Gå til innhold

Test av Sony Cyber-shot DSC-F828


Anbefalte innlegg

Skulle bare legge til at F828 mener med "amatører" selvfølgelig mener folk som har god peiling, men som ikke tjener noe på det dem gjør. Det er litt trist at ordet "amatør" i dag umiddelbart blir forbundet med noen som er dårligere enn "alle" andre i det han/hun gjør, da den opprinnelige betydningen egentlig er på en måte akkurat det motsatte.

 

Definisjonen av profesjonell er vel egentlig bare at du tjener penger på det du gjør, og derav finnes det masse amatører som langt overgår proffer i kunnskap.

 

Det nederste sjiktet kalles "konsumenter", og jeg selv hater dette ordet fordi det høres veldig flott ut å være en konsument i forhold til å være amatør, selv om det egentlig er stor status å være amatør. Jeg bruker som oftest "massen" om konsumentene (eller de "dumme" om jeg skal være slem), siden dette bestandig er den mest kjøpesterke gruppen med minst kunnskap. Akkurat som "mobben" i gamle dager nytter det ikke å snakke fornuft med den, og du går sannsynligvis under om du går imot.

 

Det fantastiske er at digitalmarkedet stort sett styres av amatører, fordi mobben ikke helt er sikre hva dem vil ha da den digitale revolusjonen fremdeles er i startfasen, og mange holder seg til de gode gamle 35mm-kameraene (som absolutt ikke trenger være et dårlig valg) enda noen år, eventuelt gjør skikkelig research (for en gangs skyld) før dem kjøper da det er en betydelig utgift.

 

Fremtiden vil sannsynligvis bringe mange flere SMÅ kamera som lover gull og grønne skoger til en slikk og ingenting (for å presse inn så mange klisjeer som mulig :)) á la det Trust driver med nå for tida. Dette fordi de største salgssuksessene ofte er små og gode kamera. Heldigvis har vi (og vil ha) mange gode produsenter som vi fremdeles kan stole på uansett. Ixus og Mju-kameraene er egentlig helt usannsynlig fantastisk når man tenker over det... Ixusene har også manuelle justeringer... Det er egentlig helt utrolig hva man kan gjøre med så små greier.

 

På tide å runde av denne digresjonen....... :) Ble litt mye... Glemte hvor jeg startet :)

 

Det ble heller ikke nevnt i testen at digitalstøy er langt mindre merkbar når bildene er printet ut enn det man ser på skjermen. Dette ofte pga man er vant til støy fra den analoge verdenen når man ser et bilde. Tenkte jeg skulle nevne det...

 

Nok en gang: bra test! Håper det kommer en billigkamera-test neste gang! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mlwirak;

 

>Nei, tv-utgangen bruker nok det samme signalet som LCD-skjermene. Så man får nok "black-out" her også.

 

Altså, blidet blir borte i ca 1 sec. når man fotograferer? Dette kan jeg leve med ;)

Men, trenger ikke LCD/søker, kun tv-ut, det lar seg vel gjøre?

 

decker.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Flott artikkel!

 

Et par småting jeg lurer på, som kanskje de som har testet kameraet kan svare på?

 

- Når man skal ta et bilde, er det mulig å hele tiden se bildet på en monitor/tv med tv-ut funksjonen?

 

- Hvor stor er den kromatisk aberasjonen, er den SINNSYK? Kan noen legge ut noen eksempelbilder, tatt ute i vanlig sollys/dagslys eller noe?? =)

 

Decker.

Jo da det går fint å se bildet "live" på TV når du skal ta bilder. Samtidig vises det som normalt i skjermen på kameraet. Prøvde også i dag å spille videosnutter tatt med mitt 828 på TV`n. Kan hende det er mine øyne som er lite kresne, men jeg kan ikke se noe forskjell fra mitt DV-kamera. Det er i alle fall 100% godt nok - ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Hei

 

:wow: Jeg har venta i evigheter på f828 kameraet mitt fra itbutikken.no. Er det noen som vet når dette kameraet kommer til Norge (i bøtter og spann, altså - tilgjengelig for fler enn de bare få heldig utvalgte)?

 

:wow: Er det noen som vet om det er plass til både F828 og en blits i bæreveska man får med i tilbehørssettet SONY ACC CSFM?

 

:wow: KANSKJE DUMT SPØRSMÅL MEN :p : blir det mindre (eller mer) synlig støy på bildene hvis man bruker lavere oppløsming (feks 5MP) ved høyere ISO?

 

Vennlig Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Hei

 

:wow: Jeg har venta i evigheter på f828 kameraet mitt fra itbutikken.no. Er det noen som vet når dette kameraet kommer til Norge (i bøtter og spann, altså - tilgjengelig for fler enn de bare få heldig utvalgte)?

 

:wow: Er det noen som vet om det er plass til både F828 og en blits i bæreveska man får med i tilbehørssettet SONY ACC CSFM?

 

:wow: KANSKJE DUMT SPØRSMÅL MEN :p : blir det mindre (eller mer) synlig støy på bildene hvis man bruker lavere oppløsming (feks 5MP) ved høyere ISO?

 

Vennlig Hilsen Rune

Har fått mitt kamera fra Komplett idag, regner med at de har det i "bøtter og spann".

Lenke til kommentar

Takk Anderfo & Matrix!

 

Jeg trives nok fint med 5MP (8MP tar jo etterhvert forferdelig mye plass når man tar bøttevis med bilder), og ser nå frem til at F828'ene ankommer Norge....

 

:thumbup: Jeg lurer fortsatt på om det er plass til en blits itillegg til F828 i bæreveska som følger med i tilbehørssettet SONY ACC CSFM (finnes på itbutikken.no og på sonystyle.no) Er det noen som har kjøt dette settet som kan si meg om de tror det er plass til ei lita blits oppi der også?

 

:mad: KROMATISK ABBERASJON (KA) :mad: :

:w00t: Jeg har lest mange artikkeler som påpeker kromatisk abberasjon i F828. Prøv å se på TV, dere: Hvis dere ser etter KA finner man det over alt på TV også! Sprøtt. Det man ikke vet om har man ikke vondt av :thumbs: Jeg skal derfor prøve å glemme alt jeg vet om KA....

 

FOR Å LESE MER OM ANGST OMKRING KA & SONY F828,

se http://www.luminous-landscape.com/essays/cognative.shtml

 

:dribble: Ich nitcht habe das angst lengre....

Rune

Endret av Runefb
Lenke til kommentar
Har nå tatt ca. 300 bilder med kamera; jeg MEGET fornøyd og kan trykt gi min anbefaling. Nå gleder jeg meg til å teste ut mer manuelle instillinger etc.......

Savner en god veske/bak el..........

Tips ang. veske.... Kjøpte en liten fra "Lowepro" og den passet UTMERKET. Man kan ta bort og flytte veggene slik at kameraet passer selv om det har linsen på siden. God plass til extra "dippedutter" også - og blits er det plass til. Skikkelig god kvalitet med kraftige glidelåser og skulderrem. Jeg betalte bare 299,-

 

F828

Lenke til kommentar
Har nå tatt ca. 300 bilder med kamera; jeg MEGET fornøyd og kan trykt gi min anbefaling. Nå gleder jeg meg til å teste ut mer manuelle instillinger etc.......

Savner en god veske/bak el..........

Tips ang. veske.... Kjøpte en liten fra "Lowepro" og den passet UTMERKET. Man kan ta bort og flytte veggene slik at kameraet passer selv om det har linsen på siden. God plass til extra "dippedutter" også - og blits er det plass til. Skikkelig god kvalitet med kraftige glidelåser og skulderrem. Jeg betalte bare 299,-

 

F828

Hvilken LowePro-veske var det?

Lenke til kommentar

Jeg har fått min F828 nå

og er dritfornøyd! :thumbs:

 

Jeg forstår ikke at noen kan mene noe annet, altså.

Kameraet er sylskarpt og lynsrask og kromatisk abberasjon ser jeg lite til.

- kanskje det er individuelle forskjeller mellom kameraene eller no?!

 

:D Happy Camper :thumbup:

- Rune

Endret av Runefb
Lenke til kommentar
Har tatt noen nattfoto/kveldsfoto uten spesielle problemer :shrug:

Driver dere å tar bilder av gatelys med macro eller ;)

Hmm, hvis du ikke ser KA eller ISO-støy så er du ikke særlig kritisk til dine bilder! Greit nok at kameraet fungerer godt og tar knall bilder under gode forhold! Men når det kommer til KA og ISO støy, er kameraet absolutt for dårlig etter min smak! Har prøvd både f828, 717, canon 300D og Canon 10D, og jeg må si at de to sistnevte går av med seieren med god margin!

Personlig hadde jeg valget mellom disse kameraene, men valgte til slutt canon 10D. :thumbup:

 

Nei, jeg bruker ikke macro-innstillinger når jeg tar bilde av lyskilder! Har prøvd maaange innstilllinger! Sony'en og nattbilder er to ting som desverre ikke er særlig godt forenelig! Skulle gjerne sett at kameraet var bedre ang. støy! Det er jo tross alt et fint stykke arbeid!

Lenke til kommentar

:wow: Om man for en stor del skal springe ute om natta for å ta bilder er f828 ikke noe sjakktrekk å kjøpe. Ingen tvil om det. Om man derimot skal, som folk flest, være oppe om dagen å ta de fleste bilder fra soloppgang til solnedgang, så er f828 et av de beste sjakktrekkene på aldri så lenge. Nå har jeg hatt dette kameraet lenge, og tatt nær 1000 bilder. Eneste svakheten jeg kan se med dette kameaet er landskapsbilder på natta.... jeg kan leve med at jeg ikke kan ta bilder av byen om natta. Men jeg kan jo om jeg vil da... men det blir en del støy på bildene. I absolutt alle andre situasjone blir bildene vanvittig bra. Utrolige farger og skarphet.

 

Jum jum.... ;)

Lenke til kommentar

Hei Tovito

 

Nå har jeg fulgt ditt råd og prøvd å ta et nattfoto.

 

Jeg er likvel fornøyd. Skulle gjerne ha vist deg et bilde jeg tok nå nettopp av en bil i mørket + gatelys uten problemer.

 

Kan det være at F828'ene er forskjellige - at noen jhar mer KA enn andre?

 

Rune

Lenke til kommentar

Det er jo fint at du er fornøyd med kameraet! Jeg ville nok ikke blitt det! Har, i motsettning til andre, prøvd kameraet i over en uke! Og jeg baserer dermed ikke det jeg mener om kameraet på tester utført av andre!

 

Om det finnes forskjeller på de forskjellige sony-kameraene vet jeg ikke, men i så fall vitner det (etter min mening!) om et dårlig produkt! Hvem vet hvem som får de gode og hvem som får de dårlige modellene!?

 

Og dessuten er det ikke bare nattbilder med lyskilder som produserer mye KA, det finnes mange situasjoner i dagslys også!

 

Uansett synes jeg (selv om det er morsomt) at det er ganske nytteløst og relativt dumt å sitte hær og diskutere om det er bra eller ikke. Kameraet er bra, ingen tvil om det! Og det er mange som er fornøyd med det! I forhold til mitt gamle canon V3, er kameraet utrolig bra, og byggekvaliteten er suveren. I dagslys er kameraet veldig bra, men det blir fort mye KA på bilder i grenseområdet mellom mørke kanter mot sterkt lys!

 

Mitt valg er canon fordi jeg er svært fornøyd med kameraet. Jeg kunne ikke tenke meg sony'en! For meg er faktorene som fikk meg til å ikke velge sony følgende:

-Skiftbar opptikk hos canon, masse fin optikk å oppdriver (selv om det koster..)

-Mindre støy på canon, selv på sky-høye ISO

-Fikk en bedre "feeling" med canon kameraet!

-Jeg setter bildekvaliteten høyest, og nattfotografi synes jeg er morsomt.

 

Hvis det er noen som kan fremvise et nattfoto av god kvalitet tatt med en f828, så er jo det supert! Det kan jo hjelpe mange andre som sitter og vurderer om hva de skal kjøpe!

Endret av tovito
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...