Gå til innhold

Test av Sony Cyber-shot DSC-F828


Anbefalte innlegg

Om Sony klarer å levere noe helt uten KA, så har de lagt gullegget..

Må for skams skyld si at bortimot ALLE produsenter sliter med dette.

Og som DxO testen viser , har f828 et moderat problem. Saken er at svingningene i forskjellige innstillinger blir veldig tydelig når det først topper seg.

 

Og man bør merke seg at det dukker opp software som skal ta for seg KA, og ikke tro at dette leveres for at ETT merke har fått i overkant pepper for KA.

Sjekk f.eks. Diwa tester på KA, så ser du at "selv" speilreflekser sliter.

 

"Håpet er lyserødt", og sannheten er svakt lilla... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om Sony har planer om å fikse den KA feilen?

Jeg ville ikke kalt det en "feil".

Kall det heller et "fenomen" som vil dukke opp på samtilige kamera med bra oppløsning og endel zoom. Variasjoner finnes naturligvis, men dette er et optisk fenomen som kanskje er umulig å unngå helt...med mindre man klarer å lage software som redigerer det bort automatisk (ikke så lett).

Lenke til kommentar

har et 828 og bruker det flittig til aktfotografering og portrettfotografering for det meste. Men også ute og i store rom med lite lys. KA er et ganske stort problem ved vidvinkel og på tele. DVS, at da er det KA. Men det vil ikke si at bildene på noen måte er ødelagt, men fenomenet dukker opp ved vidvinkel og tett opp til den, og ved tele og tett opp til full tele. Innenfor andre brennvidder er KA et problem jeg ikke ser noe til. Jeg har nå tatt over 2000 bilder med mitt 828, og blir bare mer og mer fornøyd. men jeg har brukt litt tid på å lære meg litt triks og sånn for å få det beste ut av kameraet. Sammenlignet med Digitale speilreflekser, kommer det til kort. Sammenlignet med andre kompakter er det overlegent. I hvertfall sammenlignet med de som har vært til nå.

 

Espen

Lenke til kommentar
Vel, siden jeg nå har kjøpt dette F828-kameraet og det har vært mye snakk om denne KA-greia føler jeg for å fortelle en liten ting ang. problemet. Kan jo være til nytte for andre som har dette kameraet. jeg har nemlig funnet ut at KA-problemet blir veldig lite om jeg bruker manuel lysmåling istedenfor de fastsatte. Jeg synes forskjellen er så gledelig at jeg synes det var verdt å nevne det her. I tillegg til de andre "triksene" jeg har nevnt i tidligere innlegg, synes jeg nå kameraet er en stor glede.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke hatt kamera siden jeg solgte mitt Nikon F801 m/utstyr for noen år siden (angret som en hund, det hadde bl.a. avansert databakstykke og SB24 blitz *snufs*).

 

Har lest noen tester på dette kameraet de siste månedene, og jeg la inn en bestilling i dag :)

 

Vil bruke det hovedsaklig til natur, litt portrett og ellers generelt, ingen spesielle områder egentlig, men mest natur.

 

Siden testen nevner minst 256MB CompactFlash, kjøper jeg et på 512 eller hur?

 

Hyggelig å se at så mange er fornøyd med det. Jeg har ikke noen som helst profesjonelle krav, og etter galleri bildene å dømme, er jeg ganske sikker på at jeg vil bli fonøyd med det.

 

Edit: Hva slags blitz bruker du, F828 ?

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Hei, og grattis med nytt kamera snart.... jeg bruker den billigste av de to som er "originale" fra Sony til dette kameraet. Dvs. den med 1000 i navnet. Den dyrere blitsen er visst mye bedre... men MYE dyrere. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte den, men den fungerer veldig bra den lille her også. Dessuten funker den bra den som sitter på kameraet også, men jeg vil ha mulighet til å vri på blitsen - og den eksterne virker også mye bedre ved lengere avstander.

 

F828

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jeg pleide å bruke en del blitz for mild opplysing direkte eller indirekte når jeg fotograferte diverse motiv utendørs. Innendørs gadd jeg ikke å bale med (kunstlysfilm og alt det der), men det kan vel bli litt mer av det med digitalt.

 

Veldig mye bra info på dette forume, me = happy :)

 

Takk igjen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først må jeg bare takke for en meget bra nettside!

Dette blir min andre post i forumet, hvor min første gjaldt hva slags kamera jeg burde kjøpe.

 

Jeg er nå en lykkelig eier av et Sony F828! :thumbup:

 

I testen gjennomført her fikk kamera en del pepper grunnet dårlig RAW støtte.

Gjaldt særlig støtte for tredjeparts programvare som f.eks Adobe Photoshop.

 

Jeg bruker selv Adobe Photoshop CS, og hvis dere besøker nettsiden til

Adobe er det kommet en oppdatering som støtter RAW for F828.

Testet det for noen timer siden, og jeg gliser av lykke enda!!! :D

 

Adobe Photoshop CS RAW oppdatering

 

Så kan det være en fordel å oppdatere selv kamera også.

Sony Support

 

Og til slutt en liten artikkel som er verdt å få meg seg:

imagestation.com

Endret av kreative
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei, og grattis med nytt kamera snart.... jeg bruker den billigste av de to som er "originale" fra Sony til dette kameraet. Dvs. den med 1000 i navnet. Den dyrere blitsen er visst mye bedre... men MYE dyrere. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte den, men den fungerer veldig bra den lille her også. Dessuten funker den bra den som sitter på kameraet også, men jeg vil ha mulighet til å vri på blitsen - og den eksterne virker også mye bedre ved lengere avstander.

 

F828

Ekstern blits ja... men hvordan er det med utløserforsinkelsen med ekstern blits?Uten ekst blits er det jo 0,27 sek, og dette kan jo være nokså irriterende i enkelte tilfeller.

:dontgetit:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...