Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litereffekt uten pustehjelp


Zagato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det dårligste jeg har hørt om er 1979 Ford Mustang... Den største motoren som de kaller 5.0 (er faktisk 4948 ccm, 302 cu. in.) har 140 hestekrefter. Det gir et liter/effektforhold på 28,2. Utgaven med innsprøytning kom 7 år seinere med 200 hk. (40hk/L) Som du ser, langt dårligere enn det russerne klarte!

Blir veldig vanskelig å sammenligne en stor V8'er på 5 liter med en liten rekke 4'er. Selv om 1979 modellen (som er den første fox body'en) bare hadde 140hk med 5.0 V8, så hadde den nærmere 340Nm. Med en fire trinns kasse og 3,45:1 utveksling, så gjøre den 0-100 på drøyt 8,5 sek. Mao parkerer den en Lada rimelig greit. Konklusjon = det er ikke kun hk per liter som teller som Gerri28 sier.

 

Modellen med innsprøyting kom forøvrig i 1984, da hadde den 175hk, men 335Nm (altså litt mindre enn i 1979).

 

Forøvrig hadde 2,3 liter R4 til samme bil 88hk, noe som gir 38,2 hk, men denne er altså vesentlig tregere.

Lenke til kommentar
Peugeot 205 1,9 GTI: 130HK

Det er 68,4 hk/L. Og det er 146HK/tonn. Hvor mange slår den? Ok, ikke så hinsides mye da, men gøy ihvertfall. Bare vent til jeg får i en MI16 motor på 160 gamp.

Ikke råmye med 146hk/tonnet egentlig, men kan tenke meg det er en morro bil å kjøre. Har i overkant av 200hk/tonn selv på Mustangen.

Lenke til kommentar
Modellen med innsprøyting kom forøvrig i 1984, da hadde den 175hk, men 335Nm (altså litt mindre enn i 1979).

Nå snakket jeg om den elektroniske innsprøytingen (1986), ikke CFI systemet (1984). 5.0-literne med CFI hadde 165 hk og 332 Nm, og de kom med en 4-trinns auto. Forgasserutgaven fra '84 hadde 175 hk og 332 nm.

 

Men men. Jeg skjønte poenget om at dreiemoment også er viktig å tenke på.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Modellen med innsprøyting kom forøvrig i 1984, da hadde den 175hk, men 335Nm (altså litt mindre enn i 1979).

Nå snakket jeg om den elektroniske innsprøytingen (1986), ikke CFI systemet (1984). 5.0-literne med CFI hadde 165 hk og 332 Nm, og de kom med en 4-trinns auto. Forgasserutgaven fra '84 hadde 175 hk og 332 nm.

 

Men men. Jeg skjønte poenget om at dreiemoment også er viktig å tenke på.

Seff skulle det være 165hk på CFI'en ja. Ble oppgradert til 180hk sent i 1985. Standard girkasse til GT'en i 1984 var uansett T-5 femtrinns manuell overdrive, med AOD som option. Forgassermotoren i 1985 hadde forøvrig økt til 210hk og var vel den sprekeste forgassermotoren i Fox-Body serien.

Lenke til kommentar

77 Chevrolet Malibu 350cid (5,7L) 170hk (eks likbil): 30hk/L

 

75 Pontiac Trans Am 455cid (7,5L) 520HK/1000nm +/-: 70hk/L

 

 

Likbilen har ikke bare lite hk pr liter, men også lite hk pr kg bil (1950kg) som er det som teller. Men er betraktelig raskere enn feks en helt vanlig moderne 2liter som har mer hk pr kg bil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
det skal mye til. det fins ikke no serieprodusert bil med mer hk/L enn den bilen uten pustehjelp

Jeg har iaffal 2.plassen :D:w00t:

Gammel tråd, men hvorfor ikke :D

 

Glemmer du ikke RX8`en nå?

Omtrent samme ytelse fra 1,3L.

Blir ikke det nærmere 180hk/Liter? :ohmy:

 

Som et ekstrem tilfelle kan jeg nevne at disse motorene kan trimmes til litereffekter over 340hk uten turbo. :dribble:

Lenke til kommentar
Glemmer du ikke RX8`en nå?

Omtrent samme ytelse fra 1,3L.

Blir ikke det nærmere 180hk/Liter?  :ohmy:

 

Som et ekstrem tilfelle kan jeg nevne at disse motorene kan trimmes til litereffekter over 340hk uten turbo.  :dribble:

Og RX8 har ikke turbo?

 

Nye bilen min har 84.2 N/A nå.

Får mer etter hvert. :)

 

Edit: Z3 1.9i med M44-motor.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Glemmer du ikke RX8`en nå?

Omtrent samme ytelse fra 1,3L.

Blir ikke det nærmere 180hk/Liter?  :ohmy:

 

Som et ekstrem tilfelle kan jeg nevne at disse motorene kan trimmes til litereffekter over 340hk uten turbo.  :dribble:

Og RX8 har ikke turbo?

 

Nye bilen min har 84.2 N/A nå.

Får mer etter hvert. :)

 

Edit: Z3 1.9i med M44-motor.

Nei den har ikke turbo.

 

Men det er mulig at en turbo versjon vil komme etterhvert

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...