Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd og salg av leilighet

Gjest 35680...a37

Anbefalte innlegg

Gjest a2c73...405
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

PS. Vær obs på at ekssamboer som vil kjøpe deg ut har incentiver til å redusere boligens verdi/takst. Hvis du ikke bor der lengre, vær obs på at forfall, forsøpling og manglende renhold kan bidra til å gjøre boligen mindre attraktiv i det åpne markedet og/eller påvirke takst negativt. På den andre siden har du som er innstilt på å selge incentiver til å øke boligens verdi/takst, f.eks ved å forskjønne den på et eller annet vis, fikse feil, mangler og ting folk reagerer negativt på.

Vær også obs på at du kan ha krav på leie fra din ekssamboer, for bruk av de 50% som du eier. Leie fastsettes normalt etter gjengs leie i markedet. Leie kan bare kreves for perioden etter at et slikt krav er framsatt. Så hvis du tror dette kan ta lang tid før et salg gjennomføres, så kan det være lurt å fremsette det kravet så snart som mulig. Skisser dette i et brev/epost og få en advokat til å finpusse på teksten før oversending. Hvis du tror et formelt salg er like rundt hjørnet kan det være like greit å bare se gjennom fingrene med det eller ta høyde for det i salgssummen.

Lager man en leiekontrakt? 

Anonymous poster hash: a2c73...405

Videoannonse
Annonse
Gjest a2c73...405
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Vær obs på at meglere er synsere uten fagkunnskap om verdisetting. Normalt vil man leie inn en sertifisert takstmann for å taksere/verdisette en bolig. De har en tendens til å forstå boligens tekniske, økonomiske og markedsmessige forhold bedre enn meglere. Sjekk også nye regler om taksering gjeldende fra 1.1.2022. En megler gjør ikke i nærheten så grundige undersøkelser av verdi. Megler er egentlig ikke det ordet betyr (en nøytral forhandler), bare en profesjonell representant for selger. Meglers verdisetting er mer basert på prøve og feile-metoden og tanken på at markedet bestemmer til slutt hva den egentlige verdien er. Det vil si at overtakelse til verdivurdering, uten prøving av prisen i markedet, kan bli mer skivebom og føles svært urettferdig den ene eller andre veien. Meglere tar også sterke forbehold om hva deres verdivurdering er og at det ikke er en takst.

Min mening er at verdivurdering kun er hensiktsmessig dersom boligen faktisk skal bli solgt på det åpne markedet. I ditt tilfelle mener jeg du har to valg: 1. Bruke sertifisert takstmann for å taksere boligen eller 2. selge boligen på det åpne markedet (merk at eks samboer har forkjøpsrett ved matching av pris til vinnerbudet som beskrevet av noen andre her, enten vinnerbudet er over eller under takst.) Dersom vinnerbudet blir lavere enn du kan akseptere er det også en mulighet at du selv legger inn bud og kjøper boligen - i den hensikt å selge den på det åpne markedet senere uten ekssamboers innblanding)

Veldig bra skrevet tekst. 

Anonymous poster hash: a2c73...405

Gjest 35680...a37
Skrevet

TS her.

Hei og takk for svar til alle som har tatt seg tid. Jeg er enig i det de fleste her skriver, det å bli kjøpt ut innebærer minimalt med risiko for meg som blir kjøpt ut, og man slipper alt det styret som følger med salg.

Når det er sagt så er samtlige boliger med samme romfordeling i borettslaget solgt for en god del % over prisantydning, som i dette tilfelle vil være snakk om ca. 500.000,-. Siden vi eier 50/50 hver.  Derfor mener jeg det er rett og rimelig at om man blir kjøpt ut, så er det også ønskelig å legge til påslag ved utkjøp, som kan reflektere en ev. budrunde. Det å kreve noe som tilsvarer en budrunde forstår jeg ikke er mulig, men å få med deler av det på en utkjøpsavtale er rimelig.

Anonymous poster hash: 35680...a37

Skrevet (endret)
Gjest a2c73...405 skrev (2 timer siden):

Lager man en leiekontrakt? 

Tjanei, jeg vet ikke. Krav om leie er det første og viktigste. Jeg heller mot et nei til leiekontrakt fordi det er mange regler rundt oppsigelse, krav til leieobjektet osv. som er irrelevant i den situasjonen og kan være til hinder for overtakelse eller salg. Kravet bør fremsettes så enkelt og rent som mulig: et rent pengekrav pr måned for leie av din halvdel. Hvis du er redd for krangling om hva som er gjengs leie, så skriv gjerne at gjengs leie er X kr/mnd og slå av f.eks 10% på det for å være sikker. Skriv det også, så det ikke oppfattes som et utgangspunkt for forhandlinger om leiepris.

Hvis du føler for å utdype leieforholdet med regler, premisser etc så gjør det gjerne i en oppfølgings-epost. Ikke sammen med selve kravet. Dette er for å unngå at kravet i seg selv ender opp i en lang diskusjon som ikke bærer noen vei.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Gjest 35680...a37 skrev (21 timer siden):

TS her.

Hei og takk for svar til alle som har tatt seg tid. Jeg er enig i det de fleste her skriver, det å bli kjøpt ut innebærer minimalt med risiko for meg som blir kjøpt ut, og man slipper alt det styret som følger med salg.

Når det er sagt så er samtlige boliger med samme romfordeling i borettslaget solgt for en god del % over prisantydning, som i dette tilfelle vil være snakk om ca. 500.000,-. Siden vi eier 50/50 hver.  Derfor mener jeg det er rett og rimelig at om man blir kjøpt ut, så er det også ønskelig å legge til påslag ved utkjøp, som kan reflektere en ev. budrunde. Det å kreve noe som tilsvarer en budrunde forstår jeg ikke er mulig, men å få med deler av det på en utkjøpsavtale er rimelig.

Anonymous poster hash: 35680...a37

Har du fått en verdivurdering enda? 
Megler må jo ta hensyn til at alle tilsvarende salg når han setter ny verdivurdering, dermed så burde megler sette like korrekt verdivurdering som deg når han ser på tidligere salg. 
Det at andre meglere alltid har vurdert flere like salg 10% for lavt tidligere er jo kjent informasjon både for deg og den som skal sette verdivurdering nå. 
Hvis du genuint mener at megler har prissatt leiligheten 500 000 for lavt så kan du godt hevde det ovenfor din samboer, men du påstår da i praksis at du har bedre kontroll på hva leiligheten din er verdt enn megler, (det kan godt hende at du er mer oppdatert enn megler på hva korrekt pris er på tilsvarende leilighet i ditt borettslag).

Jeg føler at det riktige for din del er å se på din faktiske verdivurdering før dere avtaler salg. 

Å avtale at nå at det skal kjøpes ut for ukjent verdivurdering når dere uansett står i en brudd situasjon virker unaturlig, Det å hente inn en verdivudering nå kan gjøres i løpet av noen få dager. 
Nå virker det naturlig å være at man først innhenter en noenlunde objektiv(e) verdivurdering(er), også etterpå diskuterer om man er enig med den.
Hvis man skulle skrevet en avtale når man kjøpte huset og ønsket å beskytte seg mot at motparten/arvinger oppførte seg som en dust så kunne det vært greit å avtale forkjøpsrett til verdivurdering. Men nå som man allerede står i situasjonen så er det ingen fordel i å binde seg til verdivurderingen før dere har vurdert kvaliteten av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...