Gå til innhold

Gigabyte 3D Cooler PRO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er skeptisk til heat pipe prinsippet, speseiellt når pipene blir liggende horisontalt. At en gass inni der skal forflytte seg så voldsomt raskt. Det skulle vært morsomt med en sammenlikning til helmetall kobberstaver.

 

Dette med å presse aluminiumsprofiler på kobber-rør/staver er også en tvilsom konstruksjon av flere grunner.

Det siste her ville være grunnen til at jeg ikke ville anbefale kjøleren. :cool:

Hvis du leser nærmere på siden om heat pipes vil du se at det ikke er et hult rør med gass/væske som beveger seg, men et vekesystem som vha. kapillæreffekten gjør effektiviteten så godt som uavhengig av monteringsretning. Det er mye interessant lesestoff om heat pipes, bare let på google :-)

 

Angående effektivitet - jeg leste en gang en artikkel om varmeledningsevnen i heat pipe, hvor det ble gjort et forsøk med heat pipe på 1 cm i diameter. Jeg husker ikke hvor mye effekt som ble kjørt gjennom, men naturlig nok oppimot det røret kunne tåle.

 

For å få samme effekt gjennom massivt, rent kobber, uten at det ble så varmt at det glødet, måtte de bruke en varmeleder på ~15x15 cm. Så ja; heat pipes er særdeles effektivt!

 

Jeg ser heller ikke hva du finner tvilsomt med aluminiumsplater sammen med heatpipes. Heat pipes er kompakte og effektive varmeledere, mens aluminiumsplatene sørger for stort areal mot kjølig luft. Selv om det ikke kommer fram av det vi har skrevet, overføres også varmen godt fra heat pipes til aluminiumsplatene, da det er laget en flens i dem så de har kontakt i hele "høyden" mellom to plater.

 

Kommentér gjerne, dette er et emne jeg godt kunne tenkt meg å gå dypere inn i.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte min fra Hardwarebutikken.no og den var ikke sandblåst/planslipt. Kunne klart se(og føle) gruverte ringer på undersiden, som om de brukte en "flat" stein og slipte den. Var også skuffa at den ikke hadde en autoregulerbar vifte :( Må gå bak PC'n for å justere vifte hastigheten hver gang. Ellers er den topp! :thumbs:

 

Skal komme ut en ny dyrere utgave som skal hete 3D Cooler Ultra eller no, med full kobber og greier. Hvis jeg husker riktig ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte min fra Hardwarebutikken.no og den var ikke sandblåst/planslipt. Kunne klart se(og føle) gruverte ringer på undersiden, som om de brukte en "flat" stein og slipte den. Var også skuffa at den ikke hadde en autoregulerbar vifte :( Må gå bak PC'n for å justere vifte hastigheten hver gang. Ellers er den topp! :thumbs:

 

Skal komme ut en ny dyrere utgave som skal hete 3D Cooler Ultra eller no, med full kobber og greier. Hvis jeg husker riktig ;)

På Gigabyte`s cpu vifte "skal" det følge med en viftestyring som du setter i disskett skuffen, men må du gå bak!?

 

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar
hmmm virka fin den, hvordan tror du den vil yte på min barton 2800+ ? den har for tiden 44c i idle med boxed kjøler :blush:

 

Og: Yummy? Støvfilter jah, hvor kan jeg få tak i det da?

Støvfilter - microplex, Gigabyte kjøleren paser utmerket til din 2800+, den klarer opp til 3400+, jeg skal selv ha den på min 3200+ :cool:

 

Et utmerket valg!

Men jeg er litt "hypp" på GigaByte å da så... :love:

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...