Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Broren min vil ikke tilbakebetale privatlån

Gjest 70b12...f9c

Anbefalte innlegg

Gjest 70b12...f9c
Skrevet

Broren min skylder meg flere hundre tusen, avtalen var at han skulle betale tilbake beløpet innen en to års periode, men han gjorde ikke det, bare litt, noen hundrelapper i mnd. Så slutta han å ta tlf osv, han "ghosta meg". To nye år og jeg skrev å ba han starte å betale ellers ville jeg kontakte namnsmannen. så det siste året har han betalt et par hundrelapper i mnd igjen. Men de siste mnd har han sluttet med det også. 

Nå er det nok. Kan jeg realistisk gjøre noe for å få dem tilbake? Finnes ikke noen kontrakt, bare sms og facebook samtaler. For en idiot jeg er. Noen her som er smartere enn meg her? 😅 Trenger sårt noen råd.

Anonymous poster hash: 70b12...f9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du kan bevise at det foreligger ein låneavtale så kan du kreve inn lånet. Kontooverføring samt SMS om tilbakebetaling er i utgangspunktet nok. Om din bror motsetter seg at det er avtalt eit lån så blir neste steg tingretten der du legger fram bevis for at beløpet var eit lån.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (15 timer siden):

Så lenge du kan bevise at det foreligger ein låneavtale så kan du kreve inn lånet. Kontooverføring samt SMS om tilbakebetaling er i utgangspunktet nok. Om din bror motsetter seg at det er avtalt eit lån så blir neste steg tingretten der du legger fram bevis for at beløpet var eit lån.

Forliksrådet, som hovedregel. 

Skrevet (endret)

Vil ikke eller kan ikke? Hvordan er den økonomiske situasjonen til broren din? Jobb? Eier han noe? Bil eller hus for eksempel. 

Endret av Føniks
  • Liker 1
Gjest 70b12...f9c
Skrevet
Føniks skrev (8 timer siden):

Vil ikke eller kan ikke? Hvordan er den økonomiske situasjonen til broren din? Jobb? Eier han noe? Bil eller hus for eksempel. 

Han er ufør men eier hus og bil. Han kan jo betale noe. Jeg tar ikke renter engang. Han har mer til overs en det jeg har, han gidder bare ikke å spare. 

ts

Skrevet
Gjest 70b12...f9c skrev (35 minutter siden):

Han er ufør men eier hus og bil. Han kan jo betale noe. Jeg tar ikke renter engang. Han har mer til overs en det jeg har, han gidder bare ikke å spare. 

ts

Da må du ta det til ditt lokale forliksråd, og med avgjørelse derfra videre til namsmannen for inndrivelse. Pass også på at kravet ikke blir foreldet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Uten kontrakt står du svakt. Men det kan hende at SMS-ene og/eller FB-beskjedene beviser at han har lånt i stor nok grad. Men advokat er veien å gå. Advokaten kan vurdere styrken av diverse bevis, sammen med å finne den beste prosessen fremover, eller om det f.eks. allerede er foreldet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...