Gå til innhold

Kommentar: Hvem vant den niende konsollgenerasjonen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har jo nesten alltid solgt konsollene (bortsett fra Nintendo da) med tap eller liten fortjeneste for å selge spill... 

Kanskje den med flest solgte spill (eller fortjeneste) egentlig er vinneren? 

Skrevet

Tja... Med de sinnsyke prisene komponenter begynner å nå (40 000 bare for et skjermkort), og at alt er varslet å bare fortsette å øke begynner det å bli vanskelig økonomisk å være en pc-gamer. En high-end pc i dag med vannkjøling koster cirka 80 000,-. Greit nok at konsollpriser også kommer til å øke i neste generasjon av samme grunn med tviler sterkt på at de kommer særlig høyere enn 10 000,-

Så ja, PC er best. Hvis du har råd.

Skrevet (endret)
Fahlar skrev (32 minutter siden):

Tja... Med de sinnsyke prisene komponenter begynner å nå (40 000 bare for et skjermkort), og at alt er varslet å bare fortsette å øke begynner det å bli vanskelig økonomisk å være en pc-gamer. En high-end pc i dag med vannkjøling koster cirka 80 000,-. Greit nok at konsollpriser også kommer til å øke i neste generasjon av samme grunn med tviler sterkt på at de kommer særlig høyere enn 10 000,-

Prisene er skakkjørte, ja. Men ikke sååå skakkjørte.

Et RTX 5060 ti får man for drøyt 4500,- spenn, noe som er tilsvarende (og ofte bedre) enn en PS5 Professional. Ferdigbygd fra komplett får man også tilsvarende konfigurasjoner for drøyt 15 lapper.

Man må ikke ta et lite forbrukslån for å komme i gang med PC gaming på nivå med konsoll ytelse. Og er man allerede i gang er det gjerne enda billigere å bytte ut noen deler fremfor helt ny.

Endret av Fabian MarquisToken
  • Liker 3
Skrevet
Konsollkrigen var jo over nesten før den hadde begynt - for endel år siden , så artikkelen er noe utdatert . Når det er sagt så er begge tapere og PCn har gjort kraftig comeback de siste årene . Bedre på spill , patcher , early play og et enormt utvalg . Man kan også koble til kontrollere og slække i sofaen .
Skrevet
28 minutes ago, Fahlar said:

80k, kan du vise til slike pc'er? Prisøkningen på rambrikker kommer uansett til å ramme konsoller like mye som pc.

Det er uansett mye skjulte kostander med konsoller. Man må vel ha et abonnement for å i det hele tatt kunne spille online på Playstation? Jeg antar at det er det samme med Xbox? I løpet av konsollens levetid blir det en del tusen kroner. Det slipper man på pc, i tillegg til at man har et marked for pc spill med tilbud og priser som overhodet ikke eksisterer på konsoll. Jeg kan spare prisforskjellen bare ved å kjøpe pv-spill på salg. 

Skrevet

Etter PS4 (som var en KONGE konsoll) Beste noensinne etter min mening,så har det vært bare tull. PS5 i skyggen av PS4 når det gjelder spill. I tillegg var konsollen et slags status symbol i starten,som var umulig å skaffe. Plutselig skulle alle og deres oldemor ha en bare "fordi".

Finnes uendelig mange PS5er i det Norske hjem som står å samler støv pga denne hypen. Xbox har klønet det til siden Xbox 360 som vant den generasjonen etter min mening. Så ståa nå er jo nesten såpass at gaming er i limbo. Ingen som vet hva framtiden bringer. Hardware er plutselig blitt noe bare rikinger har råd til osv. Gaming er ikke for alle lenger. Det er det som er trenden.

Skrevet

Dette er det året, etter 24 år, hvor jeg skiftet fokus fra Xbox til Playstation.

Har hatt alle både Playstation-konsollene og Xbox-konsollene gjennom tidene.

Alltid nyeste, heftigste, altså Pro-utgaver når de var klare.

Det Microsoft dreit seg ut på for min del var å først gjøre meg "avhengig" av et godt GamePass-tilbud gjennom flere år. Så skrudde de opp prisen så drøyt mye på abonnementet, at jeg i år skiftet til å kjøpe selve spillet, og kun ha basis onlineabonnement på Playstation.

Dermed er min Xbox i mindre og mindre bruk.

Samt jeg nå liker min PS5 Pro sine ytelser bedre enn min Xbox Series X.

Jeg liker PS5 kontrolleren sine features som motstand i triggere, langt bedre en det litt klumpete Xbox kontrolleren.

Så takk for 24 fine år Microsoft, men for min del har dere priset dere ut med tanke på GamePass-modellene.

Skrevet
Krig og fred skrev:
28 minutes ago, Fahlar said:

80k, kan du vise til slike pc'er? Prisøkningen på rambrikker kommer uansett til å ramme konsoller like mye som pc.

Det er uansett mye skjulte kostander med konsoller. Man må vel ha et abonnement for å i det hele tatt kunne spille online på Playstation? Jeg antar at det er det samme med Xbox? I løpet av konsollens levetid blir det en del tusen kroner. Det slipper man på pc, i tillegg til at man har et marked for pc spill med tilbud og priser som overhodet ikke eksisterer på konsoll. Jeg kan spare prisforskjellen bare ved å kjøpe pv-spill på salg. 

Mange gode poenger her .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...