Gå til innhold

"Den store utskiftningen" blir tatt opp i NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Å svare deg er ikke det samme som å levere inn en oppgave på universitet.

Nei, men å tenke er. Reflekter over HVORFOR man ikke skal belage seg på ChatGPT. 

Morsom innsigelse, det var jo rike arabiske land jeg dro frem i utgangspunktet.

Du nevnte Afrika. Jeg brukte Kongo som eksempel. 

Da påpekte jeg at det finnes land med vel så gode ressurser som Norge og ihvertfall Norden. Grunnen til at vi er heldige som er født i Norden er først og fremst på grunn av verdiene våre og måten vi har forvaltet ressursene på. (min påstand)

Ja, ikke uenig her. Men vi er også heldige for at vi har de naboene vi har, og den geografien vi har. Vi har faktisk vært veldig heldige. 

Det mest naturlige er selvsagt da å dra frem rike arabiske oljestater som likevel ikke er å vinne livets lotteri å bli født inn i, spesielt da om man er kvinne eller kanskje kjenner at man ikke er heterofil eller spesielt entusiastisk for koranen. 

Jeg har absolutt ingen ting positivt å si om araberland. Ingen ting. Afrika på den andre siden er et spesielt tilfelle. Afrika har vært kolonisert og dominert av både Europa og araberlandene. Og det er mange vestlige selskaper (og selskaper fra andre sivilisasjoner) som systematisk har underbygget utviklingen i Afrika gjennom tidene. I tillegg, hvis man hører på hva stemmer i Afrika selv sier, så ønsker de investeringer og ikke u-hjelp. 

Det finnes noen lyspunkter heldigvis. Ghana er den største produsenten av kakao, og i stedet for å selge råvarene til Sveits, som igjen lager sjokolade folk i Ghana ikke har råd til, så har de begynt å vise fingeren til de nazi-gull elskende skatteskjulerne i Lugano.

Afrika har stort potensiale, bare de kvitter seg med arven fra kolonitiden. 

Endret av Krig og fred

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...