Axefjord Skrevet mandag kl 16:36 Skrevet mandag kl 16:36 23 minutes ago, obygda said: 1.44 kwh er jo latterlig lite for totalen. Du henger deg opp i prosent du kun vil få i ekstreme tilfeller med mye nedover. Dette er ikke represenativt. Har kjørte og eid en haug med elbiler siden 2013..og har masse erfaring med mange ulike merker. Energi brukt til oppvarming utgjør som regel svært lite av totalen. Unntaket vil jo være masse nedover..men det er et sær tilfelle vil jeg påstå Det er halvparten av pendlinga jeg gjør, og det er samme vei som hundrevis av andre biler tar hver dag. Jeg kan prøve huske å sjekke ikveld om hva retur ligger på, men det er litt misvisende siden bilen står i oppvarmet garasje på jobb. Om jeg skulle tippe, så ligger jeg kanskje på 20% AC på returen, så 30% snitt. Ioniq 2019/2020 ligger alltids på 8-20 kw/100km, bilen er relativt liten, lav og dermed effektiv. Jeg vil påstå at dine eksempler på ca 30kw/100km er unormalt mye på andre siden av skala'en. Ref teslabjørn sin video under, så kjører han på 13kw/100km, men MYE høyere snittfart enn by-pendling, som jeg gjør. I videoen kan du se AC ligger på 1-1.5kW, så ca 10% av totale energiforbruket ved landeveiskjøring og ca 0°C. https://www.youtube.com/watch?v=04kfyrZBrAU&list=PL9yteovQD3gXWeX6SE-YUolVYYMTljrjJ Om antakelsene over stemmer, så varierer AC energiforbruk fra 10% ved landeveiskjøring (ca 0°C), til ca 30% ved pendling (mild vinter), gitt en Hyundai Ioniq. Og slik kan vi fortsette med 100 forskjellige bilmodeller. Kan vi være enige om at det varierer og at energi brukt til AC KAN være betydelig basert på bil, kjøremønster og klima? Hvor effektiv varmepumpen i en bil er, er et annet spørsmål. Jeg har ikke noen gode tall å vise til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå