Gå til innhold

Hvordan konfigurere?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Får vel begynne med at jeg ikke fant noen andre bedre steder å legge in posten min.

 

Men til mitt spørsmål:

 

Hva kan jeg gjøre for å optimalisere dataen min så mye som mulig? Tenker da på alt fra formatering, til å ha svart bakrunn...

 

Noen som vet om kjekke tips??

 

Pr. idag har jeg gjort dette for å gjøre maskina raskest mulig:

  • Svart bakrunn
  • Klassisk oppsett på win xp (ikke styles eller themes)
  • god orden på hd
  • Jeg prøver å sitte stillle når maskinen tenker, og skjeller den ikke ut når den gjør feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

paging-fil:

høyre-klikk my computer -> propeties -> advanced -> performance "settings" -> advanced -> virtual memory "change".

 

Her kan du opprette em paging fil påen annen FYSISK harddisk og fjerne den som ligger på C: Hvis det ikker en annen fysisk harddisk så er det ingenting å tjene på det.

 

et annet tips er å disable services som tikke er i bruk. Men her bør man ha litt peiling på hvilke man trenger og ikke trenger. Jeg har lest en artikkel hvor dette stod beskrevet, men jeg klarer ikke å finne den igjen! :( (tror det var på Microsoft.com en plass.)

 

ellers... ad-aware (www.lavasoft.de) for å fjerne evt. spyware som tar opp sin del av ram og cpu-kraft. Programmet er gratis for privatpersoner.

 

 

det var det jeg husker på strak arm. Lykke til!!

 

:)

Lenke til kommentar

for å fjerne paging-fila på c:-disken din må du merke c:-disken og klikke på "no paging file" (eller tilsvarende på norsk) og så klikke "set".

 

Pagin-fila (grovt fortalt) kalles "sidevekslings-fil" på norsk som faktisk ikke er et dumt navn. Dvs. at når minnet begynner å bli fullt, eller det skal lastes mye inn i minnet slik at det er lite plass igjen så side-kopierer den noe av innholdet i minnet til pagefile. Da frigjør den plass i minnet for nye programmer. Har XP etterpå bruk for informasjon som er sidekopiert tidligere må den antageligvis flytte noe annet fra ram til pagefile og så hente det den trenger ifra pagefile og over til ram. Forklarende eller forvirrende??

 

For å utdype litt: Vi kan for ekspemplets skyld dele jobben til XP i to kategorier; selve behandlingen av informasjon, all behandling av prosesser, programmer, inout etc, og i flytting av informasjon mellom RAM og pagefile (det er sistnevnte som heter "paging"). Hvis man har 2 eller flere fysiske dikser så kan man fordele belastningen, og det kan gi en betydelig ytelesesbedring. Generelt kan man si at jo mindre ram man har jo mer henter man på det.

 

Hvis du har XP (og pagefile) på C: så er C:-disken den du booter opp på og der er Windows og jobber med alle prossesser, programmer, input etc etc. Den fysiske harddisken er belastet med denne jobben som går nesten non-stop. I TILLEGG vil da all jobben med å kopiere mange MB med info frem og tilbake mellom ram og pagefile være en ytterligere belastning. Hvis man flytter pagefile til en annen FYSISK disk så frigjør man arbeid ifra C:-disken slik den kan jobbe mer med alt det andre som XP gjør. Vær også obs på at systemet pager uansett hvor mye ram du har, det vil alltids bruke en pagefil og utnytte den. Systemet slutter ikke åpage selv om du har 2GB med ram. Grunnen til at det må være en annen fysisk disk er at vi snakker om belastning av lese/skrivehodene i harddsiken som gjør all den fysiske jobben

 

Når det gjelder størrelsen på pagefile så er min påstand at de lerde strides, men jeg har aldri hatt problemer med dobbelt av RAM. (jeg har 512MB ram og 1 pagefile på 1024MB). Det er noe diskusjon på hvilket forhold som er optimalt og om man trenger mer pagefile enn ram i systemer over 1-2GB. Så det kan jeg ikke gi noe svar på, og du får nesten se om hvor mye ledig plass du har på disken og vurdere selv. Det jeg ikke har nevnt er at min og max størrelse på pagefil bør være lik. Hvis ikke kan det hendre at XP må utvide pagefile ved en senere anledning og da blir den fragmentert på disken din og det igjen gir en lavere ytselse.

 

:omg: det var en heftig start på en søndags morgen. Lykke til igjen! Nå MÅ jeg bare ha kaffe!! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...