Gå til innhold

Harddisk på 160 blir bare 127GB:(


btl

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 harddisker i maskinen min. Den ene er på 120GB og den andre 160GB.

120GBdisken står som slave og 160GB disken er master.

 

Når jeg formaterte harddisken i instalasjonsprogrammet til XP, så ble harddisken på 160GB bare 127GB. Av en eller annen grunn, så ble den også E: og XP ble installert der.

 

Jeg gikk inn i BIOSen og det virker som BIOSen skjønner at disken er på 160GB, men windows skjønner det vist ikke:(

 

Hvordan får jeg installert XP på en 160GB harddisk uten at den blir under 160GB?

 

Ett annet alternativ er at jeg installerer XP på 120GBdisken og bruker 160GB disken som ekstra disk.

 

Jeg er ikke helt sikker på bufferstørrelsen heller. Står det hvor stor bufferen er i BIOSen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har xp og du ikke har sp1 så vil ikke xp hvis mer en 137 gb av den disken men hvis du laster ned sp1, så vil det løse problemet ditt.

 

1. Jeg får bare opp 128GiB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken?

 

Og dette er punkt 1. fra den linken. Dette er problemet ditt. DU må bare gjøre som det står her.

 

Eller kan du gå inn her windows update så vil du finne sp1.

Lenke til kommentar
Hvis du har xp og du ikke har sp1 så vil ikke xp hvis mer en 137 gb av den disken men hvis du laster ned sp1, så vil det løse problemet ditt.

 

1. Jeg får bare opp 128GiB/137GB i Windows 2000/XP, hvor er resten av disken?

 

Og dette er punkt 1. fra den linken. Dette er problemet ditt. DU må bare gjøre som det står her.

 

Eller kan du gå inn her windows update så vil du finne sp1.

Gjør som han sier.. :thumbs:

Lenke til kommentar

"Slemme sektorer" er stort sett ikke å finne på dagens disker så dette er det mest sannsynlig ikke, spesielt ikke siden han får opp en diskstørrelse som faktisk kan tyde på et helt annet problem.

 

Får man bad sectors på disker i dag kan man like godt bruke garantien med en gang, det betyr nemlig at disken er like før å "tryne". I "gamle dager" brukte man enkle verktøy for a markere bort slike bad sectors så operativsystemet ikke lenger brukte disse og det fungerte helt fint. I dag skal/kan man ikke gjøre dette.

 

edit: oppdaget at jeg ikke svarte på tråden så jeg gjør det under edit isteden:

Hør på MU26599.

 

Wolverine

Endret av Wolverine
Lenke til kommentar
ikke nødvendig å installere sp1. bare legg til den registerfilen

Enig i at man ikke trenger SP1 for å få Windows til å takle større harddisker.

 

Jeg installerte Win XP på en PC med en 160GB disk i høst, og XP fant disken og gjenkjente den som 160Gb uten noen form for Windows Update. Hadde tydeligvis flaks utifra hva andre skriver her, men tydeligvis er det IKKE behov for SP1.

 

Har i ettertid også koblet på en 250GB disk uten problemer, og har ennå ikke lagt inn SP1 eller andre reg-filer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...