Gå til innhold

Ibook til videoredigering?


Anbefalte innlegg

Lurer på å investere i en liten Ibook 12"...

 

Den skal primært brukes til musikk (Ipod), skriving, surfing, photoshop og Premiere??

 

Vil en Ibook 12" med 384 mb ram, og 60 gb harddisk være brukandes i Premiere??

 

Noen som vet kor rask harddiskene i Ibook er?

 

Lurer litt på kordan overgangen fra PC til Mac blir angående tilgang på programmer... :dontgetit:

 

Du får jo en rimelig grei Dell med stor skjerm til samme prisen, men Ibooken er fin... :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å redigere en del, ville jeg absolutt kjøpt en med mer kraft en den. Nå kan jeg særdeles lite om mac, men etter hva jeg har lest og hørt skal ikke det holde. Du vil nok få mye mer ytelse for pengene ved å velge pc, så du må nesten velge selv: Ytelse eller design. For meg blir det ytelse, og mange pcer ser faktisk ganske pene ut.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Jeg har en iBook 12" selv, men har ikke brukt den til videoredigering, så kan ikke komme med egne erfaringer der.. Tror du kan finne noe om det på forumet på macnn.com (tror det er et av de mest oppdaterte..)

 

iBook'en kommer med en 4200RPM harddisk (iallefall 60GB versjonen som jeg har). Om du trenger raskere, kan et autorisert mac-verksted (f.eks. mac&carry) sette inn en for deg uten at garantien "brytes" (vet ikke hvor mye det vil koste) ellers er det jo mulig å kjøre en ekstern 7200 eller 5400 harddisk.

 

Jeg har kun brukt "PC" tidligere, men har ikke hatt noen problemer i overgangen til mac.. Finner mange småprogrammer til mac på versiontracker.com (mye freeware).. Ellers finnes jo office og photoshop også til mac.. Tror det finnes ett godt alternativ til alle program en finner til PC..

 

Jeg er iallefall storfornøyd :yes:

 

-Jostein

Lenke til kommentar

Ribb den heller for minne som standard. Minimum er 256MB. Der sparer du ca. 500,- Ta de 500,- og legg i en 512MB brikke fra PSdata av typen Geil Golden Dragon. Denne koster ca. 900,- Da har du 640MB minne, noe som kommer godt med.

 

Ellers så vil nok evt. rendering ta en del tid. Jeg jobber på en PowerBook 1.25GHz til daglig, og større operasjoner tar litt tid sammenlignet med min stasjonære P4. Ekstern 7200RPM disk gir stor effekt i slike operasjoner.

 

Når det gjelder valg av programvare, så klarer den å dra det meste de større maskinene gjør, det er først og fremst de tunge operasjonene som tar en del mer tid.

 

Ellers er plattformen utrolig behagelig og produktiv. Anbefales på det varmeste!

 

-KJ

Lenke til kommentar

De nye iBookene burde fungere greit til videoredigering, med en mulig flaskehals og et upraktisk element:

 

Flaskehalsen: Harddisken, har så vidt forsøkt litt videoredigering på min gamle iBook og det har fungert tålelig. Vet dog ikke om harddisken er rask nok når man fyller den mer. Kraftmessig er selvfølgelig iBooken mer enn bra nok, så lenge du har nok RAM. Redigerer selv ekstremt komplisert compsitions av 7-8 Photoshop layers på en 733Mhz G4 med tregere minne. Selvfølgelig må det rendres når det er såpass komplisert men med FCP 4, har du et program som fungerer glitrende til all normal redigering og har mye realtime feedback. (Som sagt rendring må til ved skikkelig kompliserte opperasjoner).

 

Det upraktiske elementet er selvfølgelig den lille skjermen.

 

Ellers er Mac en meget god platform for video/filmredigering rett og slett fordi Apple bruker veldig mye resurser nettopp på dette segmentet. Det enkle, men selvfølgelig også begrensede, programmet iMovie følger jo med og jeg leste faksitk i går en artikkel om en selvplager som klippet en hel film med nettopp iMovie. Filmen er med i Sundancefestivalen.

 

En naturlig progresjon og personlig anbefalling vil forøvrig være å skafe deg FCP, i minste fall FCP Express (så kan du jo oppgradere til fullversjonen senere). FCP ble brukt til å klippe både Coen brødrenes siste samt Minghella's Cold Mountain som nylig slukte opp flest nominasjoner på BAFTA...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drar opp igjen gammel post, men men..

 

Vil Final Cut gli bedre på en Ibook enn Premiere??

 

Har klippet en del i Premiere med en Imac det gikk ufattelig treigt.. (Kan være på grunn av os 9...)

 

Hvis Ibooken blir oppgradert med 512 minne fra annen butikk og blir kjørt med en ekstern 7200 rpm harddisk, vil den når det er nødvendig kunne redigere film??

 

Synes de bærbare pcene som svirrer rundt i lufta er rimelig lite fin utenpå...

 

Kan gå litt på bekostning av ytelse for Ibooken sitt design! :green:

Lenke til kommentar

Kjøp en ibook med ekstern harddisk og final cut express 2.

Hvis du har premiere allerede kan du bytte det inn og få fcpe2 gratis tror jeg.

 

Ellers er en ekstern skjerm, mus og keyboard også greit å ha.

Ekstra ram kan du kjøpe fra komplett f.eks. ibooken bruker standard SO-DIMM sdram på 133mhz, anbefaler du kjøper en brikke på 512mb.

 

Ville selv valgt en 12" powerbook til slike oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...