Jauda69 Skrevet 11. august Skrevet 11. august Som overskriften sier. Tenningspolen / coilpacken på bilen spratt tydeligvis bare opp under kjøring. Såpass kraftig at den ordnet en bite liten bulk i panseret. Var så heldig at det stoppet en billist som hadde litt peiling med verktøy som fikk skrudd den på igjen og fikk start på bilen igjen. Men det ingen av oss helt skjønner er hvorfor den spratt opp. Så bare lurer på om det er noen bilkyndige her som kanskje har peiling på evt hva som har skjedd.
Dachs33 Skrevet 11. august Skrevet 11. august Lenge siden jeg holdt på med tennplugger og bensinmotorer, men overtrykk hvis pluggen ikke sitter tett mot topplokket. Dårlige gjenger, dårlig pakning eller løs tennplugg. Defekt gummihette eller fjær i spolen kan og være en årsak.
Okapi1111 Skrevet onsdag kl 13:45 Skrevet onsdag kl 13:45 (endret) Det høres egentlig ut som at tennpluggen har løsnet og blitt «skutt ut», og at coilpakken bare har fulgt med opp. Det kan faktisk bli ganske voldsomt når kompresjonen i sylinderen får jobbe. Jeg ville fått sjekket gjengene i toppen, selve tennpluggen og om pluggen har vært strammet med riktig moment. Hvis gjengene er skadet, kan pluggen løsne igjen selv om man bare setter den på plass nå. Sjekk også coil og festet, siden det åpenbart har fått seg en smell. Ville ikke kjørt så mye med bilen før dette er avklart. Når du har funnet ut hva som faktisk røk, er det ganske greit å finne riktig plugg , coil hos Autodoc, men jeg ville definitivt funnet årsaken først. Endret onsdag kl 13:45 av Okapi1111
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå