Gå til innhold

Oppdatere Drupal via Composer hos Domeneshop

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg  har brukt Drupal i en årrekke, og har innsett at de legger mer og mer opp til oppdateringer via Composer. Jeg har nå bitt i det sure eple og installert og gjort meg kjent med Composer lokalt på egen datamaskin. Jeg har oppdatert via kommandolinje i PowerShell-vinduet. 

Det er fortrinnsvis enkelt å oppdatere og vedlikeholde den lokale instansen av Drupal på datamaskinen. Jeg har sparret litt med Copilot om hvordan jeg kan oppdatere Drupal-installasjonen via kommandolinje fra min datamaskin. Jeg ser for meg det blir en initiert en eller annen form for FTP-opplasting. 

I følge Copilot er det to måter å oppdatere produksjonen av Drupal på: Enten å installere Composer via SSH hos Domeneshop og oppdatere rett på serveren via SSH.. Dette skal vist være tungvint da Domeneshop kan ha begrensninger på bruk av Composer.

Alternativet er å oppdatere Drupal lokalt med Composer for å så laste opp filer. Følgende rutine anbefales: Test lokal installasjon at alt virker ok. Last opp mappeområdene vendor/composer.lockcomposer.json og web/ (eller bare endrede filer). Jeg ser egentlig ikke helt vitsen i å oppdatere de tre første mappene hvis det ikke er noen direkte kobling mellom min lokale instans av Composer. og produksjonsserveren hos Domeneshop Det kan hende jeg går glipp av noe / ikke skjønner her.

Holder det at jeg laster opp web/-mappen med de oppdaterte filene? Config-filene lokalt bør vel være stilt inn til å bruke samme database som produksjonsserveren hvis jeg skal kopiere opp filene?

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...