Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg må brått på jakt etter ny gressklipper og er helt blank på robotgressklippere. Hva er mye for pengene nå i 2026? Hvordan finne fram i jungelen av modeller? Er det noen standarder eller alt proprietært? Jeg har et halvt mål tomt, ca halvparten gress. Normal mengde utfordringer for en robot vil jeg tro.

Siden jeg har null peiling på disse så er det eneste kriteriet jeg har tenkt på ennå pris. Ser for meg 3-6 000, men det er sikkert mange andre egenskaper som er viktige. 

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg må brått på jakt etter ny gressklipper og er helt blank på robotgressklippere. Hva er mye for pengene nå i 2026? Hvordan finne fram i jungelen av modeller? Er det noen standarder eller alt proprietært? Jeg har et halvt mål tomt, ca halvparten gress. Normal mengde utfordringer for en robot vil jeg tro.

Siden jeg har null peiling på disse så er det eneste kriteriet jeg har tenkt på ennå pris. Ser for meg 3-6 000, men det er sikkert mange andre egenskaper som er viktige. 

Jeg tok runden med research for en måned siden og endte med Segway Navimow i208E som riktignok er litt utenfor prisområdet du har angitt (jeg startet også der :D ). Fordelene her er drift på alle hjul (flott hvis du har noen skråninger), støtte for automatisk kartlegging (som ser ut til å fungere fint på kompleksitet ala forballbaner, men neppe i en halvkomplisert hage), rask manuell kartlegging med enkel input av hindringer, støtte for cm nøyaktig gps uten behov for ekstern antenne (som følger med om man eks har dårlig dekning), planlegging i forhold til regn etc.  Dette er årets modell så man slipper være utdatert fra start, 
Elkjøp har ihvertfall tilbud nå på 10990 inklusive garasje.

Skrevet

Takk, jeg kjører på med spørsmål:

Hvordan fungerer egentlig navigasjonen når den har GPS?

Gjør det avgrensningsbånd unødvendig?

Klipper den systematisk eller kaotisk?

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Simen1 said:

Takk, jeg kjører på med spørsmål:

Hvordan fungerer egentlig navigasjonen når den har GPS?

Gjør det avgrensningsbånd unødvendig?

Klipper den systematisk eller kaotisk?

Avgrensingsbånd er ikke nødvendig på moderne klippere. Denne benytter nøyaktig gps + kamera. Grense kan settes manuelt ved å benytte telefonen som "joystick" eller i teorien gjøres automatisk. Finnes noen videoer på youtube for en nærmere kikk. Denne klipper forøvrig ved å først ta en runde rundt området og så gå systematisk til verks i en vinkel som endres tilfeldig hver tur.  Høyde stilles manuelt på selve klipperen. Du kan planlegge klipping per dag (start stopp intervall) inne i appen.  Den kan klippe på natt men tviler på at dette er tillatt (grunnet piggsvin etc).

Endret av ps5
Skrevet
ps5 skrev (50 minutter siden):

rense kan settes manuelt ved å benytte telefonen som "joystick" eller i teorien gjøres automatisk.

Betyr det at den krever app for å fungere? Og bruker Wifi for kommunikasjon?

I så fall, er det sånn at prosessering (kamera, kjøremønster etc) er noe som foregår på telefonen eller har klipperen egen prosessor som tar seg av dette?

Jeg spør fordi jeg lurer på om klipperen er avhengig av kontinuerlig kommunikasjon med telefonen eller om jeg f.eks kan ta meg en tur på butikken med mobildata slått av uten at klipperen stopper opp.

Videre, gjør dette det utfordrende å ta med klipperen til min mor så jeg kan klippe for henne?

Eller å låne den til naboen, der jeg antar min Wifi-dekning forsvinner på deler av tomta?

Skrevet
9 minutes ago, Simen1 said:

Betyr det at den krever app for å fungere? Og bruker Wifi for kommunikasjon?

I så fall, er det sånn at prosessering (kamera, kjøremønster etc) er noe som foregår på telefonen eller har klipperen egen prosessor som tar seg av dette?

Jeg spør fordi jeg lurer på om klipperen er avhengig av kontinuerlig kommunikasjon med telefonen eller om jeg f.eks kan ta meg en tur på butikken med mobildata slått av uten at klipperen stopper opp.

Videre, gjør dette det utfordrende å ta med klipperen til min mor så jeg kan klippe for henne?

Eller å låne den til naboen, der jeg antar min Wifi-dekning forsvinner på deler av tomta?

Nå må du snart spørre produsenten men under initiell kartlegging bruker den Bluetooth fra telefon og til statusoppdateringer bruker den WiFi antagelig fra parkeringsplassen. Den har også medfølgende valgfri gps antenne som gir større rekkevidde

Skrevet

Eneste behovet for app for min del er for å sette opp området og justere instillinger. Ellers trenger ikke klipperen kontakt med annet enn GPS da all informasjon ligger lagret på denne. Det blir nok for mye styr å ta den med til en annen plass da du må sette opp alt på nytt, men å samarbeide med naboen (Forutsatt at klipperen kan enkelt kjøre i mellom hagene) er null stress. Da lager du bare to områder i appen, lager en gate i mellom disse som klipperen trygt kan kjøre på og velger i appen hvilke dager den skal klippe hvilke hageflekk. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...