Blesten_i_vesten Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Vi overtar et hus i juli, og kjelleren ble en gang bygget om til en "boenhet". Slik den står i dag er den ulovlig, og alt må rives og bygges opp igjen fra bunnen av for å kunne godkjennes. Vi ønsker å gjøre dette riktig fra start og unngå unødvendige kostnader. Derfor lurer jeg på hvordan dere som har vært gjennom prosessen har gått frem. Planen vår er å rive og bygge nytt bad, ta ned og sette opp nye vegger, bytte vinduer for å sikre rømningsvei og kanskje flytte inngangen. Vi vet at man må bruke fagperson når enheten ikke er godkjent. Det jeg lurer på er om man må finne mange ulike fagfolk selv, eller om det holder å kontakte én. Etter det jeg har forstått, holder det å finne én ansvarlig søker som tar seg av søknaden og koordinerer de andre fagfolkene som trengs. Etter hvert ønsker vi også å endre hoveddelen av boligen, med påbygg, utvidelse av nåværende bad, nytt soverom, ny inngang, terrassedør og et nytt bad. Jeg er usikker på om dette kan søkes om samtidig som bruksendringen i kjelleren, eller om det er bedre å vente til den delen av prosjektet er klar. Det virker som man enten kan søke alt samlet i én stor søknad, eller søke i to runder for å komme i gang raskere med kjelleren. Spørsmål: 1.Hvordan går man frem med ansvarlig søker når man skal søke bruksendring (hvor finner jeg dette)? 2.Hva er smartest med tanke på lån når man skal i gang med et sånt prosjekt 3.Hva gjør en ansvarlig søker? Tar gjerne imot erfaringer og tips fra dere
Nimrad Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Jeg er ingen ekspert for å ha det sagt, men har fulgt en prosess fra sidelinjen som kan ligne. Lek deg litt rundt på https://www.dibk.no/ så blir du kanskje litt klokere. Blant annet finnes en veiviser om bruksendring og et register for godkjente foretak mener jeg å ha hørt. Jeg ville egentlig startet med en telefon til kommunen. Blesten_i_vesten skrev (16 minutter siden): 2.Hva er smartest med tanke på lån når man skal i gang med et sånt prosjekt Kommer helt an på. Flexilån er det billigste, men da må du ha veldig stor EK-andel(som oftest 40%). Det har du kanskje ikke gitt at du nettopp har kjøpt? I så fall må du enten søke om byggelån eller drive og refinansiere hver gang du trenger mer penger. De fleste velger nok byggelån. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå