Svanshorn Skrevet onsdag kl 10:06 Skrevet onsdag kl 10:06 Hei! Har begynt å «perfeksjonere» en hvit saus. Hvit saus/bechamèl er jo i utgangspunktet ganske enkelt, men jeg sliter med at den blir i tykkeste laget, uten å ødelegge den, er det mer melk eller smør som er det beste å spe på med? Har også prøvd meg på en ostesaus gjennom en bechamèl-base, hvor jeg da bare smelter inn ost i sausen. Problemet jeg får da, er at så fort sausen har kommet på bordet, så blir det stivere og hardere så fort den mister temperatur, som gjør den vanskeligere å ta i bruk, på den måten at man nesten må bruke makt 😄. Noen tips både her og der? //
MailMan13 Skrevet onsdag kl 10:48 Skrevet onsdag kl 10:48 (endret) Mindre stivelse. Det vanlige 1:1:10 forholdet lager en i overkant tykk saus i seg selv. Bruker du den som base for mornay, så er det bedre å begynne med 1:1:15 som utgangspunkt. Endret onsdag kl 10:49 av MailMan13 1
Svanshorn Skrevet onsdag kl 10:51 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:51 Takk for innspill! 1 del, mel, 1 del smør, og 15 deler melk antar jeg?
^fmj Skrevet onsdag kl 11:11 Skrevet onsdag kl 11:11 (endret) Svanshorn skrev (19 minutter siden): Takk for innspill! 1 del, mel, 1 del smør, og 15 deler melk antar jeg? Ja, spe med mer melk om den blir for tykk og kok den lenge nok. Et triks når du lager sausen er å spe med melk som er godt oppvarmet, da blir det lettere å unngå klumper. Endret onsdag kl 11:11 av ^fmj
MailMan13 Skrevet onsdag kl 11:29 Skrevet onsdag kl 11:29 33 minutes ago, Svanshorn said: 1 del, mel, 1 del smør, og 15 deler melk antar jeg? Stemmer. Det tradisjonelle klassiske forholdet er 1:1:10. Avhengig av hva man gjør videre så er det ofte litt for tykt. Hint: Holder du sausen under ca 65 grader når du rører inn osten så blir den glattere. Det er nok til å smelte osten uten å koagulere proteinene i den. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå