Gå til innhold

Omsorgsbolig og formue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bestefar som har solgt huset sitt og nå bor i omsorgsbolig. Har forstått det slik at kommunen tar beslag i x antall prosenter av det som regne som skattbar inntekt? Disse pengen står jo på vanlig sparekonto til en slikk og ingenting i rente, så disse burde vel ha blitt plassert i rentefond på ASK - da kan vel ikke kommunen ta de, eller? Han bor jo der allerede, så det blir jo litt snusk kanskje? 

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommunen tar ikke noe av sparepengene som betaling, men rentene på sparepengene vil telles med i begregningsgrunnlaget til kommunen.

Selv om kommunen kan ta potensielt ta mye av rentene, bør en anselig formue uansett være plassert i noen bedre enn bankes laveste innskuddskonto.

Si at man har 1 mill kr i banken til 2% og kan øke dette til 4 % rente, altså en økning i renteinntenkter på 20 000 kr, så kan kommunen med maksimal sats på 80 % (trolig mye lavere etter fratrekk etc), gjøre at kommunen får 16 000 kr av økningen på 20 000 kr. 

Skrevet

Jeg prøver iherdig å få min mor til å plassere disse pengen et bedre sted, men når en ikke har trua på finansverden så blir det vanskelig. Jeg tipper han får et sted mellom 2,5-4% rente i dag. Minus skatt og inflasjon så er en jo nesten i minus, eller garantert i minus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...