en skjerm som fungerte så flyttet feilen seg.

Det kan hende det er en løs lodding, men jeg vil heller tippe at det er en av komponentene som er gåene. Håper du får til å reparere den.

Skrevet

opplevde sjøl en 15" skjerm for noen år siden som ble grønn inn imellom..

Smalt den litt her og der så ble det tidvis bra! :p

Etter en tid så skrudd jeg den opp og fant ut at det var dårlig kontakt en plass med noe. Feilsøket på den måten at jeg røsket forsiktigt/trykket rundt om kring inn i skjermen til jeg fant punkte.. Noe jeg fant. Litt risiko i dette da det er "litt" strøm bak i der! anbefaler at du heller går til den tv repratør og spør litt.. :cool:

Skrevet

Hadde nesten samme problemet på den gamle skjermen min.. Der vekslet skjermen mellom alle regnbuensfarger alt ettersom hvordan ledningen lå. Dvs.. ledninga var føkka, måtte bare bytte den så var alt bra igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...