Gå til innhold

Hvilken AI/LLM er best til koding for en som ikke kan koding? C#.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kajac skrev (1 time siden):

Og slik går det ikke an å jobbe på noe som er større enn små hobbyprosjekter. Mange tror at selve kodingen er jobben til en utvikler. Det er det ikke. Jeg har hatt mange produktive arbeidsdager hvor jeg ikke har skrevet en eneste linje kode. Programvareutvikling handler om å se helheten, forutse fremtidige problemer og utfordringer, og forstå hvordan ting henger sammen, hvordan ting kan optimaliseres og hvordan feilsøke effektivt. Og dette er ting selv kremen av vibecode-verktøy feiler fullstendig på.

Jeg er helt overbevist om at grunnen til at det har vært mange store stabilitetsproblemer på internett siste årene i stor grad kan spores tilbake til skjødesløs bruk av AI-verktøy. Det er neppe tilfeldig at stabiliteten til internett gikk i dass nøyaktig samtidig som vibecoding tok av, og infrastruktur-leverandørene sier opp tusenvis av utviklere (tilsynelatende for å erstatte dem med chatbotter).

AI kan ikke kode. Men den kan late som. Og det kan være godt nok til små hobbyprosjekter. Og for å lure uvitende og ignorante ledere og investorer. Dessverre.

Tenker du tilfeldigvis på .unwrap() som vi så hos CF? 😛

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kajac skrev (2 timer siden):

Og slik går det ikke an å jobbe på noe som er større enn små hobbyprosjekter. Mange tror at selve kodingen er jobben til en utvikler. Det er det ikke. Jeg har hatt mange produktive arbeidsdager hvor jeg ikke har skrevet en eneste linje kode. Programvareutvikling handler om å se helheten, forutse fremtidige problemer og utfordringer, og forstå hvordan ting henger sammen, hvordan ting kan optimaliseres og hvordan feilsøke effektivt. Og dette er ting selv kremen av vibecode-verktøy feiler fullstendig på.

Og nettopp dette er grunnen til at jeg i dette tilfellet kan lykkes akkurat med dette prosjektet. Jeg er mange steg foran hele veien og har tenkt på omtrent alt.

Min svakhet er naturligvis at jeg ikke kan validere kode eller har en dyp forståelse av programvareutviklingen. Men jeg har forstått noen gode prinsipper i forhold til design og helheten. Tror jeg i hvert fall.

Tar ikke seieren på forskudd. Merker det særlig nå når kompleksiteten begynner å bli større og jeg mistenker at AI-en mister det store bildet, men vi får se...

Sitat

AI kan ikke kode. Men den kan late som. Og det kan være godt nok til små hobbyprosjekter. Og for å lure uvitende og ignorante ledere og investorer. Dessverre.

Vel. Mine velfungerende linjer med kode er uenig med deg. :) 

Om vi sier at AI fortsatt er langt under enn dyktig utvikler blir det en helt annen diskusjon. Jeg vet heller ikke om noen i tråden har hevdet at AI erstatter dyktige utviklere heller.

Det jeg vet er at jeg har oppnådd mer på to intensive uker alene enn jeg gjorde gjennom et helt år med samarbeid med en profesjonell utvikler (riktignok utenom regulær arbeidstid). 

Endret av DukeRichelieu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...