Gå til innhold

Oppløsning på 2 skjermer med dock

Gloms-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har følgende oppsett:

- Lenovo L490 laptop

- HP Thunderbolt G4 120W dock

- 2stk HP E27u G4

Dock er koblet til laptopen med USB C Thunderbolt. Skjermene er koblet til dock med HDMI display kabler.

Når en skjerm er koblet til er maksimal oppløsning 2460 x 1440. Når begge skjermene er koblet til er maksimal oppløsning 1920 x 1080.

Jeg har oppdatert driver for skjermkortet og firmware for docken. Jeg har også stilt GPU innstillinger i BIOS til maksimalt. Jeg har prøv å koble 1 skjerm direkte i HDMI på laptopen og 1 skjerm i docken uten at det gjør noen forskjell.

Jeg har ikke prøvd å koble en skjerm inn i thunderbolt USB C utgangen på docken da jeg ikke har denne type kabel. Kan det gjøre at jeg får lov til å velge større oppløsning?

Når jeg leser på spesifikasjoner for laptop og dock virker det på meg som om begge støtter høyere oppløsning på 2 skjermer enn 1920 x 1080.

Er det noen innstillinger eller kabler jeg må bytte ut, eller er det en flaskehals et sted som jeg har oversett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gloms- skrev (47 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd å koble en skjerm inn i thunderbolt USB C utgangen på docken da jeg ikke har denne type kabel. Kan det gjøre at jeg får lov til å velge større oppløsning?

Det ser ut til at det skal gå greit. Problemet ser ut til å være at HDMI ikke støtter høyere oppløsning når flere skjermer er tilkoblet.

HP E27U G4 bruksanvisning

Side 27-28: DisplayPort-multistrømming over USB Type-C

https://www.bruksanvisningpdf.no/hp/e27u-g4/bruksanvisning

HP-E27U-G4.thumb.png.af709c5d1c13bbcb6490e599e1dff5a3.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for raskt svar!

For meg virker det som at det enste jeg må gjøre er:

1. Koble skjerm nr. 1 til docken via USB-C

2. Koble skjerm 2 til skjerm nr. 1 ved hjelp av HDMI

Vil dette fungere, eller må USB-C kobles rett i PCen? Docken vil ikke bli en flaskehals så lenge jeg kobler inn i USB-C inngangen på den?

Skrevet (endret)
Gloms- skrev (5 minutter siden):

2. Koble skjerm 2 til skjerm nr. 1 ved hjelp av HDMI

Nei, du må bruke en DisplayPort-kabel mellom skjerm 1 og 2.
DisplayPort "OUT" på skjerm 1 og DisplayPort "IN på skjem 2. Se figur ovenfor.

Endret av SpaceHog
typos
Skrevet (endret)

Beklager, jeg mente Display port kabel.

1. Koble skjerm nr. 1 til docken via USB-C

2. Koble skjerm 2 til skjerm nr. 1 ved hjelp av display port kabel

Når skjerm 1 er koblet til med USB-C vil det være mulig å få bedre oppløsning på skjerm 2 så lenge den er koblet til skjerm 1 med DP?

USB-C kabelen jeg bruker må være av type thunderbolt for å kunne sende videosignaler, eller kan de være hvilken som helst USB-C?

Endret av Gloms-
Skrevet (endret)

Jeg har nå koblet:

- Skjerm nr. 1 til dock med USB-C

- Skjerm nr. 2 direkte til PCen med HDMI

Da får jeg 2560 x 1440 på begge skjermer.

Begge disse alternativene gir meg kun 1200 x 800 oppløsning på skjerm nr. 2:

Alternativ 1:

- Skjerm nr.  1 til dock med USB-C

- Skjerm nr. 2 til skjerm nr. 1 med DP kabel

Alternativ 2:

- Skjerm nr. 1 til dock med USB-C

- Skjerm nr. 2 til dock med HDMI eller DP kabel

Slik jeg tolker det betyr det at docken ikke klarer 2560 x 1440 på 2 skjermer.

Stemmer det, eller er det noe jeg ikke gjør riktig?

Det eneste jeg finner i BIOS til PCen som jeg tenker kanskje kan ha noe med dette å gjøre er "Shared display priority". Denne står på USB-C. Jeg kan velge mellom USB-C og HDMI. Kan det ha noe å si?

Kan kvaliteten på USB-C kabelen har noe å si? På kabelen står det USB 3.1

Endret av Gloms-
Skrevet (endret)
Gloms- skrev (1 time siden):

Slik jeg tolker det betyr det at docken ikke klarer 2560 x 1440 på 2 skjermer.

Ja, det ser slik ut. Prøv også å koble skjerm 1 direkte til PC med USB-C kabel, og skjerm 2 til skjerm 1 med DP-kabel.

Det ser ut USB-C kabelen oppfyller kravene:

• USB-C (hann) til USB-C (hann).
  • Må støtte DisplayPort Alt Mode for videooverføring.
  • Må støtte USB 3.1 Gen 1 eller høyere for tilstrekkelig båndbredde.
  • Power Delivery (PD) er ikke nødvendig i ditt tilfelle, siden skjermen har ekstern strømforsyning – men det skader ikke om kabelen har det.

Edit: En siste ting, utførte du punkt 4 i figuren? Jeg antar dette gjelder skjerm 1.

Du skriver "Dock er koblet til laptopen med USB C Thunderbolt." Etter noen hurtige søk, kan jeg ikke se at Lenovo L490 har en USB-C Thunderbolt port, men i stedenfor en USB-C Gen 2 port (10 Gbps = 1250 MB/s) med PD (Power Delivery) og DisplayPort Alt Mod. Til sammenligning er maks hastighet for Thunderbolt 3/4, 5000 MB/s. Og USB-C Gen 1 er 625 MB/s. Dersom dette stemmer, som også @Nimrad nevner, får du ikke utnytttet det fulle potensialet til docken.

Endret av SpaceHog
Skrevet

Det er en salig miks her av problemer. Du må enten bytte PC eller dock for å då dette til å fly.

Kort fortalt:

• Docken støtter ikke DP1.4 med DSC
  • PC-en støtter ikke thunderbolt 

Behold nåværende løsning som funker inntil du bytter PC. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
SpaceHog skrev (På 5.11.2025 den 12.23):

Ja, det ser slik ut. Prøv også å koble skjerm 1 direkte til PC med USB-C kabel, og skjerm 2 til skjerm 1 med DP-kabel.

Det ser ut USB-C kabelen oppfyller kravene:

• USB-C (hann) til USB-C (hann).
  • Må støtte DisplayPort Alt Mode for videooverføring.
  • Må støtte USB 3.1 Gen 1 eller høyere for tilstrekkelig båndbredde.
  • Power Delivery (PD) er ikke nødvendig i ditt tilfelle, siden skjermen har ekstern strømforsyning – men det skader ikke om kabelen har det.

Edit: En siste ting, utførte du punkt 4 i figuren? Jeg antar dette gjelder skjerm 1.

Du skriver "Dock er koblet til laptopen med USB C Thunderbolt." Etter noen hurtige søk, kan jeg ikke se at Lenovo L490 har en USB-C Thunderbolt port, men i stedenfor en USB-C Gen 2 port (10 Gbps = 1250 MB/s) med PD (Power Delivery) og DisplayPort Alt Mod. Til sammenligning er maks hastighet for Thunderbolt 3/4, 5000 MB/s. Og USB-C Gen 1 er 625 MB/s. Dersom dette stemmer, som også @Nimrad nevner, får du ikke utnytttet det fulle potensialet til docken.

På menyen står den på "USB-C video + USB 2.0" slik som punkt 4 sier. Det gjorde den også når jeg prøvde å seriekoble skjermene.

Det fungerer med 1 HDMI i PCen og 1 skjerm på USB-C i docken.

Får vente med et annet oppsett til PCen byttes ut slik Nimrad sier.

Takk for god hjelp!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med Lenovo, men på laptoper fra HP må man inn i BIOS og endre en innstilling for at den skal gi høyoppløselig oppløsning på skjermer. Ut ifra hvordan problemet er beskrevet vedder jeg en is på at dette er tilfelle for Lenovo også. 

Skrevet
ilpostino skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan det er med Lenovo, men på laptoper fra HP må man inn i BIOS og endre en innstilling for at den skal gi høyoppløselig oppløsning på skjermer. Ut ifra hvordan problemet er beskrevet vedder jeg en is på at dette er tilfelle for Lenovo også. 

Problemet hans er jo allerede konkludert ut. USB 3.1 gen1 støtter ikke den oppløsningen ganger 2 over DP 1.2(som ikke støtter DSC). Han får helt fint til oppløsningen når han omgår dette med å koble den ene direkte til HDMI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...