Maxx123 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Hei jeg har Telia Trådløst Bredbånd – opptil 50 Mbit/s på hytta, med Nokia Fastmile 5G-1 antenne ute og Telia F1 Smart WiFi inne. Jeg ønsker å fjerne F1-ruteren helt og koble UniFi Dream Router 7 (UDR7) direkte til Fastmile via PoE-injektoren. Telia-support vil ikke svare på om det lar seg gjøre, de sier bare «ikke støttet». Men jeg vet at antennen i praksis gir DHCP via Ethernet – muligens med VLAN (noen har nevnt VLAN 10). Jeg ønsker å vite om noen her har fått egen ruter (Unifi, Mikrotik, Asus osv.) til å fungere direkte mot Fastmile uten F1, og i så fall: Må man sette VLAN-tag på WAN (og hvilken ID)? Får man offentlig IP (84.x.x.x), eller er det CGNAT? Eventuelle erfaringer med stabilitet / restart-behov etterpå? Oppsettet mitt nå: Fastmile 5G-1 → Telia F1 Mål: Koble Fastmile → Unifi direkte, uten Telia-boks. Jeg vil gjerne beholde Telia-abonnementet (50 Mbit-varianten), men få et renere og mer stabilt system. Noen som har testet dette og kan bekrefte om det fungerer, eller eventuelt dele VLAN-ID og erfaringer? På forhånd takk 🙏
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå