Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kvinner og menn som ikke er påkoblet sosiale medier; det er helt ok :)

Anbefalte innlegg

Skrevet
BadCat skrev (3 timer siden):

Det blir vanskelig å få seg jobb uten. Vi er 30 år forbi å legge ved passfoto og referanser.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ludditter

Mener du å fortelle at dersom man ikke er på sosiale medier blir man teknologisk frakjørt? I så fall tror jeg du bommer noe ekstremt. For egen del er jeg nok den som er mest fremoverlent teknologisk på min arbeidsplass selv om jeg ikke er på noen sosiale plattformer. Tror ikke det er noen direkte sammenheng mellom sosiale medier og teknologisk kunnskap..faktisk er min erfaring at en del av de største på sosiale medier er fullstendig frakjørt mhp teknologi. Noen kan ikke programmere,de har ofte null innsikt i elektronikk,er dårlig i realfag har null oversikt over ulike teknologiske utviklingstrekk og tror AI kun er noe kult som kun hjelpe dem til banale oppgaver osv. Jeg tror faktisk at sosiale medier kan bidra negativt  både mhp teknologisk forståelse og kritisk tenkning. For mange resulterer det jo i noe avhengigskapende og fordummende. Det eneste nye jeg har sett har oppstått i skyggen av sosiale medier er at mange idioter har fått en offentlig plattform de kan vise verden sin dumskap på. Videre ser jeg at mange lærer å argumentere mot logikk og at dette å argumentere mot kjente avklarte fakta har funnet vei helt inn i skolen. Det siste er faktisk litt skremmende fordi man lærer den oppvoksende generasjonen at argumentasjon i seg selv vektlegges mer enn fakta. Men sånn er dessvetre verden blitt...at sosiale medier i større og større grad brukes som plattform for å spre feilinformasjon og påvirke folks holdninger og meninger..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (5 timer siden):

Mener du å fortelle at dersom man ikke er på sosiale medier blir man teknologisk frakjørt? I så fall tror jeg du bommer noe ekstremt. For egen del er jeg nok den som er mest fremoverlent teknologisk på min arbeidsplass selv om jeg ikke er på noen sosiale plattformer. Tror ikke det er noen direkte sammenheng mellom sosiale medier og teknologisk kunnskap..faktisk er min erfaring at en del av de største på sosiale medier er fullstendig frakjørt mhp teknologi. Noen kan ikke programmere,de har ofte null innsikt i elektronikk,er dårlig i realfag har null oversikt over ulike teknologiske utviklingstrekk og tror AI kun er noe kult som kun hjelpe dem til banale oppgaver osv. Jeg tror faktisk at sosiale medier kan bidra negativt  både mhp teknologisk forståelse og kritisk tenkning. For mange resulterer det jo i noe avhengigskapende og fordummende. Det eneste nye jeg har sett har oppstått i skyggen av sosiale medier er at mange idioter har fått en offentlig plattform de kan vise verden sin dumskap på. Videre ser jeg at mange lærer å argumentere mot logikk og at dette å argumentere mot kjente avklarte fakta har funnet vei helt inn i skolen. Det siste er faktisk litt skremmende fordi man lærer den oppvoksende generasjonen at argumentasjon i seg selv vektlegges mer enn fakta. Men sånn er dessvetre verden blitt...at sosiale medier i større og større grad brukes som plattform for å spre feilinformasjon og påvirke folks holdninger og meninger..

Enig i hele innlegget her.

Det jeg synes er mest synd er at det har på en måte blitt en norm om at dersom en ikke er på sosiale medier, så er noe rart med vedkommende. Hva med oss som liker privatlivet, liker ekte relasjoner og ønsker å leve våre liv slik vi vil? Jeg var aktiv på Facebook siden 2005, men logger meg av for godt for ca. 10 år siden. For meg var det hele bortkastet tid. Tid jeg kan bruke to til å lese bøker, gå tur i skogen eller til noe annet uten å være på nett. 

Men noe på nett er jeg jo og da blir det i høyden Diskusjon.no for min del.

Skrevet
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Enig i hele innlegget her.

Det jeg synes er mest synd er at det har på en måte blitt en norm om at dersom en ikke er på sosiale medier, så er noe rart med vedkommende. Hva med oss som liker privatlivet, liker ekte relasjoner og ønsker å leve våre liv slik vi vil? Jeg var aktiv på Facebook siden 2005, men logger meg av for godt for ca. 10 år siden. For meg var det hele bortkastet tid. Tid jeg kan bruke to til å lese bøker, gå tur i skogen eller til noe annet uten å være på nett. 

Men noe på nett er jeg jo og da blir det i høyden Diskusjon.no for min del.

Jeg har aldri vært på facebook, men jeg tror jeg var en av de første i landet som faktisk ble invitert. Jeg var aktiv med BBS'ing via Oslonett (https://no.wikipedia.org/wiki/Oslonett) i sin tid og hadde mye kontakt med feks Gisle Hannemyr.

Men man var jo i praksis anonym på nettet den gangen - og det likte jeg godt. Under studetiden fikk jeg bruke arpanet (https://no.wikipedia.org/wiki/ARPANET) - og vi studenter kunne "chatte" via enkle kommandoer på tvers av universitetene. Og teknisk måtte vi lage programmer via assembly - vi måtte bokstavelig talt inn og studere teknisk dokumentasjon på hver eneste chip. Det var den gangen internett var for oss nerder - vi som gravde dypt og fant gull i teknologisk forståelse. Jeg tror de fleste av dagens unge i sosiale medier ikke forstår en skitt av hvordan ting faktisk fungerer. I dag kan man jo fort fremstå som en IT helt bare man lager en wrapper rundt gårsdagens teknologi - synd men sant.   

Dagens sosiale nettverk er nesten som hypnose maskiner å regne - man ruller rundt i sin egen sfære og plukker med seg verdiløs informasjon. Derfor ser vi massehysteri når en eller annen influenser spiser en eller annen sjokolade og alle andre løper til butikken for å prøve den samme...Det gir jo null mening. De færreste er opptatt av teknologi - de er opptatt av de falske sosiale forbindelsene i nettverket og lar seg lett manipulere. Faktisk vil jeg gå så langt å spørre om det faktisk er et fare signal om kjæresten din er påkoblet sosiale nettverk hele tiden - det kan nemlig vise seg å bli et større problem med tiden enn å ikke være påkoblet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...