Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdien av bilen

peterjohn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Mercedes-Benz E-klasse 350e, 2017-modell. Dette er en fin bil. I fjorårets skattemelding var bilens verdi oppført til 200 000 kr. Som ble skrevet der automatisk.  Jeg kjøpte bilen i fjor for 300 000 kr.

Hvilken pris eller verdi skal føres opp i skattemeldingen ? Hvis listeprisen var 600 000 kr i 2017, utgjør 15 % av dette nå bare 90 000 kr. Bør jeg føre opp 90 000 kr i neste skattemelding ? Hvordan vil dette påvirke formuesskatten ? Vil den bli lavere eller høyere hvis jeg endrer bilens verdi fra 200 000 kr til 90 000 kr ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I følge Skatteetaten skal du som hovedregel bruke listepris (inkludert ev. ekstrautstyr, altså nybilpris) justert for alder iht. tabellen. Ved avvik i verdi under listepris kan du legge inn markedspris, men det står ingenting om at du skal justere opp verdien om den justerte listeprisen er lågare enn markedsverdi.

Sitat

Er den reelle verdien av bilen din lavere enn formuesverdien, kan du legge inn bilens markedsverdi hvis bilen av ulike årsaker har gått ned i verdi.

Om du betaler formuesskatt så kan den bli redusert med 1100-1200 kr ved å endre verdien frå 200 k til 90 k.

Endret av Zeph

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...