Gå til innhold

Hvordan er Microdrive i realiteten?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe minne til digitalkamera (512 eller 1024MB). Tenkte jeg skulle komme billigst mulig ut av det. Jeg bruker kameraet (og minnebrikken) med normal forsiktighet! Ikke overdrevet røff bruk!

 

Hvordan fungerer Microdrive i praksis?

 

Noen som har god/dårlige erfaringer med den?

 

Finnes det alternativer i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men er opptatt av det samme.

Og i tillegg lurer jeg på om det går saktere eller raskere med større minne?

Kanskje det er forskjell på leverandørene minnebrikker mhp hastighet?

Vel, jeg må kanskje stille disse spørsmålene et annet sted?

Lykke til i alle fall.

Aoen

Lenke til kommentar

Min erfaring med Microdrive er negativ. Dere kan også finne andre erfaringer med Microdrive i produktguidens erfaringssystem.

 

I forhold til flashbasert minne:

 

1. Lengre oppstartstid

2. Mer ustabilt

3. Går lettere i stykker

4. Bruker mer strøm

5. Tregere enn de raskeste flashbaserte

6. Tykkere enn Type I, mindre kompatibelt med mindre kameraer.

 

Min egen 1 GB Microdrive har fungert elendig i alt fra Canon EOS 10D til mindre kompaktkameraer. Brikken har ikke vært utsatt for tøff behandling, men må karakteriseres som ubrukelig/ødelagt.

 

Jeg tester Fujifilm S7000 for tiden, og Fujifilm sendte med en 1 GB Microdrive med kameraet. Sannelig fikk jeg stadig feilmeldinger på dette minnekortet også.

 

2 av 2 Microdrives jeg har prøvd har altså hatt problemer.

 

Den eneste fordelen man har med Microdrive er prisen per Megabyte. Etter mine egne erfaringer kommer jeg imidlertid neppe til å bruke penger på Microdrive noen gang, jeg vil heller bruke litt ekstra penger for å få en flashbasert løsning.

Lenke til kommentar

Hei - jeg har bare kort tids erfaring med Hitachi (tidl. IBM) 1GB microdrive på mitt Sony F828. Der fugerer microdriven problemfritt. Har også en 256MB MS Pro - jeg kan ikke merke noen ytelesesforskjell mellom de to. Men - som sagt - har kun hatt kameraet i 3 dager.....

Lenke til kommentar

Personlig kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i mlwiraks beskrivelse av Microdriven, og jeg mistenker at han har vært eksepsjonelt uheldig med sine to eksemplarer.

 

Jeg har brukt en IBM Microdrive i over et halvt år nå, og tatt noen tusen bilder med den, først i et Fuji S602-kamera, og de siste par månedene med en Canon 10D. Fikk riktignok opp feilmeldinger en veldig sjelden gang i Fuji-kameraet, og måtte skru på og av kameraet for å fjerne disse, men jeg mistenker at dette har mer med kameraets håndtering av minnetypen å gjøre (det var aldri problemer etter at jeg hadde formatert brikken i kameraet) enn med selve Microdriven. Det har fungert helt fint på Canon-kameraet mitt i hvert fall.

 

Når det er sagt så er Microdrive, som det tidligere har blitt nevnt, ikke like robust som en CF-brikke. Derfor, har du råd til det, kjøp en kjapp 1 Gb CF-brikke av anerkjent fabrikat. Dersom du er opptatt av lagringskapasitet, men har begrensede økonomiske midler, gå for en Microdrive. Husk at det er garanti på Microdriven, så med mindre du behandler den uvørent skal det ikke være noe problem å få en ny dersom du skulle være uheldig å få et "mandagseksemplar".

Lenke til kommentar

De jeg har prøvd er fra IBM. Sandisk tror jeg ikke har Microdrives, dette er et flash-firma.

 

Hitachi har tatt over IBMs harddisk-avdeling, og den nye 4 GB Microdriven skal være betydelig raskere enn de gamle IBM-diskene. Kan godt hende at disse da igjen er raskere enn Sandisk Ultra II CompactFlash-kort.

Lenke til kommentar

Har hatt min 340 microdrive (IBM)siden forrige årtusen,har aldri vært noe tull.

Kjøpte den sammen med Canon Pro-70 en gang i den digitale steinalder.

Andre har vært uheldige og vil ikke høre snakk om microdrive.

Kan heller ikke kastes opp i lufta og lande på et betong-gulv! En stor fordel med en

brikke,dersom man ikke har noe annet å kaste.

Herax

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...