Joachim Vadseth Skrevet mandag kl 13:28 Skrevet mandag kl 13:28 Jeg har en bestefar som har solgt huset sitt og nå bor i omsorgsbolig. Har forstått det slik at kommunen tar beslag i x antall prosenter av det som regne som skattbar inntekt? Disse pengen står jo på vanlig sparekonto til en slikk og ingenting i rente, så disse burde vel ha blitt plassert i rentefond på ASK - da kan vel ikke kommunen ta de, eller? Han bor jo der allerede, så det blir jo litt snusk kanskje? Takker for svar.
nor.jorgen Skrevet tirsdag kl 00:35 Skrevet tirsdag kl 00:35 Kommunen tar ikke noe av sparepengene som betaling, men rentene på sparepengene vil telles med i begregningsgrunnlaget til kommunen. Selv om kommunen kan ta potensielt ta mye av rentene, bør en anselig formue uansett være plassert i noen bedre enn bankes laveste innskuddskonto. Si at man har 1 mill kr i banken til 2% og kan øke dette til 4 % rente, altså en økning i renteinntenkter på 20 000 kr, så kan kommunen med maksimal sats på 80 % (trolig mye lavere etter fratrekk etc), gjøre at kommunen får 16 000 kr av økningen på 20 000 kr.
Joachim Vadseth Skrevet tirsdag kl 07:23 Forfatter Skrevet tirsdag kl 07:23 Jeg prøver iherdig å få min mor til å plassere disse pengen et bedre sted, men når en ikke har trua på finansverden så blir det vanskelig. Jeg tipper han får et sted mellom 2,5-4% rente i dag. Minus skatt og inflasjon så er en jo nesten i minus, eller garantert i minus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå